راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش چهارم سند بال ۲ ترجمه و منتشر شد

بانک مرکزی با هدف تعمیق و پیاده‌سازی مفاهیم نوین نظارت بانکی در نظام بانکی کشور و تسهیل اجرای استانداردهای بین‌المللی، بخش چهارم سند بال ۲ را ترجمه و منتشر کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک مرکزی، در این بخش بر دو موضوع «محاسبه ریسک بازار و سرمایه پوششی موردنیاز برای این نوع ریسک با استفاده از مدل‌های داخلی مورد استفاده توسط بانک‌ها» و «توضیح فرآیند بررسی نظارتی معرفی‌شده در رکن دوم سند بال ۲»، تأکید شده است.

بر این اساس، استفاده از مدل‌های داخلی توسط بانک‌ها برای محاسبه ریسک بازار و سرمایه پوششی متناظر با آن، دارای شرایطی است که از آن جمله می‌توان به موافقت مقام ناظر مبنی بر استفاده از مدل داخلی، جامعیت و قابلیت اتکای سیستم مدیریت ریسک بانک، حصول اطمینان از وجود کارکنان متخصص و باتجربه در بانک برای استفاده از مدل‌های پیشرفته محاسبه ریسک و تأیید مدل‌های یادشده اشاره کرد.

همچنین سند بال ۲، چهار اصل زیر را به‌منظور انجام فرآیند بررسی نظارتی در چارچوب رکن دوم این سند به شرح زیر معرفی کرده است:

  • بانک‌ها باید فرآیندی جامع برای ارزیابی کفایت سرمایه متناسب با مشخصه ریسک و یک برنامه راهبردی برای حفظ سطوح سرمایه خود داشته باشند.
  • ناظران بانکی باید راهبردها و ارزیابی‌های کفایت سرمایه داخلی بانک و همچنین توانایی آن در پایش و اطمینان از انطباق با نسبت‌های سرمایه نظارتی را بررسی و ارزیابی کنند. اگر نتیجه این فرآیند برای ناظران رضایت‌بخش نباشد، باید اقدام نظارتی متناسب اتخاذ شود.
  • ناظران بانکی باید انتظار داشته باشند که بانک‌ها در سطحی بالاتر از حداقل نسبت‌های سرمایه‌ای نظارتی مقرر عمل کنند و قادر باشند بانک‌ها را به نگهداری سرمایه بیش از سطح حداقلی ملزم کنند.
  • ناظران بانکی باید روش‌هایی را برای مداخله زودهنگام به‌منظور ممانعت از کاهش سرمایه کمتر از سطوح حداقلی موردنیاز متناسب با ویژگی‌های ریسکی هر بانک، مد نظر قرار دهند و در صورتی که سرمایه لازم تأمین نشده باشد، باید بانک را به انجام اقدامات اصلاحی فوری ملزم کنند.

این سند در قالب بخشنامه شماره ۹۶.۱۸۰۷۵۳ به شبکه بانکی ابلاغ‌شده است.

ترجمه بخش‌های اول تا سوم سند بال  پیش از این توسط بانک مرکزی منتشر شده است و ترجمه بخش‌های بعدی این سند نیز به‌تدریج انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.