راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاریخ نبرد چندهزارساله برای برتری اقتصادی میان کشورهای دنیا

مدت‌ها قبل از اختراع نقشه‌های مدرن امروزی یا باروت، قدرت‌های برتر درحال جدال برای برتری‌های اقتصادی و ژیوپلتیک بودند.

نمودارهای زیر این داستان را در کوتاه‌ترین شکل ممکن بیان می‌کنند و بهره‌وری اقتصادی را با نشان دادن تغییر سهم اقتصاد جهانی برای هر کشور از قرن اول میلادی تاکنون در دوره زمانی مشخص بازگو می‌کنند.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید

این اطلاعات توسط میشل سمبالست (Michael Cembalest) از بانک جی پی مورگان (JP Morgan) منتشر شد و  بر اساس جدیدترین داده‌ها و پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول به‌روزرسانی شده است. می‌توانید نمودار اصلی (متعلق به سال 2008) را در The Atlantic ببینید.

همچنین لازم به ذکر است که منبع اصلی تمام داده‌ها تا سال 2008 از آنگس مدیسون (Angus Maddison)، یک مورخ اقتصادی مشهور است که برآوردهای مربوط به جمعیت، تولید ناخالص داخلی و سایر ارقام را که به زمان‌های رومی منتشر کرده است.

.

یک اخطار بزرگ

اگر با دقت به نمودار نگاه کنید متوجه مشکل بزرگی خواهید شد. بازه‌های زمانی میان داده‌ها برابر نیست در حقیقت آن‌ها اصلاً به هم نزدیک نیستند.

اولین فاصله زمانی در محور x ها 1000 سال و بعدی 500 سال است؛ و هرچه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم نمودار از فاصله‌های ده‌ساله برای نشان دادن زمان استفاده می‌کند.

بااینکه همه ما کاملاً موافق هستیم که چنین اشتباهی وجود دارد اما در این مورد استثنا قائل شدیم. چرا؟ زیرا به دست آوردن داده‌های خوب اقتصادی قبل از قرن بیستم کار بسیار دشواری است و بنابراین تلاش برای پیدا کردن این داده‌ها در فواصل منظم بی‌فایده به نظر می‌رسد. به همین دلیل ایجاد جدولی با فواصل منظم هم مشکل را حل نخواهد کرد.

ما به‌طور مشابه با مشکلات داده‌های تاریخی در گرافیک غنی‌ترین افراد تاریخ انسان هم روبرو شده‌ایم؛ و در پایان به این جمع‌بندی رسیدیم که اوایل این بحث فقط برای سرگرمی بوده است. همانند نمودار امروزی، آن‌هم نقایصی دارد؛ اما زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا گفت‌وگو پیرامون آن آغاز شود.

.

تفسیر ما از نمودار

گذشته از این خطاها، داستان‌های بسیاری از این نمودار ساده برداشت می‌شود. این داستان‌ها شامل تأثیر انقلاب عظیم صنعتی در غرب و همچنین جنبش‌های ظهور دوباره در آسیا است.

اما داستان دیگری هم وجود دارد که همه را به هم متصل می‌کند: نرخ رشد اقتصادی انسان که طی قرن گذشته رخ داده است.

طی هزاران سال پیشرفت اقتصادی عموماً خطی بوده و با رشد جمعیت مرتبط ارتبطا مستقیم داشته است. بدون ماشین‌آلات و نوآوری‌های فناورانه یک فرد می‌تواند با زمان و منابع خود کار تولید را انجام دهد.

اخیراً، انرژی‌های موجود و نوآوری در فناوری باعث شده تا اثر «hockey stick» (رشد ناگهانی در انتهای نمودار تقریبا افقی) نیز وارد بازی شود.

این اثر اولین بار در اروپای غربی و آمریکای شمالی دیده شد و اکنون به سایر نقاط جهان سرایت کرده است. با این حوادث حوزه فنّاوری، اقتصادهایی مانند هند و چین که از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی در طول تاریخ هستند، دوباره قدرت را به دست می‌گیرند.

منبع: weforum.org

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.