راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پادشاهی اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی و سرنگونی پول نقد در چین

پرداخت‌های موبایلی در کشور چین طوفانی به پا کرده و تراکنش‌های روزانه مردم این کشور را دستخوش تغییر کرده است. پرداخت با کدهای QR ازجمله بزرگ‌ترین تغییراتی بوده که صنعت پرداخت کشور رخ داده است. برای مثال زمانی که شما با دوستانتان برای شما خوردن به یک رستوران می‌روید و یا می‌خواهید خریدی انجام دهید، می‌توانید با اسکن کد QR که روی میز رستوران قرار دارد و یا ارائه کد مشابهی در تلفن هوشمندتان به کارمند فروشگاه، پرداختتان را به‌راحتی انجام دهید.

مغازه‌های ادویه‌فروشی، سوغات فروشی و فروشندگان خوش‌نویسی‌های سنتی چینی ازجمله مکان‌هایی هستند که پرداخت‌های موبایلی را با آغوش باز پذیرفته‌اند.

حالا دیگر سؤال رایج فروشندگان از مشتریان، از «آیا با کارت اعتباری پرداخت می‌کنید؟» به «آیا با علی‌پی یا وی‌چت پی پرداخت می‌کنید؟» تغییر کرده است.

میزان پرداخت‌های موبایلی چین در سال 2016، بیش از دوبرابر افزیش داشته است و به مبلغ 5 هزار میلیارد دلار رسید. در سه ماهه نخست امسال هم علی‌پی و وی‌چت پی، به‌ترتیب، 54 و 40 درصد بازار پرداخت‌های موبایلی را در اختیار داشتند.

البته این عادت به انجام پرداخت‌های موبایلی در چین، دیگر کشورهای دنیا را هم تحت تأثیر قرار داده است. طی تعطیلات ملی «گلدن ویک» در اوایل ماه اکتبر، بیش از 6 میلیون مسافر چینی به تعطیلات رفتند و این موضوع باعث شد تا مقصدهای گردشگری مانند ژاپن و هنگ‌کنگ هم هرچه بیشتر به ارائه سرویس‌های پرداخت موبایلی رو بیاورند.

ایندکس نیکی (Nikkei)، از شاخص‌های سهام بازار توکیو اعلام کرد که تعداد فروشگاه‌های ژاپنی که علی‌پی را پذیرش می‌کنند، در سال 2017 دوبرابر می‌شود و به 45 هزار فروشگاه خواهد رسید.

در سه ماهه دوم امسال، تعداد کاربران فعال اپلیکیشن‌ پیام‌رسان وی‌چت به 963 میلیون نفر رسید. از طرف دیگر، سرویس علی‌پی فقط 520 میلیون کاربر دارد.

البته اپلیکیشن علی‌پی به صندوق بازار پول انلاین Yu’e bao متصل است و کاربران را تشویق می‌کند تا ازطریق این اپلیکیشن سرمایه‌گذاری انجام دهند.

شرکت هنگ‌کنگی CLSA که در زمینه تحقیقات سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، پیش‌بینی کرده است که میزان پرداخت‌های الکترونیکی تا سال 2021، چهار برابر و به 300 هزار میلیارد یوآن خواهد رسید. در همین مدت، دارایی محصولات مدیریت ثروت آنلاین، سه برابر و به 6.7 هزار میلیارد یوآن و وام‌های آنلاین هم سه برابر و به رقم 3.5 هزار میلیارد یوآن خواهد رسید.

میزان افزایش پرداخت‌های موبایلی در چین به‌قدری زیاد است که شاید برای برخی توریست‌ها در این کشور سخت باشد که بدون داشتن چنین سرویس‌هایی حتی بتوانند تراکنش‌های ساده‌ای را انجام دهند.

سلطه و نفوذ پرداخت‌های موبایلی در چین به این معنا است که شرکت‌هایی مانند Ant Financial و تنسنت به انبوهی از داده‌های شخصی دسترسی دارند؛ داده‌هایی که می‌توان آن‌ها را با دولت به اشتراک گذاشت.

Cash is already pretty much dead in China from CNBC.

منبع: cnbc

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.