راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قواعد فروش آنلاین بلیت هواپیما چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری، در شهریور ۱۳۹۵ یعنی یک سال پیش شیوه‌نامه شماره ۲۳۴۰ خود را در خصوص نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر الکترونیک خدمات مسافرت هوایی ابلاغ کرد که مقررات حاکم بر فعالیت اینگونه شرکت‌هاست. با هم نگاهی داریم به جزئیات این دستورالعمل:

  1. به نوشته این دستورالعمل، دفتر الکترونیک خدمات مسافرت هوایی عبارتست از: «اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه ارائه خدمات مسافرت هوایی، فروش بلیت، ذخیره جا و هرگونه اقدام دیگر مربوط به خدمات ترابری هوایی مسافر به صورت الکترونیک با رعایت قوانین و مقررات سازمان فعالیت می‌نماید.»
  2. اولین سؤال حقوقی در مورد این دفاتر این است که چطور می‌توانیم یکی از این شرکت‌ها را تأسیس کنیم؟ این کار طبق آیین‌نامه نیاز به ۵ شرط کلی دارد: دفتر کار داشته باشید، مدیر فنی داشته باشید، کارشناس فناوری اطلاعات داشته باشید، نام، نشان یا لوگوی دفتر و آدرس وب‌سایت را ارائه کنید و تضمین لازم را نزد سازمان به امانت بگذارید. در میان شرایط مربوط به شخص حقیقی فعال به این کار نکته جالب این است که باید حداقل ۳۰ سال سن و ۵ سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مسافرت هوایی و صلاحیت شغلی لازم را داشته باشید. در مورد مدیر فنی خوب است بدانید که او باید گواهینامه معتبر گذراندن دوره‌های آموزشی پیشرفته و الکترونیک فروش بلیت و سامانه‌های متداول ذخیره جا را گذرانده و به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشد و تضمین هم در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان است که هر دو سال یک بار منطبق با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد.
  3. فصل دیگر این مقررات درباره الزامات مربوط به دفتر است که مهم‌ترین آن عبارتست از: «رعایت موازین حقوق مسافر براساس شیوه‌نامه ۲۰۴۰ سازمان، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد مجوز کسب‌وکار اینترنتی) بلافاصله پس از طی مراحل اعطای مجوز فعالیت و براساس معرفی سازمان به مرکز برابر آیین‌نامه ذیربط برخورداری از کادر مجرب جهت ارائه خدمات پشتیبانی فروش الکترونیک مسافرت هوایی به‌صورت ۲۴ ساعته در تمامی ایام هفته، نمایش لوگو و کد پویای اعتبارسنجی اجازه ارائه خدمات الکترونیک مسافرت هوایی از سازمان در وب‌گاه، انعقاد قرارداد رسمی با شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور، به‌منظور ارائه خدمات نمایندگی فروش الکترونیک، برقراری ارتباطات نظام‌مند (Service-Web,API) با سامانه‌های ذخیره جای شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد از طریق مکانیسم‌های منطبق بر استانداردهای ذیربط، صدور مستقیم و ارسال برخط بلیت استاندارد شرکت‌های هواپیمایی طرف قرارداد به مشتریان، هنگام پرداخت وجه.»
  4. دو فصل پایانی هم مربوط به نحوه تعامل و نظارت شرکت‌های هواپیمایی و نیز سازمان هواپیمایی کشوری با اینگونه شرکت‌هاست. جالب است بدانید که ضمانت اجرای تخلفات این است که سازمان از ۴ طریق نسبت به برخورد با متخلفان اقدام خواهد کرد؛ میراث فرهنگی، پلیس فتا، مرکز توسعه تجارت الکترونیک و خطوط هوایی. باید بدانید که «اعطای نمایندگی فروش الکترونیکی تنها به دفاتری که مجوز فعالیت خود را از سازمان اخذ کرده‌اند، مجاز است» و «اعطای نمایندگی فروش به دفاتری که فاقد مجوز معتبر هستند، به‌کلی ممنوع است.»
  5. چهار نکته دیگر درباره این دفاتر وجود دارد که باید به آن اشاره کرد. نخست تسهیلاتی است که برای برخی افراد وجود دارد: «جانبازان بیش از ۲۵ درصد با داشتن توانایی جسمی و آزادگان و رزمندگان جنگ تحمیلی با بیش از ۲ سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و خانواده‌های معظم شاهد با معرفی مرجع ذیربط، با داشتن شرایط کامل این آیین‌نامه از نظر نوبت اعطای مجوز تأسیس دفتر اولویت دارند.»
  6. مسئله دیگر محدودیتی است که این دستورالعمل برای افراد خارجی قائل شده است. طبق دستورالعمل، فعالیت افراد خارجی صرفاً از طریق اشخاص حقوقی مجاز است و در صورتی هم که بخواهند مدیر فنی شوند، باید پروانه اشتغال داشته باشند و صلاحیت آنها به تأیید سازمان هواپیمایی کشوری برسد.
  7. مسئله دیگر این سؤال است که اگر ما در حال حاضر مجوز آژانس داشته باشیم، آیا لازم است که باز هم برای این مجوز اقدام کنیم؟ پاسخ مثبت است. طبق دستورالعمل، «دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز معتبر براساس بند الف ماده یک آیین‌نامه هستند و تمایل به توسعه فعالیت و استفاده از بستر الکترونیک دارند، می‌بایست نسبت به اخذ مجوز موضوع این دستورالعمل از سوی سازمان و رعایت کلیه ضوابط و شرایط خاص دفاتر خدمات الکترونیک اقدام کنند.»
  8. در نهایت اینکه روند اعطای مجوز به چه شکل است؟ باید گفت: «پس از احراز شرایط و ابلاغ موافقت اصولی از سوی سازمان، متقاضی موظف است طی ۳ ماه نسبت به معرفی مکان، نام و نشان تجاری، مدیر فنی دارای شرایط و ارائه تضمین به سازمان اقدام کند، در غیر این صورت موافقت اصولی ابلاغی کان لم یکن تلقی می‌شود.»

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.