راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«داروک» کی می‌رسد باران؟ / نیاز جدی فین‌تک‌ها به سرمایه‌گذار

سمیرا ابراهیمی؛ روزنامه ابتکار / تب استارت‌آپ‌ها آن‌قدر زود همه‌گیر شد که اگر امروز کسی ایده‌ای داشته باشد و بتواند از طریق آن کاروکاسبی خود را راه بیندازد، نمی‌تواند بی‌گدار به آب بزند و بدون در نظر گرفتن ریسک و بازده بازار شروع به کار کند. نمونه ملموس و موفق این استارت‌آپ‌ها، تاکسی اینترنتی اسنپ است که ازلحاظ سهم بازار و درآمد با رقبای خود فاصله زیادی دارد.

بخشی از این استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مالی مشغول به فعالیت‌اند که اصطلاحاً به آنها فین‌تک گفته می‌شود. فین‌تک‌ها به وسعت بازارهای مالی و نیاز مردم برای استفاده از خدمات بانکی، بیمه‌ای و بورسی فراگیر هستند. البته هرچقدر که نوع خدمات فین‌تک‌ها پیچیده‌تر باشد، مخاطبان آن‌ها کمتر می‌شود، اما بازار آن‌ها انحصاری می‌شود و یا رقابتی سرسخت‌تر با یکدیگر خواهند داشت؛ زیرا این اصل وجود دارد که مخاطب حرفه‌ای، مخاطب باهوش است و تمام خدمات مورد استفاده خود را در ریزترین خدمت هم ارزیابی می‌کند؛ بنابراین خدماتی که یک استارت‌آپ پرداخت اینترنتی بانکی به مخاطبان می‌دهد و تلاشی که برای گرفتن سهم بازار می‌کند، متفاوت از نوع بازاریابی و خدماتی است که یک استارت‌آپ الگوریتم تریدینگ فعال در بازار برای کسب سهم بازار به مخاطبان خود می‌دهد.

 

فین‌تک‌های بازار سرمایه نیازمند سرمایه و اطلاعات مالی

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته، طی برگزاری یک ویکند استارت‌آپی، با انتخاب 26 فین‌تک فعال در بازار سرمایه، تعدادی از سرمایه‌گذاران بورسی را برای مواجهه مستقیم با این استارت‌آپ‌ها دعوت کرد و همچنین با انتخاب 3 استارت‌آپ برتر، اذهان سرمایه‌گذاران را به سمت‌وسوی مسیر احتمالاً درست آینده سرمایه‌گذاری معطوف کرد. استارت‌آپ‌های بهینه‌یابان ارزش‌آفرین و بیلیونر مشترکا به‌عنوان سومین استارت‌آپ برتر، استارت‌آپ مدیریت سرمایه استلار به‌عنوان دومین استارت‌آپ برتر و در نهایت استارت‌آپ داروک به‌عنوان برترین استارت‌آپ در حوزه بازار سرمایه توسط هیئت‌داوران انتخاب شدند.

فصل مشترک تمام فین‌تک‌های حاضر در این حوزه، نیاز به سرمایه‌گذار است. هرچند برخی از آنها تحت حمایت شتاب‌دهنده‌ها هستند؛ اما ازلحاظ ماهوی، شتاب‌دهنده‌ها تا حدی می‌توانند یک استارت‌آپ را حمایت کنند که به بلوغ نسبی برسد. پس‌ازآن یا باید به درآمدی برسند که برای توسعه حیات آنها کافی باشد و یاسرمایه‌گذاران با نظر به رزومه و ایده استارت‌آپ، جهت رشد و توسعه وارد استارت‌آپ شود.

روح‌الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران در گفتگو با ابتکار در خصوص دلایل برگزاری این جلسه توسط کانون کارگزاران گفت: «معرفی استارت‌آپ‌های فعال کشور به‌ویژه آن دسته که قابلیت حضور در بورس را دارند رسالت فعالین بازار سرمایه است. در سال‌های 2014 و 2015 میلادی 13 استارت‌آپ در اروپا و 11 استارت‌آپ در آمریکا توانستند به این جایگاه دست یابند. در واقع استارت‌آپ‌های فین‌تک در آینده نزدیک، سهم زیادی در بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند و اکنون نیز نیاز جدی برای سرمایه‌پذیری از سوی کارگزاران و سایر نهادهای مالی دارند. به همین دلیل این جلسه را ترتیب دادیم که جوانان فعال در فین‌تک‌های بازار سرمایه و کارگزاران و سرمایه‌گذاران در مواجهه با یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند با کمک سرمایه‌گذاران، به توسعه بازار سرمایه نیز کمک کنند.»

او افزود: «استارت‌آپ‌ها به اطلاعات پایه و ابتدایی نیاز دارند و عدم دسترسی به این اطلاعات مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده و ارکان بازار سرمایه می‌توانند در این زمینه به آنها کمک کنند.»

 

جای خالی زنان

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان که حمایت مالی از این مراسم را انجام داده بود، فعالیت خود را در راستای حمایت از کارآفرینی و اشتغال بیان کرد و گفت: «وظیفه تمام نهادهای مالی است که از جوانان فعال در حوزه‌های فین تک برای اشتغال‌زایی و همچنین توسعه بازار کمک بگیرند. البته جای خالی خانم‌هایی که در این حوزه فعال‌اند در میان استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک به چشم می‌خورد و امیدوارم که در آینده نزدیک، خانم‌های دانش‌آموخته در حوزه‌های مالی و رشته‌های مربوط به تکنولوژی و برنامه‌نویسی نیز به این جرگه وارد شوند.»

 

داروک آگاه از آینده روشن

اولین استارت‌آپ به انتخاب تیم داوران کانون کارگزاران، استارت‌آپ «داروک» بود. علی شیری، مؤسس استارت‌آپ داروک که دانش‌آموخته رشته برق است، دلایل راه‌اندازی الگوریتم تریدر داروک را اشتباهات اشخاص حقیقی در زمان معامله به دلیل ترس، هیجان، طمع، عدم آگاهی و تجربه برای زمان ورود و خروج بهینه و محدود بودن ابزارهای دستی افراد برای مانیتور کردن کل بازار عنوان می‌کند. شیری در گفت‌وگو به «ابتکار» می‌گوید که برای حل این مشکلات، با صرف 4 سال کار تحقیقاتی و عملیاتی، الگوریتم تریدری بر پایه هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده ‌است که بتواند با سرعت و دقت بالا، در تایم فریم‌های مختلف هدف‌گذاری شده، کارایی درستی ارائه دهد. شیری مدعی است که امکان سوددهی از طریق این الگوریتم، بالاتر از بهترین ابزارها و صندوق‌های پوشش ریسک در دنیا عمل می‌کند و با استفاده از اطلاعاتی که از عملکرد بازارهای مالی داخلی و خارجی در سال‌های اخیر به دست‌آورده و در سیستم خریدوفروش خود قرار داده، این موضوع را در نمودار ثابت می‌کند. مؤسس داروک درآمد خود از این طرح تجاری را کسب بخشی از سودی که به اصل پول تعلق می‌گیرد، عنوان می‌کند و بخش دیگر نیز حق‌الزحمه مدیریت سرمایه بیان می‌کند.

معنی لغوی داروک، قورباغه درختی است. هنگامی‌که از شیری در خصوص دلیل نام‌گذاری پرسیدیم، گفت داروک در شعر نیما، نماد کسی است که به حال و آینده آگاه است و نوید روزهای خوب را می‌دهد.

 

استلار، بازار را روشن می‌کند

استلار نیز مانند داروک، نوعی معامله‌گر بر پایه هوش مصنوعی است. محمدرضا جعفرزاده، مؤسس این استارت‌آپ در گفتگو با «ابتکار»، بازار هدف خود را بازار بدهی عنوان کرده و می‌گوید: «بازار بدهی ذیل بازار سرمایه ایران، بازاری با کمیت بسیار بالاتر از بازار سهام است. به همین دلیل از تابستان سال گذشته ایده ورود به این بازار را ارائه دادیم و از مهرماه نیز با حمایت شتاب‌دهنده فارابی کار خود را آغاز کردیم. اکنون نیز خدمات معاملات الگوریتمی بر پایه هوش مصنوعی در بازار بدهی را ارائه می‌دهیم و با سبدگردانی‌های الگوریتمی که انجام می‌دهیم، مدعی هستیم برآیند سودی که به دست می‌آوریم، بالاتر از برآیند سود اوراق بدهی در بازار است.»

 

رویای بیلیونر شدن

قریب به یقین مردم در آرزوی بیلیونر شدن هستند. با تکیه‌بر همین گزاره رؤیایی افکار عمومی، تیم بیلیونر کار خود را آغاز کرده‌است. ایده این تیم در مراسم کانون کارگزاران سومین استارت‌آپ انتخاب شده بود. همین دلیل باعث شد که «ابتکار» در گفتگویی با پویا حسین چاقویی، مؤسس بیلیونر متوجه شود که این تیم با هدف مدیریت ریسک کاربران وارد این بازار شدند. چاقویی مدعی است که با استفاده از سبک جدید علمی، مدیریت ریسک در بازار سهام را کنترل می‌کنند. البته فرآیند بازارگردانی سهام نیز در ذیل فعالیت‌های این استارت‌آپ قرار دارد و درآمد خود را نیز در شراکت با کارگزاران از کارمزد دریافت می‌کنند.

 

بهینه یابی در بازار سهام

«اگر در بورس فعالیت داشته ‌باشید، می‌دانید که مشاوران سرمایه‌گذاری و یا سبدگران‌ها و به‌طور کلی فعالان بازار سرمایه، درگیر انتخاب‌های سنتی سهام و یا اصلاحا انتخاب سهام تلفنی هستند. از طرف دیگر در بازار سرمایه ایران به ریسک، به‌اندازه بازده اهمیت داده نشده است». این موضوع، دغدغه اصلی صالحی، مؤسس استارت‌آپ بهینه‌یابان ارزش آفرین است که سازوکار استارت‌آپ‌اش را در حوزه سبدگردانی با استفاده از روش‌های علمی عنوان می‌کند. به گفته او، در سیستم بهینه‌یابان منحنی توزیع برای تمام سهام بازار تشکیل می‌شود و با در نظر گرفتن حد ریسک، پرتفوی پیشنهادی به مشتریان داده می‌شود البته پیش از ارائه پرتفوی، میزان ریسک پذیری مشتریان خود را اندازه‌گیری می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.