راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حقایقی درباره وضعیت کنونی پول نقد در اروپا

باوجود افزایش پرداخت‌های غیرتماسی و دیجیتال در اروپای شرقی و غربی، اما پول نقد همچنان سهم بسزایی در انجام پرداخت، به‌ویژه برای انجام تراکنش‌های خرد، میان مردم دارد.

اما این بدین معنا نیست که پول نقد قرار است برای همیشه برتر باشد. با افزایش دسترس‌پذیری شیوه‌های مختلف پرداخت، مصرف‌کنندگان اروپایی دیگر روش‌های پرداخت را هم مدنظر قرار می‌دهند.

باتوجه به بهبود وضعیت اقتصادی اروپا، حجم کلی استفاده از پول نقد در اروپای شرقی، رشد سالیانه 27.8 درصدی و در اروپای غربی رشد 0.3 درصدی داشته است.

به گزارش Bank of England هم، گردش کل نقدینگی در سال 2016، 10 درصد افزایش یافت و به ملبغ 70 میلیارد پوند رسید.

در اروپای غربی، کشور اتریش در حوزه گردش پول نقد، باتوجه به اینکه 35 درصد تراکنش‌هایش با پول نقد انجام می‌شود، مقام اول را در استفاده از پول نقد دارد.

از طرف دیگر، کشور لیتوانی هم بالاترین علاقه را نسبت به پول نقد نشان داد و  82 درصد تراکنش‌هایش با این شیوه انجام می‌شود، بعد از لیتوانی، کشور کرواسی هم با 71 درصد تراکنش‌ها، مقام دوم را دارد.

در ادامه برخی تجزیه‌وتحلیل‌های موجود درباره اروپای شرقی و غربی را مطرح می‌کنیم:

  • از سال 2016، استفاده از پول نقد در اروپای شرقی و غربی، به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص ملی، به‌ترتیب 15.3 درصد و 35.9 درصد بوده است.
  • در سال 2016، کشورهای اروپای شرقی و غربی، درمجموع 3.6 هزار میلیارد دلار پرداخت نقدی انجام دادند.
  • کشور اتریش در اروپا، بیشترین میزان نفوذ دستگاه‌های خودپرداز را دارد که به ازای هر 100 هزار نفر، 156 دستگاه دردسترس است. درعوض، در کشور سوئد، به ازای هر 100 هزار نفر، 32 دستگاه خودپرداز وجود دارد.

به‌گفته ران دلنِوو (Ron Delnevo) مدیر انجمن صنعت دستگاه‌های خودپرداز می‌گوید که با بسته شدن شعب بانکی در سراسر انگلستان و دیگر نقاط اروپا، دسترسی مصرف‌کنندگان به پول نقد بسیار سخت شده است. باتوجه به این تغییرات، ارائه‌دهندگان واسط سرویس‌های خودپرداز نیز فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند این خلاء را پر کنند.

با این حال، برای انجام تراکنش‌های کوچک، پول نقد رقیب سرسختی برای پرداخت‌های غیرتماسی به‌حساب می‌آید و مصرف‌کنندگان برای انجام تراکنش‌های روزانه‌شان پرداخت نقدی را نسبت به پرداخت‌های Tap and go ترجیح می‌دهند.

اخیرا نظرسنجی انجام شده که حدود 50 هزار فروشگاه در انگلستان را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسیده است که روش پرداختی غالب، پول نقد است و سه چهارم تراکنش‌ها به‌صورت نقدی انجام می‌شود.

اما با افزایش شدت و حدت این رقابت‌ها، دلنوو معتقد است که پول نقد کم‌کم دارد جایش را به دیگر روش‌های پرداخت جایگزین می‌دهد اما پیش‌بینی‌ها بر این است که چنین اتفاقی فعلا جدی نیست و در سال‌های آینده باید انتظارش را داشت.

منبع: PYMNTS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.