راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مورد عجیب استونی / کسب عنوان کشور اینترنتی

ماهنامه عصر تراکنش / اِستونی کشوری در منطقه بالتیک در شمال اروپا است. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد و مرز شرقی آن با روسیه و مرز جنوبی آن با لتونی مشترک است. جمعیت آن ۱٬۳۱۵٬۹۴۴ نفر و پایتخت آن تالین است. واحد پول این کشور یورو و تنها زبان رسمی این کشور استونیایی، بسیار به زبان فنلاندی نزدیک است. این زبان برخلاف اکثریت زبان‌های قاره اروپا که از ریشه هندواروپایی هستند جزو زبان‌های خانواده اورالی است.

استونی از کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است. در چند سده اخیر، کشورهای گوناگون ازجمله دانمارک، سوئد، لهستان و روسیه هرکدام برای مدتی بر این کشور مسلط بودند اما پس از شکست روسیه تزاری در جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه، استونی توانست استقلال خود را از روسیه به دست آورد.

جمهوری مستقل استونی تا سال ۱۹۴۰ دوام یافت اما بر اساس توافق پنهانی جوزف استالین با آدولف هیتلر برای تقسیم بخش‌هایی از اروپا، به اشغال نیروهای شوروی درآمد و پس از آغاز جنگ بین شوروی و آلمان در سال ۱۹۴۱، توسط نیروهای آلمانی اشغال شد. شکست آلمان در جنگ دوم به تسلط مجدد شوروی منجر شد که تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ و اعلام استقلال جمهوری استونی ادامه یافت. استونی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست و به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – در آمد. کشور استونی آزادترین شبکه اینترنتی دنیا را دارد.

اخیراً اعلام شد که استونی پول مجازی (Estcoin) خود را به بازار عرضه می‌کند. استونی به دنبال کسب عنوان «کشور اینترنتی» است و در سال‌های گذشته اقدامات مهمی برای دیجیتالی شدن خود برداشته است. استونی در سال ۲۰۱۵ سیستم هوشمند شهروندی (e-Residency) را راه‌اندازی کرد که در دو سال گذشته توانسته به بیش از ۲۲ هزار نفر از ۱۳۸ کشور، ویزای هوشمند شهروندی بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.