راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پتانسیل‌های نیوُ به عنوان یک سوپرمارکت مالی در ایران

سوپرمارکت مالی، مؤسسه یا شرکتی است که طیف گسترده‌ای از خدمات مالی شامل خدمات بانکی، انواع تسهیلات، بیمه، کارگزاری‌های بورس و سهام، مزایده، مناقصات و حتی گاهی املاک و مستغلات را در یک بستر مشخص ارائه دهد.

منطق اصلی ارائه این خدمات افزایش گردش مالی برای هر مشتری و بالا بردن وفاداری آن‌ها است؛ اما تاکنون بسیاری از این سوپرمارکت‌های اختصاصی موفق نبوده‌اند. اولین دلیل عدم موفقیت آن‌ها، عدم ادغام تمام بانک‌ها در صنعت مالی است؛ دلیل دوم نیز عدم شناسایی مشتریان آگاه است که این مهم نیاز به داشتن تحلیل داده و شناخت نیازهای هر مشتری دارد؛ اما درهرصورت سوپرمارکت مالیِ واحد، یک نیاز ضروری در زمینه بانکداری است.

در بیشتر نقاط دنیا برای بهبود عملکرد این سوپرمارکت‌ها نقطه آغاز را از بستری به نام مدیریت مالی شخصی شروع می‌کنند. برنامه‌های بین‌المللی مختلفی وجود دارند که ابتدا ابزاری برای مدیریت مالی شخصی (PFM) هستند و بعد از گذشت زمان با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها تبدیل به سوپرمارکت‌های مالی بانکی شده‌اند.

برنامه‌های مدیریت مالی شخصی (PFM) دقیقاً دو مشکل اصلی سوپرمارکت‌های مالی یعنی عدم ادغام بانک‌ها و تحلیل داده‌ها را برطرف کرده‌اند و بستری مناسب جهت ارائه این خدمات به‌صورت کاملاً هدفمند و با شناخت و تحلیل بازار و همین‌طور شناخت نیاز مشتریان است.

به‌عنوان‌مثال برنامه mint، یک ابزار کامل برای انجام این پروژه بود؛ اما چرا mint.com؟

Mint در ابتدا یک سرویس رایگان مدیریت مالی شخصی تحت وب در آمریکا و کانادا ارائه داد که فقط برای تجمیع حساب‌ها بود و بعدازآن اتصال به حساب‌های کاربران را فراهم کرد؛ این یعنی ارائه راه‌حل مشکل اول یعنی ادغام همه حساب‌ها.

در سال 2009، mint توسط Intuit خریداری شد. از سال 2010، mint ادعا می‌کند که برای حمایت بیش از 17 میلیون حسابِ کاربران خود در mint با بیش از 16000 مؤسسه مالی در آمریکا و کانادا در ارتباط است.

در سال 2013، ادعا کرد بیش از 10 میلیون کاربر دارد و تا به امروز این عدد را بیش از 20 میلیون اعلام کرده است و امروز با ارزش تقریبی 140 میلیون دلار تبدیل به یک سوپرمارکت مالی بانکی در آمریکا و کانادا شده است.

 

و اما در ایران!

در ایران نیز برخی از بانک‌ها سوپرمارکت مالی و بانکی خود را دارند؛ اما چقدر در ارائه و فروش آن‌ها موفق بوده‌اند؟

مشکلاتی که در بالا ذکر شد در بازار داخلی نیز وجود دارد. در این بین برنامه‌های مختلفی جهت مدیریت مالی شخصی (PFM) در سال‌های اخیر و در فضای استارت‌آپی به وجود آمده‌اند که بستری کاملاً مناسب برای سوپرمارکت‌های مالی در آینده هستند. اپلیکیشن حسابداری شخصی نیوُ با بهره‌وری از هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها و تشخیص آن یکی از این برنامه‌هاست.

 

اما چرا Nivo.ir؟

این برنامه با توجه به امکان اتصال به بانک‌های مختلف، تعداد کاربران بالا و متنوع، ایجاد اکانت ابری، هوش مصنوعی و تحلیل داده در حال حاضر نسبت به سایر برنامه‌ها در جایگاه مناسبی جهت ارائه این خدمات قرار دارد. برنامه مدیریت مالی شخصی نیوُ (Nivo PFM) هر دو نیاز برای موفقیت سوپرمارکت‌های مالی یعنی ادغام بانک‌ها و تحلیل داده‌ها را برآورده کرده است.

در حال حاضر نیوُ بیش از 400 هزار کاربر و تا به امروز حدوداً 23 میلیون تراکنش مالی را در خود دارد که با توجه به حجم تخمین در بازار ایران عدد چشم‌گیری است. Nivo علاوه بر این امکان اتصال به بانک‌های تجارت، آینده، انصار و پارسیان را به برنامه اضافه کرده و در نظر دارد بانک‌ها و مؤسسات مالی دیگری را نیز به برنامه بیفزاید.

پیش‌بینی می‌شود با پیشرفت روزبه‌روز این برنامه و افزایش تعداد کاربران، احتمالاً به‌زودی این سوپرمارکت مالی تغییر قابل‌توجهی در خصوص ارائه خدمات مالی و بانکی در ایران و حتی با نگاهی بزرگ‌تر در منطقه خاورمیانه (با توجه به تشابه نیاز مشتریان و بانکداری در منطقه) ایجاد خواهد کرد و مطمئناً آینده بانکداری دستخوش تغییرات اساسی و رو به پیشرفت خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.