راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری غیرمنتظره فین‌تک‌های چینی و هندی

بر اساس گزارش «شاخص پذیرش فین‌تک در سال 2017»، کشور هند ممکن است چین را به‌عنوان کشور پیشرو جهان در به‌کارگیری سرویس‌های فناوری مالی کنار بزند.

در گزارش جدید شرکت، EY کشورهای مختلف جهان به لحاظ استفاده از فناوری‌های مالی در پنج حوزه: تراکنش پول و پرداخت، وام‌دهی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مالی و بیمه، بررسی شده‌اند تا نرخ پذیرش فناوری‌های مالی را در هر کشور و نیز نرخ پذیرش فین‌تک در آینده را مشخص کند.

این دو نرخ پذیرش، بر اساس منحنی پذیرش نوآوری راجر (Roger’s innovation adoption curve) به دست آمده‌اند که کشورها را بر اساس نرخ پذیرش آن‌ها دریکی از پنج حوزه زیر طبقه‌بندی می‌کند:

  1. پیشگامان شجاع (brave pioneers)
  2. پیشگامان اولیه (early adopters)
  3. اکثریت اولیه (early majority)
  4. اکثریت دنباله‌رو (late majority)
  5. بازماندگان (laggards)
بانک پرداختی
بانک پرداختی

بر اساس این گزارش، فقط کشور هند و چین به مرحله چهارم (late majority) رسیده‌اند و سایر کشورها عقب‌تر هستند.

همچنین بررسی‌های شرکت EY نشان می‌دهد نرخ پذیرش کشور چین با وجود پیشگام بودن درزمینهٔ پذیرش فین تک، تنها 69 درصد بوده و نرخ پذیرش فین‌تک در آینده نیز برای این کشور در حدود 77 درصد پیش‌بینی شده است. در مقابل، انتظار می‌رود کشور هند که با نرخ پذیرش 52 درصدی از چین عقب‌مانده است، در نهایت به نرخ پذیرش 80 درصدی برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود متوسط نرخ پذیرش جهانی فناوری‌های مالی به 52 درصد برسد.

این گزارش از نرخ بالای پذیرش فناوری‌های مالی در کشورهایی مانند هند با اصطلاح «قهرمان پرش» یاد می‌کند. استفاده از این اصطلاح به دلیل این است که چنین کشورهایی از زیرساخت‌های بانکداری مانند زیرساخت‌های آمریکای شمالی و اروپا برخوردار نیستند و در نتیجه اشتیاق بیشتری به سرمایه‌گذاری در فین تک‌ها نشان می‌دهند، زیرا ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک نسبت به زیرساخت‌های بانکداری فیزیکی ارزان‌تر است. مؤسسه China Tech Insights نیز در گزارشی بیان می‌کند کشورهایی مانند هند همگی از دوران کارت‌های اعتباری جهش کردند و مستقیماً به عصر پرداخت موبایل قدم گذاشتند.

اگرچه انتظار می‌رود کشور هند در پذیرش فناوری‌های مالی از چین جلو بزند، اما متخصصان لزوماً صنعت نوظهور فین تک هند را به‌عنوان رقیب همتایان چینی نمی‌بینند. در عوض، گسترش صنعت فین تک هند به نفع شرکت‌های چینی است که از قبل میلیون‌ها دلار در صنعت فین تک کشور هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در حقیقت مشارکت در توسعه فعالانه بازار فناوری‌های مالی هند به استراتژی برخی از شرکت‌های فین تک چینی تبدیل شده تا به گسترش عملیات و فعالیت‌های خودشان در بازار این کشور همسایه کمک کنند.

منبع: کانال تلگرامی شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.