راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری و رسانه‌داری چه شباهتی به هم دارند؟

ماهنامه عصر تراکنش / باورمان نمی‌شود اگر بگویند کار جایی مثل روزنامه دنیای اقتصاد یا شبکه‌های صداوسیما یا حتی یوتیوب شبیه به کاری است که بانک‌ها می‌کنند؛ ولی باید باور کنیم. دیدگاه‌هایی وجود دارد که می‌گوید رسانه‌ها کاری شبیه به مؤسسات مالی انجام می‌دهند. اگر بانک‌ها با ابزاری به نام «پول» کار می‌کنند، چرخ رسانه‌ها نیز با مفهومی به نام «توجه» می‌چرخد.

برای این‌که اهمیت توجه را درک کنیم باید ببینیم عصب‌شناسان و روان‌شناسان شناختی چه نظری در مورد آن دارند. عصب‌شناسان تخمین زده‌اند از 10 به توان 9 بیت اطلاعاتی که هر ثانیه از طریق حواس وارد مغز انسان می‌شود، 10 به توان 2 بیت آن موردتوجه قرار می‌گیرد. همان‌طور که دکتر علی‌اکبر فرهنگی، استاد مدیریت و ارتباطات می‌گوید این محدودیت انسان برای نشان دادن توجه به این معنی است که میزان توجه موجود در جهان، به‌یقین محدود است. توجه بیشتر به یک موضوع، ضمن اشغال بخشی از توانایی محاسبه‌ای مغز باعث اختصاص میزان کمتری توجه به دیگر موضوعات می‌شود. برخی همچون «مایکل گلدهابر» از متخصصان مطالعات تغییرات اجتماعی در موسسه برکلی دانشگاه کالیفرنیا، پول توجه را در کنار دو نوع دیگر پول رایج در اقتصاد یعنی پول صنعتی و پول اعتباری (سرمایه‌ای) معرفی می‌کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

0.00001

درصد توجه به اطلاعات ورودی مغز انسان عصب‌شناسان تخمین زده‌اند از 10 به توان 9 بیت اطلاعاتی که هر ثانیه از طریق حواس وارد مغز انسان می‌شود، 10 به توان 2 بیت آن موردتوجه قرار می‌گیرد.

[/mks_pullquote]

 

مقایسه کار بانک‌ها و رسانه‌ها

حالا که ارزش توجه مشخص شد، می‌توانیم کار رسانه‌ها و بانک‌ها را با هم مقایسه کنیم. اگر بانک‌ها کارشان جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و کسب درآمد از این سرمایه‌هاست، کار رسانه هم جلب‌توجه مخاطبان است تا سرمایه‌ای بزرگ از توجه را جمع کند و آن را به متقاضیان ارائه دهد. همان‌طور که فرهنگی می‌گوید: «نقش رسانه‌ها در یکپارچه‌سازی منابع توجهی و انتقال آن از سطح فردی به فضای عمومی جامعه، همانند نقش مراکز مالی در جمع‌آوری و انتقال سرمایه‌های خرد به سطح کلان اقتصاد است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پولِ توجه

برخی همچون مایکل گلدهابر از متخصصان مطالعات تغییرات اجتماعی در مؤسسه برکلی دانشگاه کالیفرنیا پولِ توجه را در کنار دو نوع دیگر پول رایج در اقتصاد یعنی پولِ صنعتی و پولِ اعتباری (سرمایه‌ای) معرفی می‌کنند.

[/mks_pullquote]

 

اگر بانک‌ها می‌کوشند مشتری و سرمایه آن را جذب خود کنند، رسانه‌ها هم در تلاش برای جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه توجه بیشتر هستند تا این توجه را به آگهی‌دهندگان بفروشند.

 

شباهت بانک‌ها و رسانه‌ها از زبان میکیس تئودوراکیس

میکیس تئودوراکیس شباهت بانک‌ها و رسانه‌ها را به زبانی دیگر بیان می‌کند. او ادعا می‌کند یهودیان برای افزایش نفوذ و قدرتشان بانک‌های بزرگ و رسانه‌های آمریکا را قبضه کرده‌اند.

رسانه‌داری و بانکداری به باور این آهنگساز بلندآوازه یونانی، قدرتی به ارمغان می‌آورد که سبب شده است یهودیان آمریکا بیشتر بانک‌ها و رسانه‌های عمومی آمریکا را قبضه کنند؛ یعنی جیب و مغز آمریکاییان در دست آنان است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کتاب برآمدن پول: تاریخ مالی جهان

این کتاب را نیال فرگوسن نوشته و شهلا طهماسبی آن را ترجمه کرده است. برآمدن پول، سال 92 توسط نشر پژواک در 487 صفحه منتشر شد.

[/mks_pullquote]

 

تئودوراکیس که تاکنون چند بار نماینده پارلمان یونان و یک بار وزیر کابینه این کشور بوده است، سال 2004 اظهارات خود درباره تسلط یهودیان بر رسانه‌ها و بانک‌های آمریکا را بیان کرد که این اظهارات برای او و دولت یونان سنگین تمام شد زیرا پس از آن یهودیان آمریکا مانع برگزاری کنسرت‌هایش در آن کشور شدند و به‌علاوه، چون دولت یونان درخواست انجمن‌های یهود را برای اعلام برائت نسبت به صحبت‌های تئودوراکیس نپذیرفت، آن‌ها مسافرت به این کشور توریستی را محدود کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.