راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی حضور استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌های پرداخت در الکامپ امسال

پری‌ناز قاسمی؛ ماهنامه عصر تراکنش / نمایشگاه الکامپ امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی داشت؛ اما حضور گسترده استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه بارزترین تفاوت الکامپ امسال با سال‌های گذشته بود.

نمایشگاه کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات برای نخستین بار در سال 1369 برگزار شد و تا یک دهه بعد هر دو سال یک‌بار میزبان فعالان این حوزه بود. تا اینکه به‌عنوان نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک یا همان الکامپ تغییر نام یافت. الکامپ یک نمایشگاه عمومی در حوزه فناوری است؛ مانند نمایشگاه کتاب که هر سال همه اقشار مختلف جامعه را به خود جذب می‌کند. الکامپ هم به همان اندازه نمایشگاه کتاب قدمت دارد، اما نمی‌توان باجرئت ادعا کرد سنت هرساله رفتن به نمایشگاه کتاب که برای مردم جاافتاده در مورد الکامپ هم صادق است.

رونق این گردهمایی حوزه فناوری در چند سال گذشته به‌قدری کاهش پیداکرده بود که زمزمه‌های تعطیلی این نمایشگاه به گوش می‌رسید. بازدید عموم افت مشخصی داشت، شرکت‌های کمتری در آن حضور داشتند و فعالان حوزه فناوری نیز از نحوه برگزاری آن گله‌مند بودند. تا اینکه سه سال پیش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را به عهده گرفت و درنهایت تلاش‌های این سازمان نمود خود را امسال نشان داد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

آشنایی با فین‌تک‌‌ها

حضور استارت‌آپ‌های فین‌تکی از چند جهت حائز اهمیت است؛ اول آن‌که الکامپ یک نمایشگاه عمومی است و عموم مردم در آن شرکت می‌کنند. از این طریق بخش بیشتری از جامعه که با مفهوم فین‌تک آشنایی ندارند و از خدمات آن‌هایی اطلاع هستند، می‌توانند با آن‌ها از نزدیک دیدار داشته باشند. بسیاری از این دیدارها اگر به همکاری منجر نشود، در کم‌ترین حد خود می‌تواند جامعه را بیشتر از قبل با فین‌تک آشنا کند.

[/mks_pullquote]

 

تفاوت‌های نمایشگاه الکامپ 96 با سال‌های پیش بارز بود: زمان برگزاری از زمستان به تابستان تغییر پیدا کرد و شرکت‌های زیادی توانستند از فضای باز نمایشگاه نیز استفاده کنند. نمایشگاه دیگری در حال برگزاری نبود و تمام فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به الکامپ اختصاص داده شد؛ درنتیجه شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی فرصت حضور پیدا کردند. به‌جای 18 هزار مترمربع که رسم هرساله بود، 34 هزار مترمربع به الکامپ اختصاص یافت. 424 شرکت داخلی و خارجی از 18 کشور در آن حضور داشتند و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند.

اما گل سرسبد این تغییرات سالن استارت‌آپ‌ها بودند. امسال دو سالن 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی، به استارت‌آپ‌ها اختصاص داده‌شده بود. 100 استارت‌آپ متقاضی غرفه‌های 12 متری بودند که به آن‌ها ارائه شد و به 250 استارت‌آپ دیگر هم در قالب یک استند به معرفی محصول و خدمات خود می‌پرداختند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حضور استارت‌آپ‌ها در این دوره عامل اصلی رونق الکامپ بود؛ اما محمد ثروتی، عضو شورای سیاست‌گذاری و کمیته اجرایی الکامپ نظر متفاوتی داشت. او در گفت‌وگو با عصرتراکنش گفت: «حضور استارت‌آپ‌ها به رونق بیشتر الکامپ کمک کرد. البته الکامپ به‌خودی‌خود رونق داشت و رشد هرساله خود را طی می‌کرد؛ اما استارت‌آپ‌ها با توان جدیدتری آمدند. استارت‌آپ‌ها در ظرف الکامپ قرار گرفتند و همین باعث شد بدرخشند؛ بنابراین علت دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن استارت‌آپ‌ها، حضور گسترده آن‌ها در نمایشگاه الکامپ بود.»

بااین‌حال ثروتی نیز اعتقاد دارد بخشی از مخاطبان الکامپ امسال مخاطبان استارت‌آپ‌ها بودند و افراد زیادی صرفاً برای دیدار مستقیم با استارت‌آپ‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها به الکامپ آمده بودند و این مسئله تغییراتی در نحوه نمایش و نحوه استارت‌آپ‌ها به وجود آورد. او توضیح داد: «از آنجایی که همه استارت‌آپ‌ها در یک سالن تمرکز داشتند، همه آمده بودند تا آن‌ها را به‌صورت یکجا ببینند. این نکته نیز حائز اهمیت است که مدیران ارشد زیادی از سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی برای بازدید از سالن استارت‌آپ‌ها آمده بودند و از طریق آن از سایر سالن‌های نمایشگاه الکامپ نیز بازدید کردند. در واقع استارت‌آپ‌ها جاذبه‌ای برای حضور بیشتر آن‌ها در نمایشگاه شده بودند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تلاش دولت برای بهبود جایگاه استارت‌آپ‌ها

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره برنامه‌های دولت در حوزه فضای مجازی گفته بود: «روند اقتصاد جهانی هم به سمت اقتصاد دانایی‌محور مبتنی بر استارت‌آپ‌ها درحرکت است و این گروه می‌توانند ظرفیت‌ها را به‌ویژه در حوزه ICT، اجرایی و عملیاتی کنند. در حال حاضر ما در رده‌بندی‌های جهانی، جایگاه نامناسبی داریم. دولت باید تلاش کند جایگاه فعلی خود را بهبود ببخشد.»

[/mks_pullquote]

 

حال و هوای الکامپ استارز

سالن 8 و 9 پر شده بود از ایده‌های متنوع و صاحبان ایده پرشوری که به مخاطبان شیوه کار خود را توضیح می‌دادند. یکی لباس‌ها را می‌برد، می‌شست و بسته‌بندی‌شده پس می‌فرستاد، یکی مرکز هواداران بازی‌های ویدیویی بود، دیگری برای جست‌وجوگران ملک، خانه و مغازه پیدا می‌کرد؛ اما در این بین استارت‌آپ‌های فین‌تکی نیز دیده می‌شدند. یکی پیام‌رسان مالی بود، دیگری جزو PFM ها به‌حساب می‌آمد و مدیریت مالی شخصی مخاطبانش را هدف گرفته بود، دیگری به کسب‌وکارهای کوچک لینک پرداخت می‌داد و چندتایی هم کیف پول الکترونیکی ارائه می‌کردند.

حضور استارت‌آپ‌های فین‌تکی از چند جهت حائز اهمیت است: اول آن‌که الکامپ یک نمایشگاه عمومی است و عموم مردم در آن شرکت می‌کنند. از این طریق بخش بیشتری از جامعه که با مفهوم فین‌تک آشنایی ندارند و از خدمات آن‌ها بی‌اطلاع هستند، می‌توانند با آن‌ها از نزدیک دیدار داشته باشند. بسیاری از این دیدارها اگر به همکاری منجر نشود، در کمترین حد خود می‌تواند جامعه را بیشتر از قبل با فین‌تک آشنا کند.

به‌صورت کلی، می‌توان گفت استارت‌آپ‌ها شور و شوق را به الکامپ بازگرداندند و خون تازه در رگ‌های این نمایشگاه ریختند. آن‌ها علاوه بر این نمایشگاه سالیانه فناوری، اقتصاد کشور را نیز در چند سال اخیر متحول کرده‌اند و کسب‌وکارهای سنتی و شرکت‌های تجاری بزرگ را به چالش کشیده‌اند. چندین سال است که معاونت‌های توسعه کسب‌وکار شرکت‌های بزرگ، نادیده‌گیری استارت‌آپ‌ها را کنار گذاشته‌اند و به دنبال شناسایی و جذب آن‌ها هستند.

نظر عضو شورای سیاست‌گذاری و کمیته اجرایی الکامپ درباره حضور استارت‌آپ‌های فین‌تکی و شرکت‌های حوزه پرداخت مثبت بود. ثروتی گفت: «به عقیده من، حضور آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته پررنگ‌تر بود. چراکه نمایشگاه الکامپ به‌صورت کلی، نمایشگاهی با ساختار B2C است و مخاطب نهایی دیده می‌شود و ارتباط با آن وجود دارد؛ بنابراین حضور بیشتر شرکت‌ها به معنی سودآوری بیشتر آن‌هاست. تبلیغات الکامپ امسال بیشتر از همیشه بود و شرکت‌ها حس کردند نمایشگاه سال 96 مخاطبان بیشتری دارد و بیشتر علاقه‌مند شدند حضورداشته باشند.»

بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری‌های حوزه پرداخت، سال‌ها سابقه حضور در الکامپ را در کارنامه نمایشگاهی خود دارند؛ اما اینکه حضور آن‌ها چه رنگ‌وبویی در نمایشگاه داشته باشد مسئله‌ای مجزا است. شرکت جیرینگ امسال غرفه‌های متفاوت و بزرگی داشت که از اول تا آخر قرمز بود. شرکت سداد با برف‌های مصنوعی، خانه‌های قطبی و خرس سفید بزرگش، زمستان را به تابستان آورده بود، غرفه فناپ به‌قدری وسعت داشت که از آن سوی سال 38 دیده می‌شد، وین‌وین دیوارهای غرفه را از تابلوهای سبک کمیک‌بوک‌های مارول پر کرد و استارت‌آپ فین‌تکی زرین‌پال نیز برای جلب‌توجه مخاطبان خود یک ماشین بزرگ زردرنگ درون غرفه جاداده بود.

حضور بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری برابر بود با حضور بیشتر مدیران ارشد آن‌ها. حضور مدیران هم برابر است با افزایش اعتبار الکامپ. الکامپ دیگر نمایشگاهی نبود که شرکت‌های بزرگ چند نماینده خود را برای حضور در غرفه‌ای ساده و معمولی بفرستند. بلکه جایگاه پررونقی از دیدار مدیران سازمان‌های مختلف، صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران، متخصصان فناوری و مخاطبان عادی با یکدیگر بود. از محصولات،‌ سرویس‌ها و خدمات جدید زیادی رونمایی شد و جمع‌های زیادی تشکیل شدند.

ثروتی، درباره حضور بیشتر مدیران در این نمایشگاه گفت: «به دلیل اینکه امسال سالن دولت الکترونیک داشتیم، مدیران دولتی بیشتری در نمایشگاه حضور پیدا کردند. از طرفی در نمایشگاه سال قبل، سه روز نمایشگاه در تعطیلات رسمی قرارگرفته بود، مدیران رغبت چندانی برای حضور فعال در نمایشگاه نداشتند. درصورتی‌که امسال، تنها تعطیل رسمی ما در نمایشگاه یک روز جمعه بود و به همین علت، سه روز دیگر پذیرای تعداد بیشتری از مدیران دولتی بودیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از الکامپ بازدید داشت.»

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

فاز سوم شبکه ملی اطلاعات

الکامپ 96 جایی بود برای گفت‌وگو درباره شبکه ملی اطلاعات و بررسی مزایا و معایب آن. فاز سوم این شبکه در نمایشگاه افتتاح شد و توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد. شورای عالی فضای مجازی الزامات شبکه ملی اطلاعات را تصویب کرد و وظایف مربوط به بیش از 30 سازمان مشخص شد. به گفته مسئولان این شبکه، مهم‌ترین چیزی که آن‌ها در این شبکه به‌دنبالش هستند، ایمن‌سازی شبکه است.

[/mks_pullquote]

 

محمد ثروتی در انتها به نکته جالب‌توجهی اشاره کرد: «تاکنون سابقه نداشته است یک مجری و یک برگزارکننده چند سال متوالی، مسئولیت برگزاری نمایشگاه را به عهده داشته باشد. هرسال وضع به این صورت بود که دو ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، جلسه‌ای برگزار می‌شد، متولی نمایشگاه مشخص می‌شد و نتیجه نیز مشخص بود؛ اما امسال برای سومین سال است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، متولی الکامپ است و همین ثبات متولی باعث شده نمایشگاه نظم بیشتری داشته باشد و به ریل خودش برگردد. اکثریت نیز از نحوه برگزاری آن رضایت داشتند.»

هر چند به اذعان بسیاری از کارشناسان و مسئولان و همچنین بازدیدکنندگان نمایشگاه الکامپ امسال رونق بیشتری پیدا کرده بود اما نمی‌توان از این نکته غافل شد که همچنان نمایشگاه‌های که در کشورمان برگزار می‌شود به لحاظ کیفیت قابل قیاس با نمایشگاه‌هایی که در سطح منطقه برگزار می‌شود نیست. کافی است مهرماه امسال به نمایشگاه جیتکس در کشور دوست و همسایه امارات و شهر دوبی برگزار می‌شود بروید و ببینید که الکامپ صرفاً یک شوخی است که در کشور ما جدی گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.