راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عربستان شهر فناورانه می‌سازد

به گزارش سی‌ان‌ان مانی، عربستان سعودی قصد دارد یک کلان‌شهر 500 میلیارد دلاری بسازد که سه کشور را شامل می‌شود.

نام این شهر NEOM است که در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه توسط شاهزاده محمدبن سلمان اعلام شد. این اقدام، آخرین سری از پروژه‌های بزرگ طراحی شده برای تغییر اقتصاد پادشاهی است.

شاهزاده جوان درباره سرمایه‌گذاری جمع شده در ریاض گفت: «ما سعی می‌کنیم تا با رویاهایمان کار کنیم. این محل برای افراد معمولی یا شرکت‌ها نیست.»

در این شهر از تکنولوژی رانندگی خودکار و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شود. اینترنت بی‌سیم با سرعت بالا هم رایگان خواهد بود.

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام خدمات و فرایندها در NEOM، 100 درصد به‌طور خودکار انجام خواهد شد تا به کارآمدترین مقصد در جهان تبدیل شود.»

این شهر که مستقل از این پادشاهی خواهد بود، در نزدیکی دریای سرخ ساخته خواهد شد. براساس بیانیه این صندوق هم زمین این شهر در مرزهای مصر و اردن هم گسترش خواهد یافت.

همچنین در بیانیه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان آمده است: «NEOM در زمین و سایت‌های سبز ساخته خواهد شد و یک مکان منحصربه‌فرد نسبت به دیگر مکان‌ها است که بیش از 100 سال است توسعه‌یافته و ساخته شده است.»

این پروژه با 500 میلیون دلار از طرف دولت سعودی و این صندوق حمایت می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران‌های محلی و بین‌المللی هم در آن حضور خواهند داشت.

این برنامه، توجه سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله ماسایوشی سان، مؤسس سافت بانک و استفان شوارزمن مدیرعامل Blackstone را به خود جذب کرده است تا به پروژه بپیوندند.

سان گفت: «NEOM یک فرصت فوق‌العاده است. در ابتدا من متوجه نشدم اما زمانی که از مکان بازدید کردم متعجب شدم.»

شاهزاده عربستان هم گفته است: «هیچ برنامه زمانی برای توسعه وجود ندارد. این یک چالش است. ما می‌دانیم که این اقدام طول می‌کشد، اما تحت‌فشار هستیم تا چیز جدید و ایده‌های ابتکاری را ارائه دهیم.»

عربستان سعودی به تازگی یکسری اهداف جدید را دنبال می‌کند که با هدف تنوع اقتصادی و دوری از نفت بوده است.

این کشور در ماه سپتامبر اعلام کرد که 3 میلیارد دلار در صنعت سرگرمی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در ماه آگوست، یک پروژه گردشگری راه‌اندازی کرد که شامل خط ساحلی شنی 100 مایلی و یک تالاب با 50 جزیره بود. این پروژه حتی توجه ریچارد برانسون را هم به خودش جلب کرد.

با یک سال و نیم تلاش، مقامات در برخی از بخش پیشرفت کرده‌اند که به چشم‌انداز 2030 شناخته شده است؛ اما آنها هنوز روی تغییرات کار می‌کنند. دولت برخی یارانه‌های کاهش داده است. مالیات‌های جدیدی وضع شده و ممنوعیت رانندگی زنان هم لغو شده است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.