راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد لایک: پول درآوردن از فیس بوک

راه پرداخت؛ منافع عظیم تجاری را با فیس بوک برای خود به ارمغان بیاورید.

چه بخواهید چه نخواهید فیسبوک دیگر سهم بزرگی از زندگی بشر امروز را به خود اختصاص داده است. فیسبوکی که در ماه فوریه 2004 میلادی توسط جوانی به نام مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) به راه انداخته شد. ابتکاری که فقط در چهار ساعت اول ورودش به دنیای پر رمز و راز اینترنت 450 کاربر پیدا کرد و در همین 4 ساعت 22 هزار بازدید داشت. فیسبوکی که حالا دیگر صاحبش 17 میلیارد دلار ثروت دارد و بیش از 850 میلیون کاربر فعال؛ علاوه بر این‌ها نیز بیش از 3000 کارمند برایش در سرتاسر دنیا کار می‌کنند. زوکربرگ همچنین در سال 2010 از طرف مجله تایم به عنوان مرد سال معرفی شد. راستی، شما هم جزء این 850 میلیون کاربر هستید؟ شما چقدر می‌دانید از فیسبوکی که همه چیزه شما را می‌داند؟

مارک زوکربرگ بنیانگذار فیسبوک تا سال 2007 در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کرد

به تازگی کتابی با نام “اقتصاد لایک” روانه ویترین کتاب فروشی‌های کشورهای غربی شده است که نظر بسیاری از تاجران و صاحبان تجارت‌ها و شرکت‌ها را به خود جلب کرده است. مختصری از محتویات این کتاب را در پیش رویتان می‌گذاریم.

The Like Economy, How Businesses Make Money with Facebook

این کتاب مانند برنامه‌ای جامع و کامل برای از شروع تا پایان فرآیند بازاریابی و درآمدهای حاصل از فیسبوک است. برایان کارتر (Brian Carter)، نویسنده کتاب، یازده سال است که به طور حرفه‌ای به شرکت‌ها و صاحبان تجارت‌های بزرگ کمک می‌کند تا از طریق ابزارهای آنلاین درآمدشان را دو یا چند برابر کنند. او در این کتاب مرحله به مرحله تکنیک‌ها و درس‌های عملی‌ای که حاصل تجربیات این یازده سال کار و مشاوره حرفه‌ای‌اش می‌باشد را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب که محورش حول افزایش درآمد می‌چرخد انباشته است از ایده‌های نو و راه‌حل‌های امتحان پس داده با تمام جزئیاتی که هر کسی در این زمینه نیاز دارد بداند تا بتواند مدیریتی انعطاف پذیر داشته باشد، از اشتباهات بزرگ بپرهیزد و سود و منافع‌های عظیم و دلچسب به دست آورد.

این کتاب به شما خواهد آموخت که چطور موقعیت‌های منفعت ساز را در فیسبوک شناسایی کنید. چطور از ابزارهای فیسبوکی برای بازتاب پیشنهادات و یا برند ویژه خود استفاده کنید و چطور مشتریانتان را در آنها درگیر کنید. چطور از فیسبوک برای قدرت بخشیدن به برنامه‌های بازاریابی کنونی خود استفاده کنید. چطور مشتریانی هواخواه و پر و پا قرص برای خود و محصولاتتان بیابید. چطور به منتقدان برند تولیدی خود عکس العمل نشان دهید. چطور بیشتر به چشم بیایید. چطور روابطتتان را با مشتریانتان، و روابط مشتریان را با یکدیگر قوی‌تر و عمیق‌تر کنید و در پایان چطور این “جامعه” کوچک را به پول تبدیل کنید!

 

مشتریان شما فقط “در” فیسبوک نیستند: امروزه، فیسبوک جایی است که مشتریان شما بیشتر اوقات خود را در آن می‌گذارنند! آنجا جایی است که شما نیاز دارید به آنها دسترسی داشته باشید. بازاریابی در فیسبوک دیگر یک گزینه اختیاری نیست – اما در این حوزه پر است از راه‌حل‌های تبلیغی غیرموثر و گاهی چه بسا منفی که هیچ نتیجه ای را برای شرکت‌ها و برندها دربر نخواهند داشت. این کتاب آنچه که واقعا نیاز دارید را به شما می‌دهد: یک برنامه مرحله به مرحله کامل و جامع امتحان پس داده برای به حداکثر رساندن بازدهی سرمایه شما بر روی فیسبوک. برایان کارتر با تکیه بر تکنیک‌هایی که او برای بیش از بیست شرکت بزرگ استفاده کرد تا درآمدهای آنلاینشان را چندین برابر کند، در این کتاب راهکارهایی بسیار ساده ولی در عین حال مبتکرانه و موثر در پیش روی خواننده قرار می دهد. او همچنین تمام جزئیات خاصی که خواننده برای به کار بردن این راه کارها و تکنیک‌ها نیاز دارد را به گونه‌ای استادانه کوتاه، ولی کاربردی توضیح می‌دهد. خواه شما یک رهبر صنعتی، یک بازاری یا یک متخصص بازاریابی اجتماعی باشید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا با هزینه کمتر مشتریان و هواخواهان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. مراجعین بیشتری را به خریداران بالقوه تبدیل کنید، با منتقدان برندتان مواجه شوید و پست‌های موثرتر و مثبت‌تری تولید کنید، در ادامه عملکردتان را بسنجید و به بهینه سازی بپردازید و در آخر حضور فیسبوکیتان را از یک تجربه محض، به یک کانال بازاریابی کامل قوی و سودمند تبدیل کنید.

 

در مصاحبه‌ای کارتر می‌گوید: “فقط کافیست شما بدانید “چگونه” ممکن می‌شود، آنگاه دیگر همه چیز به نفع شماست. مشتریان شما به سمت صفحه فیسبوک شما سرازیر می شوند و از رضایت و خوشنودیشان از محصول برند شما می گویند و می‌نویسند، و یا حتی در مقابل مخالفان برند شما جبهه می‌گیرند. همین نوشته‌ها و لایک‌هایی که زیرشان می‌خورد باعث می‌شوند تا آن دیگرانی که هنوز در صف مشتریان شما قرار نگرفته اند با دیدن این همه لایک و اظهار نظرات دیگران، آنها هم در دلشان غوغایی بر پا شود تا به صف مشتریان شما بپوندند. یک حقیقت ساده را در فیسبوک نادیده نگیرید! در فیسبوک 3 گزینه داریم: like – comment – share. ولی چیزی به نام dislike نداریم. خب حالا فقط کافیست صاحبان صنایع و شرکت‌ها و تجارت‌ها بدانند که چه منفعت‌هایی می‌شود از این همین 3 گزینه برد. بسیاری این میان ممکن است بگویند: “خب شاید گزینه ای به نام dislike نداشته باشد اما می‌شود در قسمت نظر دادن نظر منفی داد و اعلام نارضایتی کرد.” این چیزی است که بسیاری از آن هراس دارند. ولی این ترس و هراس را می‌توان با چند تکنیک ساده برطرف کرد؛ به طوری که حتی همین نظرات منفی هم برای شما یکجور منفعت محسوب شوند.

کارتر همچنین نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در فیسبوک، حداقل برای دو سال آینده، موثرتر از تبلیغ کردن در گوگل و تویتر و یا از طریق ایمیل است. پس به خاطر داشته باشید که هر لایک یا کامنت شما در فیسبوک هر چقدر هم که کوچک و ناچیز باشد ارزش بسیار دارد.

فقط همین‌ها نیست، کارتر فصلی از کتابش را به اطلاعاتی جالب در مورد فیسبوک اختصاص داده است. مثلا اینکه آیا میدانستید به طور میانگین پست‌های یک صفحه توسط 10 درصد طرفداران آن صفحه مشاهده می شود؟ یا اینکه بیشتر طرفداران یک صفحه پس از لایک کردن آن صفحه هرگز دیگر به آن صفحه باز نمی گردند؟

این کتاب هم برای آنهایی که از قدیم در فیسبوک بوده اند و هم آنهایی که جدید هستن مفید و حائز اهمیت است.

برای سفارش این کتاب در سایت آمازون می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

1 دیدگاه
  1. latif می‌گوید

    این بسیار خوب است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.