راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گوگل اپلیکیشن پرداخت موبایلی Tez را در هند راه‌اندازی کرد

در بازار رقابتی و روبه‌رشد تلفن‌های همراه کشور هند، شرکت گوگل توانست با راه‌اندازی اپلیکیشن پرداخت Tez امتیاز مثبتی در این رقابت به‌دست آورد و آن را در مقابل شرکت کیف پول موبایلی Paytm، قرار می‌دهد.

واژه «Tez» در زبان هندی به معنای «سریع» است و این اپلیکیشن به میلیون‌ها کاربر تلفن‌های هوشمند در هند این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق تلفن همراه و حساب بانکی‌شان، در فروشگاه‌ها پرداخت انجام دهند و برای افرادی که در نزدیکی‌‌شان هستند، پول بفرستند.

این اپلیکیشن روی تلفن‌های اندروید و iOS کار می‌کند و با استفاده از رابط پرداخت یکپارچه سیستم انتقال پول دولت هند، انجام تراکنش‌ها میسر می‌کند.

همچنین گوگل گفته که احتمالا این اپلیکیشن را وارد بازارهای نوظهوری مانند اندونزی، ویتنام و تایلند هم خواهد کرد.

بازار پرداخت‌های دیجیتال هند، طی 5 سال گذشته به‌سرعت رشد و گسترش پیدا کرده و باتوجه به استفاده روزافزون از تلفن‌های همراه هوشمند و اقدامات دولت مبنی‌بر استفاده کمتر از اسکناس، همچنان ادامه دارد.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط گوگل و گروه مشاوران بوستون، در سال 2015، 13.7 میلیارد تراکنش دیجیتال در هند انجام شده که در مقایسه با سال قبلش، 12 درصد رشد داشته است.

به گفته بانک مرکزی هند، در ژانویه، 262 میلیون تراکنش به ارزش 83.5 میلیارد روپیه، معادل 1.3 میلیارد دلار، از طریق کیف پول‌های دیجیتالی انجام شد. چنین تراکنش‌هایی در ماه‌های اکتبر و ژانویه سال 2016 به ترتیب 100 و 49 میلیون روپیه بوده است.

شرکت Paytm توانست از این رشدهای چشمگیر به‌خوبی استفاده کند و بیشترین سودها نصیبش شد. Paytm هفت سال پیش راه‌اندازی شد و تا کنون حدود 200 میلیون کاربر دارد.

حالا ورود اپلیکیشن Tez می‌تواند زنگ خطری برای Paytm محسوب شود؛ مخصوصا اگر کاربران به این نتیجه برسند که استفاده از این اپلیکیشن باتوجه به اینکه مستقیما به حساب بانکی‌شان متصل است، بهتر از استفاده از سرویس کیف پول دیجیتالی باشد.

برخلاف دیگر سرویس‌های مشابه، با استفاده از اپلیکیشن Tez، افراد می‌توانند بدون اینکه شماره تلفن و یا شماره حساب‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، برای یکدیگر پول بفرستند.

Tez از فناوری به اسم Audio QR استفاده می‌کند که امکان انجام تراکنش میان تلفن‌هایی که به یکدیگر نزدیک باشند را فراهم می‌کند؛ به عبارتی شبیه بلوتوث عمل می‌کند.

منبع: Financial times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.