راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی خودبانک جامع پویا در بانک رفاه / مسیر تازه بانک رفاه

اولین شعبه خودبانک جامع پویا در بانک رفاه، سی‌ویکم مرداد ماه 96 در شعبه دکتر حسابیِ بانک رفاه در خیابان ولیعصر با حضور علی سهمانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران، مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا و جمعی از مدیران ارشد بانک رفاه و شرکت پویا افتتاح شد.

خود بانک جامع پویا، سرویس‌های خرد بانک‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. مرتضوی در حاشیه این رونمایی درباره این محصول گفت: «درصد بالایی از سرویس‌هایی که بانک‌ها در طول روز به مشتریان خود ارائه می‌دهند، خرد هستند و هزینه زیادی بر دوش بانک می‌گذارد. هدف ما ارائه راهکاری برای این مشکل بانک‌ها است.»

به گفته مرتضوی، شرکت پویا قصد ندارد بانک‌ها را مکانیزه یا مدرنیزه کند، بلکه تلاش دارد سرویس‌های بانک را هرچه بیشتر اقتصادی کند. مرتضوی توضیح می‌دهد: «بانک‌های ایران با معضل زیان‌دهی شعب مواجه هستند و به دلایل بسیاری امکان تعطیلی یا بستن شعب خود را نیز ندارند. ما با جایگزینی این نوع شعب در بخش‌های مختلف، می‌توانیم فریادرس اقتصادی بانک‌ها باشیم.»

خودبانک‌های جامع می‌توانند به دو صورت به بانک‌ها کمک کنند؛ اولی زمانی که حجم کار بالا است و زمان پیک کاری بانک‌ها است، خودبانک‌ها می‌توانند به کمک شعب بیایند. دومی هم مواردی است که گردش برخی شعب به‌قدری پایین است که بهتر است آن شعبه تمام اتوماتیک شود.

نرم‌افزار و سخت‌افزار شعب خودبانک جامع پویا توسط کارشناسان این شرکت تولیدشده، بومی است و در حال حاضر یک محصول دانش‌بنیان به حساب می‌آید. در این شعب، برای انجام عملیات به فردی نیاز نیست و تمام خدمات به‌صورت خودکار به مشتریان ارائه داده خواهد شد؛ اما مرتضوی معتقد است به لحاظ روانی، احتمالاً نیاز هست افرادی در ساعات مشخص در این شعب حضور پیدا کنند تا به مردم آموزش دهند، بروشور نحوه استفاده از دستگاه را ارائه کنند یا پاسخگوی سؤالات احتمالی آن‌ها باشند. مدیرعامل پویا می‌گوید: «سال‌ها پیش زمانی که دستگاه‌های خودپرداز آمده بود، مردم تمایل زیادی به استفاده از آن نداشتند، چراکه نمی‌دانستند چطور می‌توان از آن استفاده کرد. به همین علت افرادی در کنار دستگاه‌ها بودند تا به مردم آموزش دهند چطور می‌توان از این دستگاه‌ها استفاده کرد. به‌مرور فرهنگ استفاده از خودپرداز در بین مردم جا افتاد و اکنون زندگی بدون وجود این دستگاه‌ها دشوار است.»

هدف نهایی شرکت پویا این است که 90 درصد سرویس‌های خرد بانکی را به مردم ارائه دهد که حجم زیادی از زمان و انرژی شعب را به خود اختصاص می‌دهند و فرصتی برای فعالیت‌های کلان بانکی نمی‌ماند. در این صورت، شعب بانک به‌مرور فرصت کافی داشته باشند تا به محلی برای عقد قراردادهای بزرگ، همکاری‌های بانکی، بانکداری‌های شرکتی و سرمایه‌گذاری‌های متنوع و مانند آن‌ها تبدیل شوند.

سرویس‌های خودبانک جامع پویا، متنوع است. دستگاهی در این شعبه وجود دارد که وجه نقد یا چک را دریافت می‌کند و به‌صورت آنی به‌حساب شخص واریز می‌کند. این سرویس برای راننده‌های تاکسی یا مغازه‌دارانی که صندوق دارند، بسیار مناسب است، چراکه با وجه نقد زیادی در ارتباط هستند و برای انتقال آن به مراجعه متعدد به بانک نیاز دارند.

همچنین دستگاه صراف نیز در این شعب به کار گرفته شده است که کار تبدیل ارز را انجام می‌دهد و دستگاهی است که به خاطر عدم وجود کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران، صرفاً برای ایران طراحی‌شده است. مرتضوی معتقد است این دستگاه که تولید ایران است، توسط رقبا و با کمک شرکت‌های خارج از ایران، کپی‌برداری شده است.

در این شعب افتتاح حساب نیز انجام می‌شود. شناسایی افراد بیومتریک است و این فرآیند صرفا شامل اسکن اثر انگشت نمی‌شود بلکه حتی سرعت، فشار و شتاب امضا کردن فرد نیز اندازه‌گیری می‌شود و این مسئله می‌تواند در بلندمدت به نفع بانک‌ها باشد، چراکه در طی سال‌های مختلف و دهه‌های متوالی، آرشیو اطلاعاتی گسترده‌ای از مشتریان خود دارند و شناسایی و دسترسی به آن‌ها ساده می‌شود.

ارائه کارت هدیه نیز خدمت دیگری است که در این شعب خودبانک به کاربران ارائه می‌شود. کاربران می‌توانند روی کارت متن دلخواهی بنویسند و این متن را هم می‌توانند تایپ کنند و هم می‌توانند به‌صورت شفاهی به دستگاه بگویند چه متنی می‌خواهند روی کارت باشد. از دستگاه دیگری در این شعب می‌توان سکه طلا، سیم‌کارت یا کارت مترو خرید. وجه موردنظر از حساب کارت کم می‌شود و سکه یا سیم‌کارت به کاربر ارائه می‌شود. سایر خدمات انتقال وجه، ارائه وجه، تنظیمات حساب و پرداخت شارژ و قبوض و سایر سرویس‌های معمول نیز در این شعب در نظر گرفته‌شده است.

به عقیده مرتضوی، این خدمات نقطه صفر و شروع خودبانک‌های جامع است و متخصصان این شرکت به دنبال افزایش خدمات و سرویس‌های خود هستند. او همچنین اعلام کرد تا اربعین امسال، شعب خودبانک جامع پویا با همکاری بانک رفاه در مسیر زائرین اربعین حسینی به هم‌وطنان خدمات خواهند داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.