راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشار لیست رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان

تقریباً 10 سال بعد از بحران اقتصادی، اقتصادهای جهان هنوز شکننده هستند. رشد آهسته و درعین‌حال رشد پایدار طی چندسال گذشته ادامه‌دار بوده است و پیش‌بینی می‌شود سال 2017 این رشد 3.5 درصد باشد.

بااین‌حال ما در زمانه تغییر و عدم اطمینان زندگی می‌کنیم. سرخط‌های ژئوپولیتیک با تغییرات سریع تکنولوژی برخورد می‌کنند و رهبران جهان باید در مورد سیاست‌های اقتصادی فکر می‌کنند. به‌این‌ترتیب رشد مداوم تا حدی تضمین شده است.

مجمع اقتصاد جهانی آخرین آمار شاخص جهانی رقابتی بودن اقتصاد 137 کشور را براساس توانانی آن‌ها برای حفظ رشد فراگیر رتبه‌بندی کرده است. رشدی که اگر تغییرات مثبت ارائه دهد به نفع شهروندان و محیط‌زیست است. این شاخص به 12 فاکتور از جمله نوآوری، زیرساخت‌ها و محیط اقتصاد کلان نگاه می‌کند.

سوئیس برای سال ششم، در رتبه اول قرار گرفته است. اقتصاد این کشور انعطاف‌پذیر است، بازار کار آن قوی است و مردم و مشاغل در جذب فناوری جدید خوب عمل می‌کنند. شهروندان سوئیس از سطح بالایی از بهداشت عمومی و آموزش‌وپرورش برخوردارند. کسب‌وکار در سوئیس سطح بالایی از پیچیدگی و نوآوری را نشان می‌دهد.

ایالات‌متحده بهترین عملکرد خود را در سال جاری ثبت کرده است و دومین جایگاه را به خود اختصاص داد. سال گذشته، امریکا توانسته بود رتبه هفتم را به دست آورد. بااین‌حال موقعیت آن امن و باثبات است. درحالی‌که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در بهبود بهره‌وری و نوآوری به‌خوبی عمل می‌کند، اما نمی‌تواند در ستون کلان اقتصادی به‌خوبی عمل کند. ایالات‌متحده همچنین درزمینهٔ سلامت و آموزش ابتدایی ضعیف عمل کرده است.

سنگاپور در سال جاری به رتبه سوم رسید. نمره کلان اقتصادی سنگاپور با افزایش بدهی‌های دولت افت کرده است. البته گفتنی زیرساخت‌های حمل‌ونقل سنگاپور، محصولات و بازار کار و بخش مالی بسیار کارآمد بوده است.

باقی کشورهای باقی‌مانده، شامل 5 کشور اروپایی (هلند، آلمان، سوئد، فنلاند و انگلستان) به همراه هنگ‌کنگ و ژاپن است.
ایران در رتبه 69 این فهرست قرار دارد. برای دیدن لیست کامل 137 کشور اینجا را ببینید یا روی عکس زیر کلیک کنید:

 

ممکن است مشکلی پیش آید

درحالی‌که رشد اقتصادی در جهان باید موجب شادی شود، اما آخرین گزارش رقابتی بودن اقتصاد برخی مشکلات را در آینده نشان می‌دهد.

این ماجرا نشان می‌دهد که یک دهه بعد از بحران مالی جهانی، بخش مالی همچنان آسیب‌پذیر است. افزایش سطوح بدهی‌های خصوصی در اقتصادهای نوظهور و رشد بازار سرمایه نامنظم، تنها دو عنصوری که اقتصاددانان نگران آن هستند.

درحالی‌که امسال شاخص برخی از اقتصادها در نوآوری بالا رفته است، اما مزایای آن به‌طور گسترده‌ای گسترش نیافته است. اقتصاد سعی می‌کند آمادگی مردم را بیشتر کند و کسب‌وکارها را برای اتخاذ نوآوری حمایت کند.

اقتصادها همچنین در انعطاف‌پذیری بازار کار خود موفق هستند، ماجرایی که به رشد اقتصادی کمک می‌کند.

این گزارش همچنین می‌افزاید بهبود اقتصاد جهانی بر پایه‌های ناپایدار ساخته شده است. رشد اقتصادی برای توسعه و رفاه انسان اهمیت دارد. رشد باعث ایجاد منابع لازم برای آموزش بهتر، سلامت، امنیت و درآمد بیشتر می‌شود. بااین‌حال رشد اقتصادی نباید به خودی خود پایان یابد.

همچنین گزارش رقابت‌پذیری جهانی 2018-2017 به صورت کامل در 393 صفحه در دسترس قرار گرفته است.

منابع: World Economic Forum / اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.