راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گردهمایی استارت‌آپ‌های فین‌تکی در اولین رویداد فینوکمپ

اولین رویداد «فینوکمپ» با مشارکت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، بانک آینده، فینووا، فینوتک، آدانیک، رایان‌هم‌افزا، مرکز شتاب‌دهی نوآوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از 29 آبان‌ماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، کار خود را آغاز کرد.

این رویداد که با حضور 120 نفر در قالب 20 تیم برگزار می‌شود، ایده‌ها در خصوص موضوع فین‌تک و دسته خاص مدیریت مالی شخصی (PFM) است و به مدت چهار روز متوالی ادامه دارد. هفته آینده، در روزهای چهارم و پنجم آذرماه نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ تیم‌ها ادامه خواهد داشت و اختتامیه نیز 14 آذرماه برگزار خواهد شد.

برنامه روز نخست «فینوکمپ» از 10 صبح آغاز شد. نخستین سخنران، علی بدیعی مدیر فینووا بود که شرکت‌کنندگان را به داشتن انگیزه‌های درونی تشویق کرد تا برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام دهند. وی تاکید کرد: «مسائل را خطی نبینید و انگیزه‌های درونی خود را برای حضور در این رویداد پیدا کنید.»

پس از او آیدا خدیوی‌فر از شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به ارائه توضیحی درباره PFM (مدیریت مالی شخصی)، موضوع تخصصی این رویداد پرداخت و تاکید کرد: «PFM به افراد کمک می‌کند تا خروجی و ورودی درآمد و هزینه‌های خود را محاسبه کنند و امکان مقایسه خود با فرد دیگر را نیز داشته باشند. علاوه بر این، امکانات دیگری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا برای رسیدن به اهداف مالی خود برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهد. ازجمله اینکه چگونه پول خرج کند و از چه تخفیف‌هایی بهره ببرد تا پول بیشتری پس‌انداز کند.»

مهسا خمیسی مدیر فینوتک، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. او به ارائه توضیحی از ابزارهایی پرداخت که قرار است در اختیار تیم‌ها قرار گیرد تا آن‌ها ایده خود را پیاده‌سازی کنند. او گفت: «ما در فینوتک این ابزار را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با APIهای باز، فرایندهای بانکی خود را انجام دهید. این روند مانند بازی لگو است که با ترکیب قطعات که همان APIها هستند، می‌توانید محصولات بزرگی بسازید. اکنون سندباکس فینوتک در اختیار شماست. هم‌چنین مربیان در برگزاری کارگاه‌ها به سؤالات تیم‌ها پاسخ می‌دهند تا آنها محصولات جذابی داشته باشند.»

آرین افشار، به معرفی مربیان و دوره‌های این رویداد پرداخت و گفت: «فرآیندی طراحی شد تا این رویداد به‌صورت بوت‌کمپ برگزار شود تا افراد با خطای کمتر، محصولات بهتری تولید کنند. مدت زمان، کارگاه‌‌های این دوره چهار ساعت است که دو ساعت به آموزش مستقیم و دو ساعت به استفاده از مربی‌گری و پرسش و پاسخ اختصاص خواهد یافت. امروز مرحله نخست انتخاب ایده‌ها صورت می‌پذیرد و روز پنجشنبه ایده‌های منتخب وارد فاز طراحی و ساخت محصول می‌شوند. همچنین تیم ها از روز پنجم تا سیزدهم آذرماه فرصت دارند تا بر روی MVP خود کار کنند.»

همچنین سارا سام‌خانی از شرکت ارتباط فردا به بررسی موضوعات غیرفنی برای موفقیت تیم‌ها پرداخت و گفت: « تیم‌ها مهم‌تر از ایده هستند. ساختن تیم خوب و متمایز، سخت است. ما تیمی کار می‌کنیم چون برآیند تیم فراتر از برآیند مجموع تک تک افراد است. هم‌افزایی حاصل از تیم بسیار مهم است. اهمیت این مطلب که تیم چگونه کار می‌کند بیش از این است که تیم روی چه موضوعی کار می‌کند. فاکتور مهم برای موفقیت یک استارت‌آپ، علاوه بر مباحث مربوط به بازاریابی و کسب‌وکار، چگونه عمل کردن یک تیم است.  نتیجه تحلیل گوگل در بررسی عوامل موفقیت یک تیم، پنج عامل مهم در این مسیر را نشان می‌دهد که عبارتند از: امنیت روانی افراد در گروه، قابل اتکا بودن، ساختار و شفافیت، معناداری و حس مثبت افراد و تاثیرگذاری آنها در تیم.»

وی ادامه داد: « بر اساس این پژوهش، امنیت روانی با فاصله زیاد مهم‌ترین رکن موفقیت در تیم است. افراد باید در تیم احساس کنند که راحت می‌توانند نظر و توانایی‌های خود را ابراز کرده و به این مفهوم دست پیدا کنند که در تیم خودسانسوری وجود ندارد.»

مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، برگزاری کارگاه‌های این رویداد به این شرح خواهد بود: سه‌شنبه 30 آبان‌ماه کارگاه مدل کسب‌وکار برگزار می‌شود و ناصر غانم‌زاده مدرس آن خواهد بود. علی حاجی‌زاده مقدم نیز کارگاه Problem solution را ارائه می‌دهد. روز چهارشنبه، علاوه بر کارگاه MVP که توسط امین آقاجانی تدریس می‌شود، محی سنیسل، ارائه موفق را آموزش می‌دهد. هم‌چنین محمد امینی و صالح اولیا، کارگاه راهنمای سندباکس را برگزار می‌کنند. روز پنج‌شنبه دوم آذرماه علاوه بر اینکه کارگاه راهنمای سندباکس ادامه خواهد داشت، جلسات مربیگری توسط محی سنیسل، محمدمهدی باریده و آرین افشار برگزار خواهد شد. روز یک‌شنبه نیز علاوه بر کارگاه طراحی محصول، کارگاه ارائه موفق برگزار می‌شود.

هم‌چنین از روز پنجم تا روز سیزدهم آذرماه کاربر روی MVP به‌صورت مستقل ادامه خواهد داشت. چهاردهم آذر، آخرین روز از برگزاری این رویداد خواهد بود که پس از داوری، تیم‌های برنده اعلام خواهند شد و به تیم اول تا سوم، به‌ترتیب، 20، 10 و 5 میلیون تومان اهدا خواهد شد.

به گفته برگزارکنندگان این رویداد، هدف از برگزاری فینوکمپ، شناسایی افراد مستعد در این حوزه، توسعه‌دهنده‌ها، برنامه‌نویسان و ایده‌پردازان است تا آن‌ها در تیم‌های مختلف حضور پیدا کنند و یا شرایطی برای آن‌ها فراهم شود تا با افرادی که محصول دارند، همکاری کنند. اگر ایده آن‌ها به محصول تبدیل نشود نیز فرصت دارند تا در کمترین زمان ممکن، بیشترین حجم اطلاعات برای بحث تبدیل ایده به محصول را داشته باشند.

ناگفته نماند این رویداد برای شرکت‌کنندگان، هزینه‌ای در برنداشته و کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ هم رایگان برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.