راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پول نقد از بین رفتنی نیست، قدرت آن را دست‌کم نگیرید

به‌گفته ویکتوریا کلیلند صندوقدار ارشد بانک انگلستان (Bank of England) پول نقد درحال نابودی نیست و باتوجه به اینکه شمار تراکنش‌های غیرنقدی در انگلستان افزایش یافته، مقدار پول فیزیکی درگردش نیز در حال افزایش است.

موضوع قابل‌توجه در انگلستان، افزایش میزان استفاده از کارت‌های غیرتماسی است که در سال 2016، سه‌برابر افزایش داشته و 7 درصد از پرداخت‌های انجام‌شده را شامل می‌شود.

کلیلند در صحبت‌هایش گفت که تمایل مصرف‌کننده بیشتر به سمت انجام هزینه‌های آنلاین رفته است و میزان خریدهای آنلاین انجام‌شده در آگوست 2017 در انگلستان 1.1 میلیارد پوند بوده است.

ویکتوریا کلیلند صندوقدار ارشد بانک انگلستان

در سال 2016، ارزش اسکناس‌های در گردش بانک انلگستان با 10 درصد افزایش به بالای 70میلیارد پوند رسید و می‌شود گفت که این میزان، سریع‌ترین رشدی بود که در دهه اخیر ثبت شده است.

برخی بر این باورند که وجود سرویس‌های پرداختی مانند کارت‌های غیرتماسی و اپل‌پی، باعث شده تا پول نقد کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

سال گذشته مارک بارنت رئیس بخش انگلستان و ایرلند مسترکارت در مصاحبه‌ای گفت که استفاده از پول فیزیکی به نظر می‌رسد که درست مانند استفاده از اسب و گاری، کاری بسیار قدیمی باشد. نرخ استفاده از پول نقد در کشورهایی مانند سوئد هم رو به کاهش است.

اما درست در نقطه مقابل بارنت، کلیلند در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که پول نقد برای خیلی‌ها نقشی کلیدی و برای برخی نقشی حیاتی دارد و اینکه 2.7 میلیون نفر در انگلستان هستند که تمامی تراکنش‌هایشان را با پول نقد انجام می‌دهند و این تعداد افراد از سال 2015، 0.5 میلیون نفر افزایش داشته است.

از مزیت‌های پول نقد می‌توان به این ویژگی‌ها اشاره کرد که ابزار مفید و کارآمدی برای بودجه‌بندی و همین‌طور روش پرداختی بسیار سریع و راحت است و حتی در مواقعی که دستگاه‌های پرداخت کار نمی‌کنند، می‌توان از پول نقد استفاده کرد.

صحبت‌های کلیلند دررابطه با پول نقد، دیدگاه ایان برایت اقتصاددان ارشد بانک هلندی ING را نیز تأیید می‌کند که در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده بود که 80 درصد مردم بریتانیا نمی‌توانند جامعه‌ای بدون پول نقد را تصور کنند.

برایت در مصاحبه‌ای گفت پول نقد مزایایی دارد که بسیاری از مردم آن را ترجیح می‌دهند و در نظرسنجی هم که انجام دادیم مردم بر این باور بودند که پول نقد نسبت به غیرنقدی‌ها، حریم خصوصی بیشتری دارد و به همین دلیل هم خیلی‌ها ترجیح می‌دهند تا تراکنش‌هایشان را با پول نقد انجام دهند.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.