راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جوانمردی: هدفمان طراحی صفرتاصدی یک کارت‌خوان ایرانی است

بیش از ۳ میلیون کارت‌خوان بانکی در مغازه‌های کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ این آماری است که چندی پیش رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده بود، آماری که به‌خوبی نشان می‌دهد تقاضای قابل‌توجهی برای پایانه‌های فروش در کشور وجود دارد اما هنوز آمار تولید این دستگاه‌ها در داخل کشور پایین است.

به گزارش ایسنا، فروردین سال ۹۵ در یک روز معادل یک‌میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۹۹ دلار دستگاه کارتخوان وارد کشور شده بود؛ شاهین جوانمردی، معاون تولید سخت‌افزار فناپ‌پرداخت در این گفت‌وگو بیشتر توضیح می‌دهد. مدتی است در کشور صحبت از راه‌اندازی کارت‌های EMV شده تا علاوه بر بالابردن ضریب امنیتی تراکنش‌هایی که با کارت‌ها انجام می‌شود، امکان پرداخت برای دارندگان کارت‌های ویزا و مستر هم فراهم باشد؛ اما چنین پروژه‌ای نیازمند تغییر دستگاه‌های کارتخوان نیز هست.

 

آیا کارتخوان‌های شما از ویژگی EMV پشتیبانی می‌کنند؟

کارتخوان‌هایی که در حال حاضر تولید می‌کنیم استانداردهای موردنیاز EMV سطح ۱ و ۲ را دارند و نیازی به تغییر آن‌ها نیست. ما این موضوع را از قبل پیش‌بینی کرده و محصولاتی که برای تولید انتخاب کرده بودیم استانداردهای موردنیاز را دارند؛ اما اگر به‌طور گسترده به پوزهای موجود در کشور نگاه کنیم، بسیاری از آن‌ها حتی استانداردهایی که بانک مرکزی تعریف کرده مانند PCI را هم ندارند و تصور می‌کنم ۲۵ تا ۳۰ درصد آن‌ها این‌گونه هستند. به عبارتی می‌توان گفت تأمین و جایگزینی پایانه‌های فروش قدیمی خود یک بازار جدید محسوب می‌شوند.

 

با این توضیح فکر می‌کنید فناپ‌پرداخت چه سهمی از این بازار را می‌تواند داشته باشد؟

این موضوع بستگی به سیاست‌های کلی بازار دارد که چقدر در رابطه با EMV علاقه‌مندی و همت وجود دارد. ازلحاظ بحث‌های امنیتی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز به یک نقشه راه داریم. همان‌طور که می‌دانید کارت‌های EMV هوشمند و کارت‌هایی که در دست مردم وجود دارد مگنت هستند و این خود نیازمند تغییرات جدی است. بخش تولید سخت‌افزار در فناپ‌پرداخت ازلحاظ استانداردهای موردنیاز مشکلی ندارد و کاملاً آمادگی رفتن به سمت این بازار را دارد.

 

به‌منظور سهولت امر پرداخت، فناوری‌های پرداخت موبایل و به‌اصطلاح tap & go روزبه‌روز در حال گسترش و تنوع است. ازجمله پرداخت NFC یا حتی کارتخوان‌های موبایلی. آیا در ساخت کارتخوان‌های خود سرعت تحول فناوری‌های این حوزه را هم در نظر می‌گیرید؟

پرداخت‌های tap & go اصولاً به پرداخت‌های بدون تماس گفته می‌شود که می‌تواند شامل کارت‌های بدون تماس و پرداخت‌های موبایلی NFC شود. واحد تولید سخت‌افزار شرکت فناپ‌پرداخت با آگاهی کامل از روند تغییرات فناوری پرداخت از ابتدای راه‌اندازی کارخانه این موضوع را مدنظر قرار داده و کلیه کارتخوان‌های تولیدی به ماژول غیرتماسی مجهز هستند.

 

چندی پیش دولت در مصوبه‌ای باهدف حمایت تولید داخلی خرید هرگونه دستگاه خودپرداز و صندوق فروشگاهی از خارج را ممنوع کرد. به نظر شما این نوع سیاست‌ها تا چه حد می‌تواند بر رشد بازار داخلی تأثیرگذار باشد؟

اصولاً زمانی که یک محدودیت ایجاد می‌شود حتماً ذی‌نفعان به فکر دورزدن آن قانون می‌افتند تا منافع خود را حفظ کنند. قبلاً هم در رابطه با دستگاه خودپرداز این اتفاق افتاده بود؛ تعرفه گمرکی آن ۴ درصد بود و به‌منظور حمایت از تولید داخلی به ۴۰ درصد رسید، اما ذی‌نفعان دستگاه کامل را به‌صورت قطعات تفکیک‌شده وارد می‌کردند؛ بنابراین هرگونه محدودیتی لزوماً به تولیدکنندگان کمک نمی‌کند. باید استراتژی درستی در این زمینه اتخاذ کرد. فعالیت تولیدی در این حوزه در ایران از جهاتی به‌صرفه است، اما از برخی جهات به‌صرفه نیست؛ مثلاً ساخت ماژول پرینتر در ایران به‌صرفه نیست چون تولیدکنندگان پرینتر در دنیا شرکت‌های معدودی هستند و در تیراژ بسیار بالا پرینتر تولید می‌کنند. در ایران روشی که صحیح است و در حال حاضر برخی از شرکت‌ها در حال انجام آن هستند، بحث تجمیع ماژول‌ها است. به دلیل تفاوت نیاز مشتریان می‌توان طراحی را براساس نیاز آن‌ها انجام داد و باعث افزایش رضایت‌مندی مشتری شد. درواقع باید راه تولیدمان را درست انتخاب کنیم. باید با تشخیص درست نیازهای مشتریان و انتخاب درست ماژول‌ها محصول درستی را به آن‌ها پیشنهاد دهیم.

 

با توجه به حجم قابل‌توجه نیاز کشور به انواع کارت‌خوان‌ها، آیا ظرفیت تولید داخل توانایی پاسخگویی به این نیاز را دارد؟ آیا تولیدکنندگان کارتخوان در کشور توان رقابت با نمونه‌هایی (شاید ارزان‌تر) که PSPها می‌توانند مثلاً از شرکت‌های چینی تهیه کنند را دارند؟

از آن‌جایی که خود ما این کار را می‌کنیم پاسخ من مثبت است. حداقل اتفاقی که می‌افتد این‌است که ایجاد اشتغال شده و صرفه‌جویی ارزی خوبی صورت گرفته است که البته منحصر به این نیست و دانشی که طی این پروسه کسب کردیم بسیار ارزشمند بوده است. ما به دنبال این هستیم که به طراحی صفرتاصدی یک کارتخوان ایرانی برسیم. فاز اول را SKD شروع کردیم و چیزی را خودمان تولید نکردیم، اما بنا داریم به‌تدریج جلو برویم و سعی کنیم قطعات مختلف را در داخل بسازیم. چیزی که هدف‌گذاری اصلی ما است، رسیدن به دانش طراحی یک کارتخوان صددرصد ایرانی است. در این راستا واحد تحقیق و توسعه خود را راه‌اندازی کرده‌ایم و این موضوع برایشان هدف‌گذاری شده است. امیدواریم طی یک سال آینده بتوانیم به این دانش تولید برسیم. دریافت استانداردهای لازم همچون EMV که در موردش صحبت کردیم نیازمند دانش است. زمانی اصلاً امکان نداشت که سمت این استاندارها برویم اما حالا این امکان وجود دارد و باید دانش آن را کسب کنیم.

 

در حال حاضر چه میزان تولید دارید؟

درحال حاضر هفته‌ای ۴ هزار دستگاه تولید می‌شود و به PSP بانک پاسارگاد و بانک‌های صادرات، رفاه، سپه و… خدمت‌رسانی می‌کنیم.

 

مزیت آن بر نمونه‌های خارجی چیست؟

نمی‌شود گفت مزیت فنی خاصی داریم. اتفاق خوبی که افتاد این بود که توانستیم نظر مشتری نهایی را در طراحی لحاظ کنیم و همچنین کنترل کیفی خوبی روی قطعات انجام دهیم. به‌این‌ترتیب مزیت رقابتی خوبی برای خودمان ایجاد کردیم.

 

به نظر شما مهم‌ترین چالش پیش روی تولیدکنندگان داخلی چیست؟

قوانین دولتی بسیاری در حوزه بیمه، گمرک و مالیات دست و پای تولیدکنندگان را به‌شدت می‌بندد. با هر تولیدکننده و در هر عرصه‌ای که صحبت کنید همگی از این قوانین گله‌مند هستند. این قوانین در بسیاری از موارد منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.