راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شروع تولید داخلی سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت توسط شرکت توسن تکنو از ابتدای 2018

بعد از ورود فناوری‌های مالی به کشور و مستحکم شدن پایه‌های آن، گسترش این صنعت و ظرفیت بالای آن، برخی از شرکت‌های فعال در صنعت فین‌تک را به فکر تولید داخلی سخت‌افزارهای بانکی و پرداخت انداخت. توسن تکنو یکی از این شرکت‌ها است و تلاش دارد در شش ماه نخست سال 2018 تولید خود در زمینه برخی سخت‌افزار‌ها با هدف انتقال تدریجی دانش به داخل کشور را به طور جدی آغاز کند. دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو و آرش حسین‌پور معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو درباره برنامه‌های این شرکت در این خصوص می‌گویند و از سورپرایزهای جدیدشان برای صنعت بانکداری و پرداخت می‌گویند که در نشستی چهارشنبه همین هفته آنها را ارائه خواهند کرد.

 

توسن تکنو به دنبال تولید ATM Recycler

تولید داخلی آسان نیست و ابعاد زیادی مانند انتقال دانش و فناوری، تهیه زیرساخت‌های مالی، تجاری و سیاسی و برنامه‌ریزی‌های دقیق و متعدد دارد. به گفته مظاهری، توسن تکنو علاوه بر اجرایی کردن این اقدامات، حتی سایت تولید محصولات خود را از خرم‌دشت به شهرک صنعتی کاسپین شهر قزوین انتقال داده و مشغول تجهیز کردن آن است و برای تولید از ابتدای 2018 برنامه جدی دارد. او در پاسخ به این پرسش که توسن تکنو چه محصولاتی می‌خواهد تولید کند، می‌گوید: «ما در دو لاین بانکی و پرداختی به تولید خواهیم پرداخت؛ در لاین بانکی یکی از مهمترین محصولاتی که برای تولید در نظر داریم، دستگاه خودپرداز خوددریافت یا همان ATM Recycler است. باید بپذیریم که دوران تکنولوژی وجه نقد به سر آمده است و به شخصه معتقدم عصر دستگاه‌های خودپرداز به معنای دستگاه‌های صرفا پرداخت وجه نقد گذشته و این محصول در ایران حتی زیاد هم خریداری شده است. اگر شرکتی امروز در زمینه وجه نقد سرمایه‌گذاری کند، کار اشتباهی انجام داده است. چراکه دوران اوج خود را از نظر رشد و شکوفایی طی کرده است. درحالی که در سایر کشورها مانند ژاپن یا آمریکا زمانی که از دستگاه ATM نام برده می‌شود منظور ATM Recycler است. با همین رویکرد هم به طور جدی به دنبال تولید ATM Recycler در کشور هستیم.»

در ادامه صحبت‌های مدیرعامل شرکت توسن تکنو، حسین‌پور نیز درباره شرایط ورود این دستگاه به بازار چنین توضیح می‌دهد: «اکنون زمان مناسبی برای ورود این تکنولوژی به کشور است، چراکه هم قیمت مناسب و پایین‌تری نسبت به گذشته دارد و هم نسبت به شرایط اقتصادی بانک‌ها به‌صرفه‌تر است و مشکل برگشت وجه نقد آنها را که در حال حاضر به صورت تحویلداری و در شعبه انجام می‌شود، تا حدی حل می‌کند.»

به گفته مظاهری در حال حاضر در کشور، وجه نقد به صورت اتوماتیک از بانک‌ها خارج می‌شود و به دست مردم می‌رسد اما آن سوی دیگر چرخه که پول نقد به بانک‌ها بازمی‌گردد، باز است و به عبارتی نیمی از فرآیند اتوماتیک است و نیمی دیگر دستی انجام می‌شود که باعث شده یک فرآیند ناقص داشته باشیم. او می‌گوید: «تنها یک سر این چرخه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. در نظر داشته باشیم زمانی که دستگاه‌های خودپرداز کنونی وارد جامعه و زندگی روزمره مردم شدند، حجم زیادی از مراجعه مردم برای دریافت وجه نقد از بانک‌ها کم شد. به عقیده من مسیری که بانکداری دیجیتال طی می‌کند، بانک را مجبور می‌کند تا دوباره خودش را بازطراحی کند. یکی از دلایل مراجعه کسب‌وکارهای خرد و کسبه به شعب، ارائه وجه نقد به بانک‌هاست و زمانی که این رفت و آمد به شعبه با دستگاه‌هایی می‌تواند حل شود، یک گام به بانکداری کمک می‌کند تا نقش‌های متفاوت جدیدی را بر عهده بگیرد.»

به عقیده او ایران در یکی دو دهه گذشته توسعه خوبی در زمینه پرداخت الکترونیک داشته و تورم بالا و وجود تراکنش‌ها با مبالغ بالا به الکترونیکی کردن آنها کمک زیادی کرده است. مظاهری می‌گوید: «به صورت کلی وجه نقد در هیچ کشوری و حداقل در ایران رو به توسعه نیست. در حالی که در برخی از کشورها مانند آلمان مردم با اسکناس و سکه راحتی بیشتری دارند. ما از این نظر انعطاف بیشتری داشتیم و از این مرحله به راحتی عبور کردیم و به سمت الکترونیکی شدن پیش رفتیم. بنابراین به عقیده من زمانی که به ده سال آینده نگاه می‌کنیم، نباید تکنولوژی وجه نقد را رو به توسعه بدانیم.»

تولید دستگاه‌های خودپرداز خوددریافت در گروه توسن نخستین تجربه این مجموعه در حوزه بانکداری نیست. دکتر محمد مظاهری درباره فعالیت این مجموعه در حوزه پرداخت و بانکداری می‌گوید: «شروع کسب‌وکار شرکت از ابتدا با دستگاه‌های خودپرداز بود. گروه توسن از سال 82 یا 83 فعالیت خود را در حوزه پرداخت شروع کرد و این پیش از ورود ما به حوزه بانکداری بود. در سال 89 و 90 مطالعاتی در زمینه بانکداری داشتیم. در سال 87 در کشور چیزی حدود 17 هزار دستگاه خودپرداز وجود داشت که نسبت به آمار کنونی (52 هزار دستگاه)‌ بسیار کمتر بود. در حالی که در یک سال حجم تراکنش‌های کارت‌خوان‌ها از میزان تبادلات نقدی عبور کرد. البته سیاست ما از همان سال 92 به دلیل پیش‌زمینه نرم‌افزاری و نگاهی که به کربانکنیگ داشتیم متفاوت بود و به تنوع‌بخشی به محصولات توجه داشتیم. بنابراین باید به افراد گزینه‌های جایگزین داد. اگر از فردی که برای به‌حساب خواباندن وجه نقد خود به شعبه مراجعه می‌کند بپرسیم چرا چنین کاری می‌کند، می‌گوید چون گزینه دیگری ندارم. درصورتی که اگر جایگزین ارائه وجه نقد به دستگاه را بدهیم از آن استقبال می‌کند، همانطور که از دستگاه خودپرداز به عنوان گزینه جایگزین دریافت وجه از شعب، سال‌ها پیش استقبال شد. یا در مثال دیگری، زمانی که می‌توانید در چند ثانیه هرجا که باشید با تلفن همراه خود کارت به کارت کنید چرا باید حتما سراغ شعبه یا حتی خودپرداز بروید؟ پس مردم از گزینه‌های جایگزینی که راحتی و سرعت را برایشان به ارمغان بیاورد استقبال می‌کنند.»

آرش حسین‌پور معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو که پیش‌تر خبر از همکاری شرکت توسن تکنو و LG در حوزه ATM Recycler را داده بود در این جلسه، خبر توافق با LG برای تولید ATM Recycler این شرکت در ایران را داد. مذاکرات به صورت انتقال دانش و فناوری است و بخشی از تولید دستگاه‌های شرکت LG در داخل ایران انجام خواهد شد.

 

تولید صندوق فروشگاهی هوشمند توسط توسن تکنو

لاین دوم تولید توسن تکنو در حوزه پرداخت است که به دنبال تولید کارت‌خوان‌های هوشمند (Smart POS) و صندوق‌های فروشگاهی هوشمند (Smart ECR) است. دستگاه‌های صندوق فروشگاهی هوشمند با صندوق‌های فروشگاهی سنتی تفاوت زیادی دارند و توسن تکنو نیز نگاه سنتی به صندوق فروشگاهی ندارد. یکی از تفاوت‌های بزرگ صندوق‌های فروشگاهی هوشمند و کارت‌خوان‌های هوشمند نسبت به نمونه‌های سنتی خود، اندرویدی بودن آن‌هاست که به عقیده حسین‌پور، معاون بازاریابی شرکت توسن تکنو انقلاب بعدی در صنعت پرداخت است و دستگاه کارت‌خوان را در آینده صرفا از اینکه فقط کارت‌خوان باشد خارج می‌کند همانطور که با آمدن تلفن‌های همراه هوشمند تلفن‌های همراه دچار تحول شدند و داشتن ویژگی تماس گرفتن به یکی از صدها قابلیت تلفن‌های همراه هوشمند تبدیل شد. توسن تکنو در زمینه پرداخت روی پلت‌فرم اندروید برنامه‌های زیادی دارد که دیگر خیلی برایمان باز نمی‌کنند و برای شنیدن بخشی از این جزئیات ما را به حضور در رویداد چهارشنبه پیش روی دعوت می‌کنند.

 

منظور از تولید داخلی چیست؟

اما تا چه اندازه از این محصولات تولید داخلی است و زمانی که از این تولید صحبت می‌کنیم دقیقاً چه منظوری داریم؟ مظاهری توضیح می‌دهد: «کسی نمی‌تواند بگوید شرکت ما به صورت CKD یا همان تولید صفر تا صدی، دستگاه کارت‌خوانِ صددرصد داخلی تولید خواهم کرد چرا که با توجه به حضور رقبای بین‌المللی با حجم بالای سفارشات از تمام کشورها در بازار جهانی اصلا منطقی نیست، مگر آنکه خاستگاه دولتی داشته باشد و اصلا به صرفه اقتصادی آن توجه نکنیم. ما باید از منظر کسب‌وکاری به تولید نگاه کنیم. اگر شرکت‌های خصوصی می‌خواهند خودگردان باشند، باید تلاش کنند روی نقطه بهینه‌ای بایستند که در حال حاضر این نقطه بهینه در نقطه تعامل با برندهای مطرح بین‌المللی برای کسب دانش است. هرچند سهم ما به مرور زمان در بازار بیشتر خواهد شد، بنابراین قدم به قدم پیش می‌رویم. اینکه چند درصد محصولات تولید داخل هستند، به شرایط بازمی‌گردد که در طول زمان تغییر خواهد کرد.»

توسن تکنو بخشی از تولیدهای خود را در سال 2017 مونتاژ کرد تا بتواند به آمادگی بیشتر سازمانی و کنترل کیفی برسد. با این همه با وجود داشتن ظرفیت برای تولید داخلی، به لحاظ اقتصادی تولید صد درصدی داخلی به‌صرفه به‌نظر نمی‌رسد. مظاهری توضیح می‌دهد: «شریک خارجی ما در حوزه پرداخت یعنی شرکت PAX، همین محصولات را در برزیل پیاده‌سازی می‌کند و شرکت برزیلی با تولید دو میلیون دستگاه به صورت سالانه، تولید قطعات برای ایران را نیز به عهده دارد. در حال حاضر در شرکت توسن تکنو توانایی تولید سالانه حدود 200 تا 250 هزار دستگاه کارت‌خوان را داریم و برای تحقق بخشیدن به چنین آماری در فاز اول حدود 50 نفر در شهرک صنعتی کاسپین قزوین نیز به ما اضافه می‌شوند که به نوعی یک اشتغال‌زایی خارج از تهران نیز محسوب می‌شود.»

فناپ پرداخت شرکت دیگری است که همگام با توسن تکنو در زمینه تولید داخلی قدم‌های مثبتی برداشته است. مظاهری درباره فعالیت‌های این شرکت می‌گوید:‌ «من از فعالیت‌های این شرکت دربرابر انتقاداتی که مبنی بر مونتاژ بودن وجود دارد، حمایت می‌کنم. در دنیا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های کارت‌خوان توسط شرکت‌های بزرگ‌تر جذب شدند. در صورتی که فناپ پرداخت زحمت تولید داخلی را به جان خرید و ما می‌دانیم که چه زحمت بزرگی است و ما نیز در حوزه متفاوت‌تری با دغدغه‌های یکسانی مواجه هستیم. تاکنون شرکت‌ها تجربه خوبی از تولید داخلی در کشور نداشته‌اند و اینطور نیست که در حوزه تولید یک شبه بتوان به موفقیت رسید. راه طولانی و سختی در پیش است.»

محصول اصلی توسن تکنو تا پیش از این، کارت‌خوان بود. اما با اشباع در این بازار محصولات خود را گسترده‌تر کردند. حسین‌پور در این زمینه توضیح می‌دهد: «موافق این مطلب هستم که تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان در بازار به تعداد خوبی رسیده است و اشباع شده، شاید به همین علت بعضی از کشورهای دنیا در تراکنش‌های خود از پلت‌فرم‌های اندرویدی استفاده می‌کنند و در همین راستا محصولات جدید پیشنهادی توسط شرکت توسن تکنو نظیر Smart POSها مبتنی بر سیستم‌‎عامل اندروید خواهند بود که امکان ایجاد تنوع در خرید برای مشتریان و همچنین فروش بیشتر به پذیرنده را می‌دهند. این تحول به واسطه ارائه‌ی دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند در بستر نوآوری باز و در اختیار قرار دادن پلت‌فرم‌ها و APIهای بانکی و پرداخت به دست می‌آید.»

توسن تکنو یکم آذرماه 96 از چند محصول جدید خود رونمایی خواهد کرد و اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقه‌مندان و متخصصان قرار خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.