خبر

مراقب سرک‌کشیدن اپلیکیشن‌ها در تلفن‌های همراه خود باشید!

نوشته شده توسط اتاق خبر راه پرداخت

اشکان خسروپور؛ همشهری / شکستن حریم خصوصی کاربران توسط یک شرکت تاکسی آنلاین واکنش‌های جدی‌ای را در فضای مجازی در پی داشت. بعد از ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن مسیریاب «ویز» توسط مقام قضایی، یکی از شرکت‌های تاکسی آنلاین به رانندگانش پیام‌هایی فرستاد، مبنی بر اینکه تا روز ۳۰ آبان باید این اپ را به‌طور کامل از روی تلفن‌های همراه‌شان پاک کنند. ماجرا تا اینجا هم حساسیت چندانی نداشت اما از زمانی که اپلیکیشن این شرکت پیامی را به کاربرانش یا همان راننده‌های تاکسی اینترنتی فرستاد و اعلام کرد، به‌خاطر نصب بودن برنامه ویز در تلفن همراه‌شان – نه لزوماً استفاده از آن – دسترسی به اپ تاکسی برایشان غیرفعال می‌شود، حساسیت‌ها نسبت به «نقض حریم خصوصی» به طرز جدی بالا گرفت و حتی واکنش وزیر ارتباطات را نیز در پی داشت.

محمدجواد آذری جهرمی با جنجالی شدن ماجرا در توییتر خود نوشت: «مجموع رانندگان تاکسی‌های آنلاین به ۲۰ هزار کاربر بیشتر نمی‌رسد که در مقایسه با مجموع کاربران این برنامه سهم قابل توجهی ندارند. نحوه اقدام شرکت‌های تاکسی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد. این مسئله بار دیگر هشدارها درباره لزوم بررسی و احتیاط درخواست دسترسی‌های اپلیکیشن‌ها در هنگام نصب را افزایش داد.»

 

نقض حریم خصوصی چقدر جدی است؟

کاربران در فضای مجازی بابت دستــرسی داشــــتن اپلیکیشن این تاکسی‌یاب به فهرست برنامه‌های نصب شده روی تلفن همراه‌شان معترض بودند. اینکه یک برنامه نصب شده متوجه شود، چه اتفاق‌هایی در سیستم رخ داده، چه برنامه‌هایی روی سیستم نصب شده و… می‌تواند مصداق نقض حریم کاربران باشد. با این همه، گفته می‌شود رانندگان در زمان عقد قرارداد درباره اینکه سیستم به فهرست اپلیکیشن‌های نصب شده دسترسی دارد، آگاه هستند و با امضای قرارداد، دست شرکت را در چک کردن لیست برنامه‌ها باز می‌گذارند. به‌جز این، در فهرست دسترسی‌های اپلیکیشن رانندگان این شرکت، دسترسی به «مدیا» و شماره تمــــــاس‌ها (Contacts) دیــــده می‌شود که باعث شــــده کاربران نگرانی بیشتری درباره حریم خصوصی‌شان داشته باشند.

مدیر ارشد بخش فناوری این شرکت تاکسی اینترنتی می‌گوید: «اطلاعاتی که ما ذخیره می‌کنیم مربوط به اطلاعات حساب کاربر از جمله شماره تلفن، آدرس ایمیل و مشخصات هر سفر است، اما دسترسی به شماره تلفن‌ها و گالری گوشی به هیچ عنوان صحت ندارد. درباره دسترسی به مدیا، به دلایل فنی ما ناچار به داشتن چنین دسترسی‌هایی هستیم و دسترسی به حساب‌های گوگل را نیاز داریم. در اندروید ۶ به بعد سرویس حساب گوگل به Contacts تغییر پیدا کرد. به همین دلیل برای دسترسی به‌حساب گوگل افراد باید اجازه Contacts را از آنها داشته باشیم. البته داشتن دسترسی برای ما صرفاً منوط به‌حساب گوگل کاربر است و نه دفترچه تلفن او. ما باید به مدیا دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم نقشه را در اصطلاح «کش(Cache)» کنیم. این دسترسی نقشه گوگل را از ما می‌گیرد و داخل اندروید تحت عنوان مدیا قلمداد می‌شود.»

 

احتیاط کنید!

در زمان نصب اپلیکیشن، درست چند قدم قبل از نهایی شدن نصب، یک پیام به کاربر نشان داده می‌شود که درباره «دسترسی‌ها» یا Access به برخی از داده‌های تلفن همراه از کاربر پرسش می‌شود. این پیام شامل امکان دسترسی به شماره تلفن‌ها، گالری، ارسال پیامک و… است. بسیاری از بدافزارها از همین بی‌توجهی در موقع نصب استفاده کرده و اقدام به جاسوسی و سرقت اطلاعات در گوشی می‌کنند.

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید