راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هزارتومانی با رنگ و بوی جدید

ماهنامه عصر تراکنش / به‌منظور همسان‌سازی اسکناس و ایران چک و کاهش هزینه‌های تولید اسکناس در بانک مرکزی اسکناس هزارتومانی جدید چاپ شده است که به زودی توزیع آن شروع می‌شود.

اولین اسکناس هزارتومانی در ایران سال ۱۲۶۹ به سفارش بانک شاهنشاهی توسط شرکت «Bradbury Wilkinson and Company» در انگلستان چاپ شد. رنگ اسکناس هزارتومانی قدیمی ترکیبی از رنگ‌های سبز و آبی و زیتونی است و مانند سایر اسکناس‌های رایج کنونی، روی آن تصویری از امام خمینی (ره) نقش بسته است. پشت آن نیز تصویر کوه دماوند قرار دارد.

در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار نخستین سری اسکناس‌های ایرانی چاپ شد که شامل 11 رقم بود. این 11 رقم از یک‌تومانی شروع و تا هزارتومانی ادامه داشت. آن زمان تمام اسکناس‌ها به‌استثنای اسکناس هزارتومانی که به‌عنوان پشتوانه در خزانه بانک نگه‌داری می‌شد، در چرخه معاملات قرار گرفت.

امروز هزارتومانی جزو خردترین اسکناس‌هایی است که بانک مرکزی چاپ می‌کند. در سال‌های گذشته تمایل به تولید سکه و اسکناس‌هایی با ارزش پایین کاهش یافته است. اسکناس هزارتومانی جدید ازنظر رنگ و ظاهر اندکی شبیه اسکناس‌های 10 هزارتومانی موجود است.

رنگ این اسکناس ترکیبی از رنگ‌های سبز و آبی است که رنگ سبز زیتونی بیشترین سطح را در برگرفته است، اما تصویر حضرت امام روی اسکناس و قبه آرامگاه حافظ در پشت اسکناس، به رنگ آبی است. سطوح امنیتی مختلفی در این اسکناس به‌کاررفته است که چاپ برجسته، گنجاندن نخ امنیتی و حک تصویر و حروف مکمل مخفی از مهم‌ترین آن‌هاست. جنس این اسکناس هم از کاغذ پنبه‌ای است که در مقابل عواملی چون آب، مواد شوینده، پارگی، تاخوردگی و کشش، مقاومت بالایی دارد. روی هزارتومانی جدید، تصویر حضرت امام (ره) و پشت اسکناس هم مقبره حافظ نقش بسته است. تک‌بیت «هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از این شاعر نامدار شیرازی با خط شکسته‌نستعلیق در سمت چپ نمای حافظیه حک ‌شده است.

عکس: علی بیات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.