راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاز بعدی مرحله آزمایشی پرداخت‌های برون‌مرزی سوئیفت

سوئیفت (Swift) یک قدم به پذیرش و استفاده از بیت‌کوین نزدیک‌تر شده است. بعد از ماه‌ها کار، گروهی از توسعه‌دهندگان پلتفرم پرداخت‌های درون بانکی توانستند مفهوم Proof of Concept را که با زنجیره بلوک Hyperledger Fabric ساخته شده است را تکمیل کنند.

این پروژه که طراحی شده تا مشخص شود آیا با انتقال حساب‌های بانکی کاربران به یک دفتر کل توزیع شده می‌توان به سوئیفت برای ارائه خدمات آنی (در زمان واقعی) کمک کرد یا نه قدم به مرحله بعدی گذاشته است.

بر اساس ادعای Damien Vanderveken، مسئول فناوری دفتر کل توزیع شدهٔ سوئیفت، چندین بانک ازجمله گروه بانکی نیوزلند، BNP Paribas، BNY Mellon، بانک DBS، Wells Fargo و چندی دیگر به این پلتفرم جهت آزمایش‌ها و تست‌های بیشتر دسترسی داده شده است.

به عقیده سوئیفت اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند میلیاردها دلار که در صندوق‌ها در بانک‌ها خوابیده (که در تمام دنیا هم وجود دارد و شامل ارزهای مختلفی می‌شود تا در صورت نیاز به انجام تراکنش مورداستفاده قرار گیرند) را آزاد کند.

با جابجایی سرمایه‌ها به یک دفتر کل عمومی (و مشترک)، این آزمایش به دنبال این است که آیا حذف این مورد ممکن است یا خیر که در صورت امکان‌پذیر بودن، این سرمایه‌ها می‌توانند در کارهای دیگر مورداستفاده قرار گیرند. انتظار می‌رود که بانک‌ها کار خود را تا پایان ماه آتی به پایان برسانند که در آن زمان، نتایج توسط ۲۲ بانک دیگر ازجمله ABN Amro ، Deutsche Bank ،JPMorgan Chase و … اعتبارسنجی می‌شوند.

جایگاه شک پابرجاست این خبر کوتاه و پیشروی این آزمایش پیامدهایی هم برای سوئیفت و همچنین استفاده از زنجیره بلوک در صنعت بانکداری دارد. حتی با آزمایش‌ها و تلاش فراوان در مراحل مختلف توسعه توسط سوئیفت، همچنان به این فناوری نگاه‌های محتاطانه می‌شود. Vanderveken برای مثال با لحنی عادی و دیرباورانه می‌گوید که چنین توسعه و پیشرفت‌هایی باعث ایجاد علاقه در سازمان نمی‌شود.

او می‌گوید: «زنجیره بلوک بسیار همه‌گیر شده و اگر زنجیره بلوک نوآوری یا خلاقیتی به همراه خود داشته باشد به نظر من درزمینهٔ پرداخت‌ها خواهد بود؛ اما آیا درزمینهٔ پرداخت‌های آنی هم می‌تواند کاری کند؟ من که این‌طور فکر نمی‌کنم.»

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.