راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتحادیه اروپا می‌تواند در پاسخ به رشد فین‌تک‌ها، سخت‌گیری‌های قوانین حوزه نرم‌افزار بانکی را کاهش دهد

اتحادیه اروپا قصد دارد قواعد نرم‌افزاری بانکداری را برای کمک به بانک‌ها در برابر رقابت با ارائه‌دهندگان فین‌تک، آسان‌تر و راحت‌تر کند. باتوجه به افزایش استفاده از فین‌تک، وام‌دهندگان سنتی به این نتیجه رسیده‌اند که به خاطر قوانین و مقررات اروپا، نمی‌توانند روی پلتفرم مبتنی بر وب خودشان سرمایه‌گذاری انجام دهند.

طی یک سال گذشته، شرکت‌های فناوری‌های مالی، به‌ویژه آن‌هایی که از زنجیره بلوک در کسب‌وکار خودشان استفاده می‌کنند، شاهد افزایش و رشد تقاضا بوده‌اند. درواقع این شرکت‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری انعطاف‌پذیرتری را به مشتری ارائه می‌دهند و هزینه‌ها را برایشان تا جای ممکن پایین می‌آورند و درمجموع خودشان را جایگزین بسیار جذابی به جای بانک‌ها برای مشتریان معرفی می‌کنند.

با افزایش استفاده از فین‌تک‌ها، بانک‌ها هرچه بیشتر در معرض خطرات و تهدیدها قرار می‌گیرند. بانک‌ها در اروپا به دلیل هزینه‌های نرم‌افزاری که انجام می‌دهند، محدودیت‌‌های بیشتری دارند.

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا خودش اذعان داشته که قوانین و مقررات محدودکننده است و خود اتحادیه گفته که به‌منظور آسان‌تر کردن قوانین سرمایه‌گذاری نرم‌افزاری، با دیگر سهامداران در همین خصوص، شروع به صحبت کرده است.

طبق قوانین فعلی، مخارجی که روی نرم‌افزارهای بانکی انجام می‌شود، هزینه‌های زیادی دارد. بنابراین بانک‌ها بایستی با سرمایه‌گذاری برابری که روی سرمایه انجام می‌دهند، هزینه‌هایی که روی محصولات دیجیتالی و مبتنی بر کلود و ب انجام می‌دهند را پوشش دهند.

پیشنهاد بر این است که پلتفرم‌های نرم‌افزاری را بر اساس سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی کند و به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا از طرفی هم سرمایه بانک را حفظ کند و هم تغییر و تحولات دیجیتالی بانک‌ها را سرعت بخشد.

شرکت‌های فین‌تکی به دلیل سرعت و چابکی که در استفاده از تکنولوژی دارد، سریعا درحال رشد هستند درحالی‌که بانک‌ها به‌خوبی نشان داده‌اند که نمی‌توانند پابه‌پای سرعت تقاضای مشتریان برای استفاده از فناوری‌های مالی پیش بروند و نیازهای مشتریانشان را با آن سرعت موردنظر، برآورده کنند.

سرویس‌هایی مانند بانکداری آنلاین، پرداخت موبایلی و محصولات تمام دیجیتالی، سال‌ها طول کشیده تا بتوانند مستقر شوند و مورد استفاده قرار گیرند. در سطح جهانی، بانک‌ها هنوز به ارزیابی تکنولوژی‌های مالی «نسل بعدی»، مانند زنجیره بلوک مشغول هستند.

درحالی‌که استارت‌آپ‌ها از این فناوری به‌صورت فعالانه استفاده می‌کنند و حتی سرمایه‌های خارجی چشمگیری هم جذب می‌کنند که انتظار می‌رود طی چند سال آینده افزایش بسیاری داشته باشد.

ایجاد تغییر و تحولات و همین‌طور پویایی و حرکت بیشتر در صنعت مالی، این نگرانی را به‌وجود آورده که ممکن است بانک‌ها کنترلشان را روی اقتصاد از دست بدهند. اگر پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین، بیش از پیش شود، درنتیجه تنظیم نحوه انجام پرداخت‌ها برای بانک‌ها دشوارتر خواهد شد، چراکه هرچه تراکنش‌های بیشتری از طریق زنجیره بلوک انجام شود، بانک‌ها نظارت کمتری روی اقتصاد جهانی خواهند داشت.

همین‌که اتحادیه اروپا، فین‌تک را به‌عنوان یک تهدید، در نظر دارد نشان‌دهنده این است که اکنون این مسائل مورد توجه قرار گرفته است. باتوجه به اینکه تغییر یک شبه رخ نخواهد داد، اما آسان‌تر کردن قوانین هزینه‌های نرم‌افزاری می‌تواند به بانک‌ها کمی کمک کند تا با سرعت و چابکی مشابه استارت‌آپ‌های فین‌تکی، کار و فعالیت کنند.

مشخص و واضح است که با ورود ساختارشکنی‌های دیجیتالی به صنعت مالی، بانک‌ها نیز با نوع جدیدی از رقابت در فضای کسب‌وکاری خودشان مواجه خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.