راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کرباسیان: بانک‌هایی که بالاتر از نرخ مقرر سود می‌دهند را مشمول مالیات می‌کنیم تا نقره‌داغ شوند

امروز در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار، در مذاکره‌ای که میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و اتاق بازرگانی ایران انجام می‌گیرد، در مورد شیوه اجرای ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید، تصمیم‌گیری خواهد شد.

مسعود کرباسیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و در حاشیه این جلسه از آخرین اقدامات این وزارتخانه در ارتباط با مسائل ارزی و بانکی گفت و به بانک‌هایی که مصوبه کاهش نرخ سود بانکی را رعایت نمی‌کنند، 9 هشدار جدی داد:

  1. مذاکره برای تعیین تکلیف وام‌گیرندگان ارزی سال ۱۳۹۱ و شیوه تسویه‌حساب آن با بانک‌ها درحال انجام است.
  2. امروز در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار، در مذاکره‌ای که میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و اتاق بازرگانی ایران انجام می‌گیرد، در مورد شیوه اجرای ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
  3. واردکنندگان همگی دارای برگ سبز و سابقه هستند و اگر تائیدیه اسناد لازم دارند، وزارت اقتصاد همکاری لازم را انجام خواهد داد.
  4. این وظیفه سازمان حمایت بوده که باید مشخص می‌کرد که به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز در سال ۱۳۹۱، کالاهایی که قبل از گرانی ارز در سال ۱۳۹۱ واردشده باید به چه قیمتی فروخته شود.
  5. دولت از دو محل از صادرکنندگان حمایت می‌کند به این معنا که یا با تصویب بسته حمایتی باید خسارت صادرکنندگان پرداخت شود و یا از محل صندوق ضمانت صادرات ایران لحاظ شود.
  6. تجدید ارزیابی دارایی‌ها به واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد که از ورشکستگی نجات پیدا کنند، بنابراین باید اصول حاکمیت شرکتی را اعمال کنیم.
  7. بانک‌ها دور زدن نرخ سود بانکی را به‌حساب زرنگی خود نگذارند. به این معنا که آن‌ها بخشنامه دولت را دور زده‌اند که حتماً در هیئت انتظامی بانک مرکزی مورد پیگیری قرار می‌گیرد، چرا که این اقدامات مورد تائید دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست.
  8. بانک مرکزی از سیستم نظارتی خود بهره‌برداری کرده و شعب بازرسی می‌کند.
  9. ما حتماً بانک‌هایی که بالاتر از نرخ مقرر سود می‌دهند را مشمول مالیات می‌کنیم تا نقره‌داغ شوند چراکه این‌ها جزو هزینه‌های قابل‌قبول بانکی نیست و بانک‌ها باید مالیات آن را بدهند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.