راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یادگیری ماشینی چطور به کمک شرکت مورگان استنلی آمد

توماس اچ داونپورت (Thomas H. Davenport)، رندی بین (Randy Bean)؛ ماهنامه عصر تراکنش / سیستم‌هایی که به‌صورت اتوماتیک مشاوره‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند را به اسم مشاوران رباتی می‌شناسیم. با اینکه کسی علاقه خاصی به استفاده از این واژه ندارد؛ اما بااین‌حال در صنعت از این اصطلاح زیاد استفاده می‌شود. مورگان استنلی (Morgan Stanley) از شرکت‌هایی است که به‌تازگی و با استفاده از یادگیری ماشینی، خبر از ارائه مشاوره انسانی پیشرفته‌ای داد که در ادامه با ویژگی‌های سیستم جدیدش، بیشتر و بهتر آشنا می‌شویم.

مورگان استنلی، یک شرکت خدمات مالی آمریکایی و واقع در نیویورک است که در سال 1935 تأسیس شد و از همان زمان هم جزو شرکت‌هایی بود که در صنعت سرمایه‌گذاری خرد، بیشترین تمرکز را روی منابع انسانی قرار داده بود.

مورگان استنلی، شرکتی چندملیتی است که از مشارکت هنری استارجیس مورگان (نوه بانکدار آمریکایی جی‌پی مورگان) و هارولد استنلی، با پشتیبانی مالی جی‌پی مورگان شکل گرفت.

مورگان استنلی 16 هزار مشاور مالی دارد که هرکدامشان توانستند طی سال‌ها و از طریق کانال‌های سنتی مانند دیدارهای رودررو و تماس‌های تلفنی، روابط بسیار مستحکمی با مشتریانشان برقرار کنند.

مدیران شرکت به‌خوبی می‌دانند که برقراری ارتباط از طریق این کانال‌های سنتی، کار بسیار پرزحمتی است و باعث ایجاد محدودیت در برقراری روابط می‌شود و از طرف دیگر هم بیشتر مناسب حال مشتریان مسن‌تر است (بر اساس مطالعات شرکت دیلویت، میانگین سنی مشتریان حوزه مدیریت ثروت در سراسر ایالت متحده، بالای 60 سال است).

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مورگان استنلی

مورگان استنلی شرکت خدمات مالی آمریکایی و شرکت چندملیتی است که در سال ۱۹۳۵ از مشارکت هنری استارجیس مورگان (نوه بانکدار آمریکایی جی‌پی مورگان) و هارولد استنلی، با پشتیبانی مؤسسه مالی جی‌پی مورگان چیس تأسیس شد.

شرکت مورگان استنلی هم‌اکنون مالک شبکه‌ای از ۱٫۳۰۰ شعبه در ۴۲ کشور جهان است و شمار کارکنان آن بالغ‌بر ۶۰٫۰۰۰ نفر است. در سال ۲۰۱۳ دارایی تحت مدیریت این شرکت، بالغ‌بر ۱٫۹ تریلیون دلار، برآورد شده است.

حوزه اصلی عملیات این شرکت؛ در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار و مدیریت ثروت متمرکز است. بخشی از سهام مورگان استنلی در بازار بورس نیویورک مبادله می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در ساختمان مورگان استنلی، واقع در منهتن، نیویورک مستقر است.

[/mks_pullquote]

 

همین موضوع باعث شد تا واحد مدیریت ثروت شرکت مورگان استنلی سال‌ها وقت صرف کند تا ببیند بهترین راهکاری که مشاوران مالی شرکت می‌توانند برای کارآمدی و اثربخشی بیشتر مشاوره‌هایشان از آن استفاده کنند، چیست.

به‌این‌ترتیب، استفاده از سیستم یادگیری ماشینی، جایگزین سیستم سابق شرکت شد تا با توجه به سلایق مشتری، بتواند گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود را به او پیشنهاد دهد.

امروزه مشاوران مالی، گزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری برای ارائه به مشتریانشان در اختیار دارند؛ اما اگر زمانی اتفاق بسیار مهمی، مانند موضوع Brexit (خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) و به دنبالش کاهش سهام انگلستان در بازار رخ دهد، این مشاوران مسلماً نمی‌توانند به روش‌های سابق قدیمی و در مدت‌زمان کوتاهی به تمامی مشتریانشان شخصاً رسیدگی کنند.

 

مورگان استنلی دقیقاً دنبال چه بود

بهترین راهکاری که مورگان استنلی برای پیشبرد بهتر مشاوره‌هایش به کار گرفته، سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که تنها یکی از این اهداف در بازار مشاوران رباتی هم دنبال می‌شود و آن ارائه مجموعه‌های از فرصت‌ها و انتخاب‌های سرمایه‌گذاری به مشتری است.

هیجان‌انگیزترین پیشنهادهایی که از جانب مشاوران رباتی ارائه می‌شود، پیشنهادهای نه‌چندان جذابی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله در بازار بورس است.

سیستمی که مورگان استنلی به کار گرفته است، با اینکه چنین گزینه‌هایی هم دارد اما علاوه بر این می‌تواند بر اساس تحقیقات شرکت، سهام یا اوراق بهادار شخصی نیز به مشتری ارائه دهد.

دومین هدفی که مورگان استنلی به دنبالش است، ارائه هشدارهای عملیاتی است. این هشدارها می‌تواند شامل تماس با مشتری برای بالا بردن وجه تضمین اولیه خود، هشدار برای میزان پایین نقدینگی یا ارسال Notification هنگام افزایش یا کاهش چشمگیر پورتفولیوی مشتری است.

همچنین در صورت بروز رویدادهای مهم و قابل‌توجه در بازار مالی مانند همان موضوع Brexit، زنگ خبری به مشتری فرستاده می‌شود. مشاوران مالی شرکت مورگان استنلی می‌توانند متن و پیام‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را هم همراه با هشدارها، از طریق کانال‌های مختلف ارتباطی، به مشتریانشان ارسال کنند.

سومین هدفی که مورگان استنلی در سیستم خود دنبال می‌کند، مربوط به حوادثی است که ممکن است در زندگی رخ دهد، است. برای مثال اگر مشتری، فرزندی با بیماری خاصی داشته باشد، این سیستم می‌تواند بهترین بیمارستان‌ها، مدارس و استراتژی‌های مالی مناسب حال بیمار را به مشتری‌اش پیشنهاد کند.

این ویژگی آخر در دیگر سیستم‌های مشاوره ماشینی پیدا نمی‌شود و می‌تواند باعث ایجاد حس اعتماد و یک رابطه دوستی مستحکم میان مشاوران شرکت با مشتریانشان شود.

 

مشاوره‌های رباتی بدون دخالت انسانی فایده‌ای ندارد

بدون شک، علاوه بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک سیستم، نحوه برنامه‌ریزی و اجرا هم از عوامل بسیار مهم و حیاتی برای رسیدن به موفقیت است. شرکت مورگان استنلی در این خصوص بسیار با احتیاط و هشیار پیش می‌رود و در مقابله با تغییرات جدید، بسیار باز عمل می‌کند.

مشاوران مالی بسیاری در طراحی این سیستم دخیل بودند و به‌خوبی نیز توسعه و گسترش پیدا کرده است. این سیستم در حال حاضر در مرحله تست است و در ماه سپتامبر هم برای اولین بار در اختیار 500 مشاور مالی شرکت قرار خواهد گرفت.

واحد تجزیه‌وتحلیل داده‌های بخش مدیریت ثروت شرکت مورگان استنلی با سرپرستی جف مک میلان (Jeff McMillan) مسئول سیستم جدید شرکت است و به‌خوبی می‌داند که تطبیق مشاوران شرکت با این سیستم جدید، خودش یک پروژه مدیریت تغییرِ عظیمی به‌حساب می‌آید؛ چراکه مسلماً این افراد تابه‌حال با تکیه بر تجربه‌های چندین ساله‌شان پیش رفته‌اند و از همان روز اول، نحوه عملکرد سیستم را درک نخواهند کرد.

این شرکت نیویورکی، فعالیت‌هایش به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌خواهد تا یک نسخه تمام دیجیتالی همراه با پورتفولیوی مدیریت‌شده نیز روانه بازار کند. این نسخه جدید هم قرار است که با قیمت پایین‌تر، به مشتریانی ارائه شود که بیشتر به دنبال این کانال‌های تمام دیجیتالی هستند (به احتمال بسیار زیاد، بسیاری از این مشتریان همان نسل میلنیال هستند.)

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مدیریت ثروت

مدیریت ثروت، یکی از شاخه‌های مشاوره سرمایه‌گذاری است که از ترکیب فعالیت‌های گوناگون، اما مرتبط ازجمله برنامه‌ریزی مالی، مدیریت سبد سهام سرمایه‌گذاری و خدمات مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری، حقوقی و… تشکیل شده است.

اکثراً مشتریان حقوقی و حقیقی خاص بانک‌ها که معمولاً خالص ارزش دارائی‌های آنان نزد بانک بیش از یک میلیون دلار بوده و یا شرکت‌های حقوقی کوچک با درآمدهای بالا، مشتریان خدمات مدیریت ثروت را تشکیل می‌دهند.

[/mks_pullquote]

 

جف مک میلان همچنان بر نقش ادامه‌دار نیروی انسانی در حوزه مدیریت ثروت تأکید می‌کند و به دنبالش، «مشاوران رباتی» را واژه‌ای ناخوشایند می‌داند. او می‌گوید: «در آینده، چنین سیستم‌هایی نقش مکمل را در روابط میان مشاوران با مشتریانشان بازی خواهند کرد. پیشنهاد‌های ترکیبی انسانی / ماشینی در این صنعت به‌مراتب از موفقیت‌های بیشتری برخوردار خواهند بود. از مزیت‌ها و ویژگی‌های به‌کارگیری نیروی انسانی این است که می‌تواند محتوا را بفهمد، احساسات مشتری را درک کند و داده‌های متفرقه را به‌خوبی پردازش کند. به‌این‌ترتیب می‌توان به‌خوبی فهمید که نیروی انسانی همچنان نقش بسیار مهمی در ارائه مشاوره‌های مالی دارد.»

مک میلان و همکارانش، برای اینکه بتوانند کل دانش سرمایه‌گذاری شرکت را به این سیستم جدید انتقال دهند، کارهای قابل‌توجهی انجام دادند. برای مثال آن‌ها متوجه شدند که امروز هیچ سیستم هوش مصنوعی در دسترس نیست که بتوان با کمک آن از دانش موجود در گزارش‌های تجزیه‌وتحلیل سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از گزینه‌های ارائه‌شده به مشتریان استفاده کرد.

به همین دلیل هم مک میلان با همکاری بخش تحقیقات شرکت سعی دارد کاری کند تا دانش موجود در این گزارش‌ها ساختارمندتر و قابل‌استفاده توسط ماشین‌های یادگیری شود.

به‌طورقطع، جنبه رباتیک این سیستم و فرایند جدید، تنها بخش کوچکی از کل مجموعه به‌حساب می‌آید. نه مدل کسب‌وکاری شرکت مورگان استنلی و نه فرهنگ کاری آن، نمی‌تواند خودش را با یک راهکار تماماً ماشینی وفق دهد که هیچ اثری از حمایت انسانی در آن نیست. مطمئناً دیگر شرکت‌ها که در این صنعت فعال هستند نیز به‌زودی به چنین نتیجه‌ای خواهند رسید.

مترجم: محدثه دهباشی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.