راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عراق همسایه‌ای با پتانسیل رشد بالا

ماهنامه عصر تراکنش / چند سالی می‌شود که قرار است سیستم‌های پرداخت ایران و عراق به هم نزدیک‌تر شوند و ارتباطاتی بین این دو کشور شکل بگیرد. منتها در این سال‌ها همه چیز به کندی پیش رفته است. سال‌های قبل برخی از چهره‌های پرداخت ایران راهی عراق شدند تا شاید بتوانند تجربه صنعت پرداخت در ایران را در عراق تکرار کنند. منتها تلاش‌های آن‌ها موفقیت‌آمیز نبود. در سال‌های گذشته شرکت‌های پرداخت جهان مانند مسترکارت شروع به همکاری با بانک‌های عراقی کردند و کار تا جایی پیش رفت که اکنون برخی از بانک‌های ایرانی به کمک بانک‌های عراقی کارت‌های مسترکارت صادر می‌کنند.

آخرین اقدام عملی که در زمینه فناوری‌های پرداخت بین ایران و عراق انجام شد یک توافق کلی بوده است. «به‌منظور پیگیری و بررسی راهکار ایجاد سیستم پرداخت‌های الکترونیک برای تبادلات مالی و تجاری ایران و عراق، جلسه دکتر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق با خانم ضحی رئیس بخش پرداخت‌های بانک مرکزی عراق انجام شد. به گزارش دبیرخانه همایش تجارت ایران و عراق، در این دیدار ضمن مذاکره و تأکید بر امکان ایجاد روش‌های قانونمند برای حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات توافقات اولیه انجام شد.» همه چیز فعلاً در حد توافق اولیه است. قرار است شرایطی فراهم شود که سیستم‌های پرداخت ایران و عراق به هم متصل شوند منتها هنوز گشایش خاصی رخ نداده است.

فروردین‌ماه سال ۹۵ هم یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی عراق به امضای روسای کل دو کشور رسید. در سند اشاره‌شده بر اتصال سوییچ ملی دو کشور به‌منظور امکان استفاده از کارت‌های بانکی توسط زائران و مسافران تأکید شده است. همچنین به‌منظور پایش و اطمینان از حسن اجرای توافقنامه، طرفین موافقت کردند کمیته‌ای دائمی تحت عنوان «کمیته مشترک بانکی ایران و عراق» تشکیل شود.

هم‌اکنون دو بانک ایرانی و یک بانک مشترک در عراق فعالیت می‌کنند. عراق در کنار افغانستان، لائوس، ویتنام، قزاقستان و گایانا از کشورهایی بودند که تا سال ۲۰۰۴، دستگاه خودپردازی نداشتند.

عکاس: علی بیات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.