راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین ماراتن برنامه‌نویسی بیمه در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استارت‌آپ‌ها باید جسارت لازم برای ورود به عرصه را داشته باشند زیرا بازار انحصاری صنعت بیمه سال‌ها در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای بوده و استارت‌آپ‌ها باید تلاش کنند سهمی از این بازار کسب کرده و کسانی که افکار سنتی دارند، مجبورند به مسیر تحول دیجیتالی بپیوندند.

به گزارش روزنامه تعادل، نخستین جلسه ماراتن برنامه‌نویسی بیمه در کشور با عنوان بیمه تک با حضور تیم‌های برگزیده در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد. در این ماراتن که طی سه روز برگزار می‌شود، تیم‌های منتخب برای برخی چالش‌های صنعت بیمه که از قبل در اختیار آنها گذاشته شده است، ایده‌ها و راهکارهای خود را برای ظهور و بروز فناوری‌های نو در صنعت بیمه ارائه می‌کنند. در روز پایانی این ماراتن که روز جمعه به پایان می‌رسد، با ارزیابی و رأی هیئت داوران سه تیم برتر انتخاب و معرفی خواهند شد و جوایز خود را از بیمه آرمان دریافت خواهند کرد.

معمولاً هر نوآوری با مقاومت‌هایی در هر کسب‌وکاری مواجه می‌شود و هر ایده‌ای که بخواهد افکار کلاسیک را کنار گذاشته و خدماتی نوین ارائه دهد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود؛ اما هدف این است که با حمایت از استارت‌آپ‌ها به آنها کمک شود تا ضمن گذر از این مرحله در ارائه خدماتی نوین در صنعت بیمه سرعت مناسب را داشته باشند.

در جهان حرکت برای حضور استارت‌آپ‌ها در ارائه خدمات بیمه‌ای از سال‌ها پیش آغاز شده و در ایران نیز برخی شرکت‌ها ازجمله بیمه آرمان درصدد هستند تا در این زمینه تحولی را در صنعت بیمه آغاز کنند و وارد فضای استارت‌آپ‌ها، فین‌تک‌ها و فناوری‌های جدید برای بازاریابی و ارائه خدمات بهتر شوند.

ارائه بسیاری از خدمات بیمه‌ای ازجمله بیمه شخص ثالث همچنان به‌صورت کاغذی است درحالی‌که فروش بیمه‌نامه شخص ثالث یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌های کشور است و هدف این است که درحرکت نوین بیمه‌ای ارائه بیمه‌نامه کاغذی برای شخص ثالث حذف شود.

نمی‌توان جلوی تحول و جریان فناوری را گرفت زیرا در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی واردشده و در صنعت بیمه نیز اگر از تمام جهات برنامه‌نویسی شود ورود استارت‌آپ‌ها به عرصه بیمه با اقبال همگانی مواجه می‌شود.

استارت‌آپ‌ها باید جسارت لازم برای ورود به عرصه را داشته باشند زیرا بازار انحصاری صنعت بیمه سال‌ها در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای بوده و استارت‌آپ‌ها باید تلاش کنند سهمی از این بازار کسب کنند و کسانی که افکار سنتی دارند، مجبورند به مسیر تحول دیجیتالی بپیوندند.

بر اساس بند 7 ماده 5 قانون بیمه مرکزی هدایت و ارشاد بیمه‌ها و نظارت بر شبکه فروش و کارگزاران از وظایف بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی باید بر رویه‌های جدید نیز نظارت کند و جهت تلفیق شبکه فروش سنتی با استارت‌آپ‌ها آیین‌نامه تدوین کند.

ورود استارت‌آپ‌ها و ارائه خدمات نوین بیمه‌ای تلفیق سنت و مدرنیته برای ارائه خدمات بهتر در این صنعت است و باید اشکال مدرن و کلاسیک با هم درآمیخته و منجر به ارائه خدمات مناسب‌تر شوند. نوآوری اکنون می‌تواند در قالب اپلیکیشن‌های قابل دسترس برای عموم مردم باشد و تنها ممکن است شبکه سنتی فروش با این موضوع مخالف باشد که با تدابیری می‌تواند با شبکه نوین تلفیق شود.

در این جلسه که مسئولان موسسه شتاب‌دهنده فارابی، دانشجویان و کارآفرینان مدیران بیمه آرمان حضور داشتند، علیرضا بیانیان بر استفاده از کسب‌وکارها و فناوری‌های نوین در صنعت بیمه تأکید کرد و گفت : «کسب‌وکارهای نوین در قالب استارت‌آپ‌ها حرکتی است که در جهان شروع شده و بیمه آرمان به نمایندگی از صنعت بیمه کشور این حرکت را استارت زد تا در آینده نزدیک شاهد اشاعه خدمات‌رسانی مطلوب، شفاف و سریع‌تر به مردم باشیم و جایگاه صنعت بیمه را ارتقا دهیم.»

او افزود: «بر کسی پوشیده نیست که بازاریابی بیمه در ایران سنتی است و لازم است صنعت بیمه با جذب استارت‌آپ‌ها به سمت مدرن شدن حرکت کند و با ایده‌ها و راهکارهای نو به اصلاح فرآیندها و ایجاد تغییر در مدل‌های بازاریابی و فروش و تحول در نحوه پرداخت خسارت و… اهتمام کند.»

بیانیان به ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه و مقاومت احتمالی در شبکه فروش و نمایندگان اشاره کرد و گفت: «تجربه نشان داده است که هر نوآوری با یک سری مقاومت‌ها روبه‌روست؛ اما باید به جوانان امید داشته باشیم و برمبنای ایده‌های آنها هدف‌گذاری کنیم. ممکن است ورود کسب‌وکارهای نوین به عرصه فروش بیمه‌نامه سبب بروز نگرانی در کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های بیمه شود اما این انحصار در بازار باید شکسته شود و خدمات بیمه‌ای از شکل سنتی خارج و به سمت مدرن شدن حرکت کند.»

او ادامه داد: «برای دستیابی به این هدف چاره‌ای نداریم جز اینکه صنعت بیمه به سمت استفاده از نوآوری‌ها و کسب‌وکارهای نو گام بردارد و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فضای مجازی بهره بگیرد.»

در ابتدای این مراسم، فریبا میراج مدیر تحقیق و توسعه بیمه آرمان گزارشی از چرایی و علت ورود این شرکت به فضای استارت‌آپ‌ها ارائه داد و باتوجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی در عصر کنونی، استفاده از کسب‌وکارهای نوین در قالب استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه کشور را اجتناب‌ناپذیر دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.