راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارشناسان درباره ارز تازه‌وارد و گمنام WCXT چه می‌گویند؟

تب ارزهای رمزنگاری شده داغ داغ است. هرجا که اسم بیت‌کوین و اتریوم باشد، چشم‌ها گرد می‌شود و سرها به آن سمت می‌چرخد. این درحالی است که هنوز خیلی‌ها اطلاعات کاملی از این ارزها ندارند و خیلی‌های دیگر نیز از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. در این اوضاع که تنور برای چسباندن نان ازرهای دیجیتال و استقبال کاربران داغ است خبر از وجود ارز جدیدی به گوش می‌رسد به نام WCXT!

چند روز پیش بود که خبری در شبکه‌های مجازی منتشر شد با عنوان «عجله کنید!» شرح خبر این‌طور بود:

«به تازگی یک ارز دیجیتالی جدید به نام WCX واحد پولی جدیدی مانند BitCoin شروع به کار کرده است که شروع تبادلات این ارز از یک دسامبر 2017 (10 آذرماه) یعنی تا چندین روز دیگر آغاز خواهد شد. ارزش هر یک WCX در حال حاضر برابر با 10 سنت است. به‌عبارتی هر WCX 10 برابر با یک دلار است. خبرهایی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود ارزش هر WCX به 10 دلار برسد. کاربران می‌توانند با ثبت نام رایگان در سایت WCX تا 31 اکتبر به‌عنوان هدیه صاحب 5 دلار شوند و از آن استفاده کنند. این واحد پولی در ایران خرید و فروش می‌شود و برای ثبت نام می‌توانید به آدرس زیر بروید و با ثبت‌نام داخل سایت و تائید ایمیلتان 50WCX معادل 5 دلار به عنوان هدیه دریافت کنید.

اگر طبق پیش‌بینی‌ها ارزش هر WCX به 10 دلار برسد شما با یک ثبت‌نام رایگان صاحب 500 دلار در آینده نزدیک خواهید شد که می‌توانید از این 500 دلار در ایران نیز استفاده کنید.»

 

با اطلاعات کامل وارد شوید

قطعاً این ارز تازه‌وارد توجهات زیادی را به سمت خود جلب می‌کند اما آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، بازار داغ است و اطلاعات ناقص.

به سایت WCX که سر بزنید متوجه می‌شوید با یک سایت خرید و فروش برای ارزهای دیجیتال، سروکار دارید. آن‌ها که به گفته خودشان در هنگ‌کنگ مستقر هستند، این سایت را برای تبادل ارزهای دیجیتالی در سطح جهان و در تاریخ 10 اکتبر 2017 (18 مهرماه) راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها، ژتون‌های خود را با نام WCXT در اختیار افراد قرار می‌دهند. افرادی که آن را دارند، در بخشی از درآمد WCX سهیم می‌شوند و 20 درصد تمام درآمد WCX به صورت خودکار به دارندگان WCXT می‌رسد. این مقدار هم به سهم هر دارنده از کل مقدار ژتون‌ها بستگی دارد.

درواقع WCX، مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتالی را دریافت می‌کند و پول به حساب دارندگان WCXT به وسیله ارزهای دیجیتالی مختلفی پرداخت می‌شود. درآمد ماهانه افراد، این‌طور محاسبه می‌شود:

تمام WCXT موجود÷ مقدار WCXT کاربر در زمان پرداخت×20 درصد درآمد WCX در یک ماه

مطابق با آنچه در این سایت آمده است، این ژتون‌ها در روز ICO که در تاریخ اول دسامبر 2017 (دهم آذرماه) خواهد بود، ارائه خواهند شد. برای ثبت‌نام هم کافی است ایمیل خود را وارد کنید؛ به پرداخت هزینه هم نیازی نیست اما این پیام به شما داده می‌شود که اگر بتوانید کسی را دعوت کنید، ما به شما ژتون بیشتری می‌دهیم.

این سایت از برنامه خود برای آینده نیز گفته است: غیرمتمرکزسازی کیف پول‌های کاربران در سال 2018. تبلیغات این صرافی نیز به گفته خود آنان، هزینه‌های اندک قابل توجه، خدمت رسانی فوق العاده به مشتری و تجربه کاربری بهتر است. در مورد سکه‌ها و بازارهای جدید، نیز بر اساس علاقه عمومی و نظرسنجی تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

رضا قربانی: بازار نوپای ایران، ریسک بازار و کلاه‌برداران

رضا قربانی، مدیر شبکه راه پرداخت در گفت‌و‌گو با روزنامه صبح نو که اول آذرماه منتشر شد، گفت: «اینکه ارزی به وجود بیاید و همه بگویند که من چنین چیزی را اختراع کرده‌ام، زیاد هم عجیب نیست. نزدیک به 1300 ارز رمزنگاری‌شده در دنیا وجود دارد ولی تقریباً بیشتر این‌ها یعنی بالغ‌بر 95 درصد آن‌ها با اقبال عمومی روبه‌رو نشده‌اند، بنابراین هیچ ارزشی ندارند. ارزش هر ارز رمزنگاری‌شده به این است که چه تعداد از مردم از آن استقبال می‌کنند.»

قربانی به وجود زبان فارسی در سایت ارز WCXT اشاره کرد و گفت: «تابه‌حال ایران خیلی بازار مهمی در ارزهای رمزنگاری‌شده، نبوده است. چین، ژاپن و آمریکا خیلی مهم هستند. 50 درصد ارزها دست ژاپن است. اگر به زبان ژاپنی و انگلیسی وب‌سایت کار کند، قابل‌قبول است. توجهات اخیراً در ایران زیاد شده است. اخیراً معاون فناوری نوین بانک مرکزی، آقای حکیمی صحبتی کرده است. بانک مرکزی بیت‌کوین را نه قانونی اعلام کرده و نه غیرقانونی، او گفته که در حال بررسی است ولی اگر کسی می‌خواهد برود و در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند باید به دو چیز توجه کند، یکی اینکه بازار ریسک زیادی دارد، دوم اینکه مراقب کلاه‌برداری باشید.»

مدیر شبکه راه پرداخت با بیان اینکه درحال‌حاضر قیمت بیت‌کوین بالاست و همین قضیه باعث شده که ارزهای کم‌هزینه‌تر مانند WCXT به وجود بیایند، تأکید کرد: «چند سال پیش یک صرافی بود به‌نام مت‌گاد، این صرافی معروف‌ترین صرافی دنیا بود اما آن‌ها کلاه‌برداری می‌کردند و پول‌های مردم در دنیا را بالا می‌کشیدند. رسوایی به بار آمد، مت‌گاد سقوط کرد مانند موسسه‌های اعتباری، آن اتفاقی که در ایران برای آن‌ها اتفاق افتاد در دنیا هم برای ارزهای رمزنگاری‌شده، افتاد. ما باید خیلی مراقب باشیم، آن اتفاقی که برای موسسه‌ها در ایران افتاده، برای این‌ها نیفتد.»

 

سهیل نیکزاد: به آموختن بیشتر اهمیت دهید

سهیل نیکزاد پژوهشگر ارزهای رمزنگاری‌شده، درباره WCXT و اخبار پیرامون آن به راه‌پرداخت گفت: «برخی سکه‌ها وجود دارند که پس از توزیع، از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود. بنابراین سکه‌هایی که در بازار می‌ماند ارزشمند می‌شود. مهم‌ترین مثال در این مورد کیوتوم کوین است. به این طریق که پس از جمع‌آوری پول در ICO، در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از سود سرمایه نیز اقدام به جمع‌آوری سکه‌های منتشر شده و خرید آن‌ها می‌کنند. به این طریق، سکه‌ها سوزانده می‌شوند. با این کار، تقاضا برای کیوتوم تغییری نکرده اما از مقدار آن کاسته شده است که همین موضوع موجب افزایش قیمت آن می‌شود. به اعتقاد من WCX هم فرایندی مشابه کیوتوم کوین دارد.»

وی ادامه داد: «من به فرایند ICO ها در ایران اعتماد قانونی ندارم، تاکنون خدمات قانونی این حوزه در ایران وجود نداشته است و با توجه به سکوت قانون در این زمینه ترجیح دادم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه، اقدامی انجام ندهم. توصیه کلی من هم این است که سرمایه‌گذاران، در هر فعالیت اقتصادی، به آموختن، اهمیت بیشتری بدهند تا داشتن آن. سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال بیش از معاملات بورس به دانش احتیاج دارد. افراد اگر بیشتر بدانند بخش بزرگی از سؤالات آنان حل می‌شود.»

نیکزاد به مبحث منطق سکه‌ها در دنیا اشاره کرد و گفت: «منطق سکه‌ها در دنیا این است که پس از ارائه آن باید خدمتی برای آن وجود داشته باشد و این حداقل چیزی است که یک سکه را در دنیا ارزشمند می‌کند. باید خدمت‌دهنده‌ای نیز در دنیا وجود داشته باشد تا درازای ارائه سکه، خدمت یا کالایی را در اختیار شما قرار دهد. این در دنیا فارغ از قانون‌گذاری‌ها پایه اقتصاد است. من در تحقیق اولیه درباره WCXT متوجه شدم که فردی معرفی نشده بود و این ملاک منفی است. وقتی به مردم وعده می‌دهند باید به این توجه کرد که چه اعتباری در ورای آن وجود دارد؟»

 

سهیل شهیدی: تضمینی برای بازگشت سود وجود ندارد

سهیل شهیدی، بنیان‌گذار پیمنت ۲۴، نیز در گفت‌وگو با راه‌پرداخت با بیان اینکه این ارز جدید بیشتر حالت هرمی دارد، گفت: «به اعتقاد من این ارز در حدی نیست که بخواهد وارد ارزهای رسمی شود. صحبت درباره کلاه‌برداری بودن یا نبودن این ارز، کار سختی است. ممکن است عملکرد آن‌ها در آینده تغییر کند که این موضوع هم به تصمیم آن‌ها بستگی دارد. اما آنچه واضح است، این است که تضمینی برای بازگشت سود افراد وجود ندارد. کسانی که می‌خواهند بر روی این ارز سرمایه‌گذاری کنند نیز باید با آگاهی کامل این کار را انجام دهند و سرمایه زندگی خود را برای آن صرف نکنند.»

 

فرهنگ‌سازی، گام نخست در بازار ارزهای رمزنگاری شده

«ریسک» مهم‌ترین کلیدواژه در سرمایه‌گذاری است و آگاهی نسبت به آن بر عهده سرمایه‌گذار است. پرواضح است که در این بازار ممکن است کلاه‌بردارانی هم باشند که از وضعیت ناآگاهی مخاطبان و بازار داغ شایعات بیشترین استفاده را بکنند.

زمان زیادی از مسائل مربوط به مؤسسات اعتباری و سودهای قابل‌توجه آن‌ها، بورس و حباب‌های آن که عده زیادی را با وعده رفتن ره صدساله در یک‌شب، متضرر کرد، نمی‌گذرد. این در حالی است که سازوکارهای بسیاری برای بورس و مؤسسات اعتباری وجود دارد اما برای این ارزهای دیجیتال، اعمال قانون و سازوکار، کار راحتی نیست. هفته گذشته هم بانک مرکزی با وجود نگاه پیشرویی که به موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده داشت اعلام کرد، سود و زیان حاصل از مبادله در این ارزها بر عهده خود کاربران است.

آنچه می‌توان درباره ارزهای رمزنگاری شده گفت، این است که نوسان قیمت برای آنها و با توجه به قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد، امری بدیهی است. ممکن است در شرایط افزایش قیمت خیلی‌ها به‌سوی این ارزها سوق داده شوند و در زمان کاهش، سرمایه‌گذاری آن‌ها با شکست مواجه شود. اما آنچه باید موردتوجه قرار گیرد، این ریسک‌ها و سودها نیست بلکه گام نخست در سرمایه‌گذاری است؛ آگاهی و پذیرش ریسک‌های موجود.

ناگفته نماند که در شرایط تحریم، ارزهای رمزنگاری شده بهترین ابزار برای مبادلات بین‌المللی هستند و حال که زمان زیادی از شروع به کار فناوری بلاک‌چین نمی‌گذرد، بهترین فرصت است تا بسترهای لازم برای استفاده از آن فراهم شود. مهم‌ترین عامل در ساخت این بستر نیز فرهنگ‌سازی و آگاه شدن افراد است.

2 دیدگاه
  1. شهرام سامت می‌گوید

    با سلام
    بنظر می رسد این سایت ارز WCXT یک سایت کلاهبرداری باشد. می توان به این بسنده کرد که دانلود WALLET آلوده به بدافزار یا تروجان Trojan:Win32/Bitrep.A می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.