راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنت یلن در بین گزینه‌های سه‌گانه دونالد ترامپ کمرنگ شد

دنیای اقتصاد / جنت یلن در بین گزینه‌های سه‌گانه دونالد ترامپ کمرنگ شد. سه عضو با نفوذ حزب جمهوری‌خواه طی نامه رسمی خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار انتخاب رئیس جدیدی برای فدرال‌رزرو شدند تا فشارها علیه یلن افزایش یابد. از سوی دیگر نزدیکان ترامپ در کاخ سفید از تمایل تازه متولد شده او برای سپردن کرسی مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا به جروم پاول خبر می‌دهند.

پاول که از سال ۲۰۱۲ عضو شورای سیاست‌گذاران این نهاد بانکی است، در زمین بازی انقباضی‌ها و انبساطی‌ها، میانه‌دار است و ریاست او به معنای گذار تدریجی از دوران انبساطی پسابحران به دوره جدید انقباضی است. فلز زرد نیز با سلطه پاول آینده‌ای کمتر تاریک خواهد داشت. جان تیلور که آخرین برگ رو شده ترامپ بود، همچنان یکی از دو گزینه اصلی وی محسوب می‌شود. کارشناسان اقتصادی گذشته علمی او را تحسین می‌کنند اما اعتقاد شدیداً ضدتورمی و انقباضی او را برای اقتصاد کنونی آمریکا مناسب نمی‌دانند. فدرال‌رزرو با حکمرانی تیلور نرخ بهره را بیش از پیش افزایش می‌دهد و بازار اونس طلا را با حمایت از دلار (کاهش تورم معنای تقویتی برای دلار به همراه دارد) به عقب‌گرد شدیدی رهنمون خواهد کرد. تحلیلگران، سناریوی فدرال‌رزرو را تأثیرگذارترین فاکتور هفته لقب داده و هفته آینده را برای طلا با احتمال کاهش نسبی پیش‌بینی کرده‌اند.

 

طلا زیر سلطه دلار

افت ۴۹/ ۰ درصدی هفته گذشته طلا در بازار جهانی معلول تقویت ۳۰/ ۱ درصدی شاخص دلار بود. رشد دلار نسبت به سبد ارزهای رایج باعث می‌شود مشتریان فلز زرد بهای بیشتری برای خرید این کالای گران‌بها بپردازند، بنابراین طلا برای سرمایه‌گذاران گران‌تر آب می‌خورد و بالطبع، آنها را به سمت بازارهای متکی بر سود دلاری سوق می‌دهد. قانون نانوشته اما همیشگی رابطه معکوس طلا و دلار، این هفته نیز صادق بود تا بالانشینی دلار، اونس فلز زرد را به حاشیه منفی بکشاند. پرچم‌داری دلار مدلول دو رانه اساسی بود؛ تقلیل گزینه‌های ریاست فدرال‌رزرو به نفع انقباض‌طلبان و گزارش‌های اقتصادی نیروزا به سود دلار. گزینه‌های پنج‌گانه ترامپ برای تکیه‌بر کرسی ریاست فدرال‌رزرو در طول هفته گذشته به سه گزینه تقلیل یافت و پس از آن نیز گمانه‌زنی‌ها از حذف احتمالی یلن حکایت داشت. حذف یلن که در میان سه گزینه اصلی، انبساطی‌ترین بود، خبر از غلبه انقباضی‌ها می‌دهد. برای شناخت بیشتر نسبت به برنامه نامزدهای ترامپ به صفحه ۲۹، باشگاه اقتصاددانان، مراجعه کنید.

 

حذف تدریجی نامزدها

دوره ۴ ساله ریاست جنت یلن بر فدرال‌رزرو آمریکا اول فوریه (بهمن‌ماه) ۲۰۱۸ میلادی به پایان خواهد رسید. با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۷، اخبار مربوط به گزینه‌های ترامپ بازارهای جهانی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. دونالد ترامپ در اولین اظهاراتش درخصوص نامزد مورد علاقه‌اش برای ریاست فدرال‌رزرو، از کوین وارش نام می‌برد اما انتقادات شدید هر دو جناح از کاندیداتوری وارش، به علت سابقه نامعتبر علمی و سیاست پولی ضعیف، باعث شد ترامپ تمرکزش را از روی وارش بردارد. نامزد دیگری که از لیست ابتدایی ترامپ کنار رفته، گری کوهن است. کوهن نیز همانند وارش منتقدان زیادی داشت و خود دونالد ترامپ هم رضایت چندانی از معرفی او به کمیته بانکی سنا بروز نداده بود. با این تفاسیر، تنها سه گزینه برای قبول مسئولیت در مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا باقی ماندند که یکی دیگر از آنان نیز در خطر دوری از این قلمرو قرار گرفته است.

 

یلن از ابقا تا حذف

جنت یلن، رئیس فعلی فدرال‌رزرو آمریکا، طبق آخرین اظهارات دونالد ترامپ در میان سه نامزد اصلی وی حاضر بود، اما نامه سه عضو فعال حزب جمهوری‌خواه به ترامپ احتمال ابقای یلن را به‌شدت کاهش داد. روز پنج‌شنبه خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی نامه وارن دیویدسون، تد باد و الکس مونی را خطاب به ترامپ منتشر کرد. در متن این نامه که بیشتر به یک درخواست رسمی شباهت دارد آمده است: «همان‌طور که بی‌اعتمادی به دولت و مؤسسات عمومی در حال افزایش است، ما معتقدیم که انتخاب یک رئیس جدید برای فدرال‌رزرو به احیای شهرت این نهاد به‌عنوان یک موسسه پولی پیشتاز، به‌جای یک تنظیم‌کننده رشد اقتصادی آهسته، کمک خواهد کرد.» در این نامه رسمی، از عبارت «یک رئیس جدید» استفاده شده است، بنابراین می‌توان تمایل نمایندگان جمهوری‌خواه به تعویض یلن را برداشت کرد. خبرگزاری‌ها و کارشناسان مسائل اقتصادی ضمن ارجاع به این درخواست‌نامه از کاهش شانس جنت یلن گزارش می‌دهند. در حالتی که یلن جایگاه خود را در این نهاد بانکی از دست بدهد، به اولین رئیس فدرال‌رزرو آمریکا (به‌استثنای ویلیام میلر که دوره یک‌ساله ریاست فدرال‌رزرو را از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ تجربه کرد و با انتصاب وی به‌عنوان رئیس خزانه‌داری نتوانست یک دوره کامل را در این نهاد سپری کند.) پس از سال ۱۹۵۱ میلادی تبدیل می‌شود که ریاست تک‌دوره‌ای داشته است. علامت دیگری که مورد استقبال خبرگزاری‌ها قرار گرفته، به انتقادهای دوطرفه ترامپ و یلن از سیاست‌های یکدیگر مربوط می‌شود. تحلیلگران با اشاره به تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا در هم‌راستا کردن سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو با سیاست‌های اقتصادی وی، شانس یلن را برای معرفی به کمیته بانکی سنا کمتر از دو رقیب دیگر او می‌دانند.

 

یلن بهترین، پاول محتمل‌ترین

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که جروم پاول بیشترین شانس را برای ریاست فدرال‌رزرو آمریکا دارد. این نظرسنجی که در ماه اکتبر انجام شده، نظرات 40 کارشناس اقتصادی را در رابطه با ریاست این نهاد بانکی ثبت کرده است. نتایج حاکی از آن است که جانت یلن رئیس فعلی فدرال‌رزرو آمریکا بهترین گزینه برای احراز این پست طی سال‌های آینده است، اما به‌احتمال بالایی جروم پاول از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان رئیس جدید فدرال‌رزرو به سنا معرفی خواهد شد. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند ترامپ پیش از ترک این کشور به مقصد آسیا، نام جروم پاول را بر زبان خواهد راند. حدود دوسوم کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند که یلن بهترین گزینه ممکن است و جروم پاول با 7 رأی از 37 رأی در جایگاه دوم قرار گرفته است. بااینکه آرای بسیاری از اقتصاددانان به سود جنت یلن است اما دلایل زیادی در این روزها بر کنار گذاشته شدن یلن گواهی می‌دهند. جان تیلور، اقتصاددان مشهور دانشگاه استنفورد، دیگر گزینه‌ای است که زمزمه ریاستش بر فدرال‌رزرو از چند هفته گذشته به گوش می‌رسید. این زمزمه در روزهای اخیر شدت بیشتری یافته و به فریاد برخی حامیان سیاست پولی انقباضی تبدیل شده است. دونالد ترامپ نیز واکنش‌های مثبتی نسبت به نام تیلور از خود بروز داده تا احتمال جایگزین شدن او و یلن در این روزها افزایش یابد.

 

دو برگ نهایی ترامپ

برگ‌های متنوع ترامپ که احتمال رو شدن هرکدام از آنها با واکنش جدی بازارهای جهانی روبه‌رو خواهد شد تا روز یکشنبه با درخشش بیشتر دو برگ همراه بود. جان تیلور و جروم پاول نام‌های نوشته شده بر این برگه‌ها هستند. لیست نامعمول و بلندبالای گزینه‌های ترامپ برای کرسی فدرال‌رزرو باعث شده، قطعیت خاصی برای آتیه این بانک وجود نداشته باشد. بنابر سبقه پیش‌بینی‌ناپذیر ترامپ، نمی‌توان هیچ‌یک از گزینه‌های منتخب وی را به‌طور کامل منتفی دانست. رویکرد زیگ‌زاگی رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص ارائه گزینه نهایی به سنا منجر شده تحلیلگران به اخبار غیررسمی که از منابع نزدیک به ترامپ درز می‌کنند، اکتفا کنند. آنچه با وجود رفتار مرزی ترامپ قابل بررسی است، آینده احتمالی بازارهای جهانی در حالت ریاست پاول و تیلور است.

 

تیلور و سیاست پولی سیستماتیک

سابقه طولانی جان تیلور در زمینه سیاست پولی او را به یکی از دو گزینه اصلی ترامپ مبدل ساخته است. برای بررسی سابقه پولی تیلور و میزان اثرگذاری او بر سیاست پولی بانک‌های مرکزی دنیا، یکی از نظریات مشهور او که معادله خطی برای تعیین نرخ بهره وجوه فدرال ارائه می‌دهد گزینه مناسبی است. فرمول خطی تیلور علاوه بر بررسی و تشریح معایب و محاسن سیاست‌های گذشته فدرال‌رزرو، روش قاعده‌مند و سیستماتیکی برای تصمیم‌سازی در مورد نرخ بهره وجوه فدرال در آینده ارائه کرد. اقتصاددانان و پژوهشگران بانک‌های مرکزی سراسر دنیا این فرمول ساده را مورد بررسی و اصلاح قرار داده و نظرات مختلفی راجع به آن منتشر کردند، اما آنچه اهمیت دارد، اتفاق نظری است که کارشناسان حوزه سیاست پولی در زمینه پراهمیت بودن این فرمول از خود بروز داده‌اند. از سال 1992 که تیلور این معادله را معرفی کرد تاکنون، این نظریه ریاضیاتی و ساده مورد استفاده بسیاری از بانک‌های مرکزی پیشرو دنیا از جمله خود فدرال‌رزرو قرار گرفته است. بن‌برنانکی، رئیس سابق فدرال‌رزرو آمریکا، در سال ۲۰۰۴ درخصوص فرمول تیلورچنین گفته است: «معادله خطی جان تیلور به نحو فوق‌العاده‌ای به‌عنوان یک قاعده سرانگشتی (rule-of-thumb) مفید است.» قانون تیلور به لحاظ توانایی ردیابی نرخ بهره وجوه فدرال و به عقیده برخی دیگر از کارشناسان، توانایی پیش‌بینی آن، اثر چشمگیری بر فدرال‌رزرو و حتی بر علم اقتصاد پولی داشته است. یکی از اعتقادات مهم جان تیلور که در علم سیاست پولی نیز طرفداران گسترده‌ای دارد، عدم کارآیی کنترل مکانیکی نرخ بهره است. وی معتقد است نرخ بهره نباید به‌صورت ماشینی اعمال شود بلکه باید با نظارت دقیق بر جریان اقتصاد و انجام محاسبات پیش‌بینی‌کننده آن‌را به سیاست کارآمدی تبدیل کرد. مهم‌ترین جنبه تیلور که می‌تواند بازار جهانی را تکان دهد، علاقه او به افزایش نرخ بهره است. بازار طلای جهانی در طول دو ماه اخیر با به میان آمدن نام جان تیلور بارها به لرزه درآمده بود. افزایش نرخ بهره پدال کنترل‌کننده نرخ تورم است و اگر این پدال ترمزگونه فشار داده شود، تورم پایین خواهد ماند و این کاملاً به سود شاخص دلار تمام خواهد شد. تقویت اسکناس آمریکایی، طلای جهانی را به عقب‌نشینی وا خواهد داشت؛ بنابراین به همراه علاقه تیلور به سیاست انقباضی، اونس طلا نیز با حکمرانی او بر سیاست پولی آمریکا منقبض خواهد شد و به سمت دره خواهد غلتید.

 

سیطره پاول بر میانه میدان

جروم پاول در چند روز اخیر به‌عنوان انتخاب نهایی ترامپ معرفی می‌شود. کارشناسان، انتخاب جروم پاول را به دلیل میانه‌روی او در زمین بازی انبساطی‌ها و انقباضی‌ها می‌دانند. مزیت دیگر جروم پاول عضویت او در حزب جمهوری‌خواه است. انتخاب پاول می‌تواند تفرقه‌ای که میان جمهوری‌خواهان حامی ترامپ و سایر اعضای این حزب رخ داده را کمرنگ کند. از طرفی سابقه بانکی پاول نشان از واقع‌بینی او نسبت به شرایط اقتصادی حاکم دارد. جروم پاول در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده برای پر کردن کرسی خالی هیئت سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو معرفی شد و پس از تأیید کمیته بانکی سنا به عضویت این هیئت در آمد. یکی از اعتقادات مهم پاول که شباهت زیادی به دیدگاه جنت یلن دارد، نظارت و رصد دقیق فعل‌وانفعالات اقتصادی و پولی است. مسئله مشترک دیگری که همه ناظران بازارهای جهانی را درگیر خود کرده، به تداوم انبساط پولی آمریکا مربوط است. جروم پاول بر خلاف جان تیلور به گذار تدریجی از دوران انبساطی به دوره جدید انقباضی معتقد است. این ویژگی او نوسان کمتری نسبت به سیاست دلخواه تیلور در بازارها ایجاد می‌کند. کارشناسان بازار فلزات گران‌بها معتقدند ریاست جروم پاول نسبت به رقیب انقباض‌طلب خود، فشار کمتری بر طلای جهانی وارد خواهد کرد. سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره که موردتوجه پاول است، به‌مرور به تقویت دلار منجر خواهد شد و طلای جهانی را از سکته ناگهانی نجات می‌دهد؛ اما این موضوع قرار نیست به سود فلز زرد تمام شود؛ چراکه تقویت تدریجی دلار، اونس طلا را به‌مرور به عقب خواهد راند.

 

صندوق رأی طلایی کیتکو

طبق معمول نظرسنجی هفتگی کیتکو برای پیش‌بینی هفته آینده بازار طلا با رأی‌گیری از ۱۶ تحلیلگر حرفه‌ای وال‌استریت و ۵۹۹ خرده‌فروش مطرح مین‌استریت منتشر شد. این دو گروه، هفته گذشته بازار طلا را به‌درستی کاهشی پیش‌بینی کرده بودند اما در گزارش این هفته اتفاق نظر نداشتند؛ وال‌استریتی‌ها همچنان بر سر موضع کاهشی باقی ماندند ولی مین‌استریتی‌ها با اختلاف اندکی رأی به افزایشی بودن هفته آتی دادند. در نسخه وال‌استریت، نظر ۱۱ تحلیلگر به کاهش قیمت اونس طلا در هفته آینده نزدیک بود و تنها ۴ کارشناس به افزایشی بودن روند فلز زرد گرایش داشتند. خرده‌فروشان مین استریت با اکثریت شکننده ۲۶۴ نفری معادل ۴۴ درصد جمعیت کل، پیش‌بینی افزایشی برای اونس طلا در نظر داشتند و در مقابل آنان ۲۵۰ معامله‌گر معادل ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان، کاهش قیمت اونس را مد نظر قرار دادند. گروه سومی که هفته آینده را بدون تغییر می‌دانند، تنها یک عضو با قدرت رأی ۶ درصدی از میان وال‌استریتی‌ها دارد. ثابتی‌های مین‌استریت نیز با اشغال ۱۴ درصد از جمعیت رای‌دهندگان، ۸۵ عضو دارد. موفقیت سلسله ناکامی‌های متوالی وال‌استریتی‌ها در پیش‌بینی هفتگی با کاهش اونس طلا در هفته گذشته شکسته شد تا این گروه از مجموع ۴۱ هفته گذشته در ۲۳ مورد روند صحیح را شناسایی کرده باشند. مین‌استریتی‌ها که چند هفته گذشته را با سبقت از وال‌استریتی‌ها پشت سر گذاشته‌اند، از میان ۴۰ پیش‌بینی هفتگی خود ۲۵ هفته را به‌درستی گزارش کرده‌اند. دقت پیش‌بینی گروه خرده‌فروشان و تحلیلگران بدون احتساب نظرسنجی اخیر، به ترتیب ۶۳ درصد و ۵۶ درصد ثبت شده است.

 

تحلیل تکنیکال اونس طلا

تحلیل‌های تکنیکال (فنی) با استفاده از تکنیک خطوط مقاومتی فیبوناچی، بیانگر مقاومت شدید حدود قیمت ۱۲۷۸ دلاری برای اونس جهانی است؛ بنابراین در صورتی که قیمت طلا در روز ابتدایی بازار هفته آینده کاهشی شروع شود، باید منتظر مقاومت نسبی در حدود این قیمت بود. کانال کاهشی دو هفته اخیر در صورت تداوم و شکستن مرزهای حمایتی روزانه، احتمال افت قیمت تا سطح ۱۲۶۰ دلاری را ممکن می‌سازد. تحلیل‌های فنی به‌تنهایی قادر به پیش‌بینی روند آتی بازار نیستند، چراکه بازار جهانی متأثر از رویدادهای بسیاری است که هر یک می‌تواند قیمت طلا را بالا و پایین کند. در شرایطی که قیمت‌ها بین خطوط مقاومتی و حمایتی در حال گردش هستند، معامله‌گران تکنیکال وارد بازار می‌شوند و با انجام محاسبات ریاضیاتی موقعیت‌های مناسب را اتخاذ کرده از نوسان‌های احتمالی بازار سود می‌گیرند. دسته معروفی از این معامله‌گران «استگ»ها هستند، استگ به معنای گوزن نر است و وجه تسمیه آن به این‌گونه معامله‌گران به علت تک‌روی و استقلال آنها است. استگ‌ها بدون آنکه به کاهشی یا افزایشی بودن روند بازارها اعتنایی داشته باشند وارد معاملات بسیار کوتاه‌مدت می‌شوند و به پشتوانه تحلیل فنی و ساختاری که درخصوص شرایط کلی انجام داده‌اند، با بسندگی به تغییرات اندک قیمت از بازار سود می‌گیرند. استگ‌ها معمولاً پشتوانه نقدی زیادی دارند، بنابراین قادرند با تغییرات قلیل قیمت‌ها سود کلانی به جیب بزنند. هفته گذشته برای استگ‌ها و متخصصان تحلیل فنی هفته مناسبی بود؛ چراکه بالا و پایین بازار در بازه‌های ساعتی با روش فنی پیش‌بینی‌پذیر بودند.

 

 بازار هفته آتی از لنز تحلیلگران

کوین گریدی، رئیس شرکت «فونیکس فیوچرز» ضمن تأکید بر تأثیر رشد ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه‌ماه سوم سال جاری میلادی، استعداد دلار را برای کوه‌پیمایی دنباله‌دار می‌داند و طلا را متأثر از دلار، همراه با پتانسیل افت تا قیمت ۱۲۶۷ دلاری پیش‌بینی می‌کند. چارلی ندوس، استراتژیست گروه «لاسال فیوچرز» با تأکید بر جنبش بیشتر دلار در روزهای آتی، طلا را در معرض آزمایش کاهشی تا قیمت ۱۲۵۰ دلاری می‌داند. او با اشاره به مناسب بودن میزان هزینه مصرف‌کنندگان، آینده دلار را از طلا روشن‌تر می‌بیند. برخی دیگر از کارشناسان مانند بیل باروش، رئیس «بلولاین فیوچرز» معتقدند طلا در آینده نزدیک (چند روزه) قابلیت ریباند دارد. آنها با اشاره به خروج کامل فروشندگان در واکنش به سیگنال‌های منفی دو هفته گذشته، ظرفیت بازار طلا را برای ورود خریداران مثبت ارزیابی می‌کنند. برخی دیگر از تحلیلگران که در صف ممتنعین ایستاده‌اند بازار طلا را نیازمند داستان جدید تعبیر می‌کنند. آنها داستان فدرال‌رزرو آمریکا را در صدر سناریوهای تاثیرگذار بر طلا گزارش می‌کنند و معرفی گزینه ترامپ را فارغ از جناح انتخاب‌شونده، جریان‌ساز عنوان می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.