راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک‌ها دیگر سودده نیستند؟

مازیار عربشاهی؛ کارشناس و تحلیل‌گر بانکداری و پرداخت الکترونیک / طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از آمارهای بانکی، مانده سپرده‌ها در سیستم بانکی کشور در پایان خردادماه سال ۱۳۹۶ بالغ‌بر 13374 هزار میلیارد ریال بوده این در حالی است که در همین مقطع کل تسهیلات اعطایی 10043 هزار میلیارد ریال بوده است.

این ارقام در خردادماه سال ۱۳۹۴ به ترتیب حدود 8600 هزار میلیارد ریال و 7000 هزار میلیارد ریال بوده است. به عبارتی طی دو سال، مانده سپرده‌ها نزد بانک‌ها ماهانه 196 هزار میلیارد ریال و تسهیلات 139 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است. با توجه به ۲۲ هزار شعبه فعال بانک‌ها در حال حاضر دارند و با فرض ثابت بودن این تعداد طی دو سال گذشته به‌طور متوسط هر شعبه توانسته ماهانه ۹ میلیارد ریال سپرده جدید جذب و ۶ میلیارد ریال تسهیلات جدید اعطا کند.

این در حالی است که بنا بر گزارش‌های غیررسمی، در سال 94 هر شعبه بانک به‌طور متوسط 11 نفر پرسنل و سالانه ۳۶ میلیارد ریال هزینه داشته است؛ یعنی با ماهی ۳ میلیارد ریال بانک‌ها به‌طور متوسط تنها ۹ میلیارد ریال سپرده جذب کرده‌اند.

این محاسبات نشان می‌دهد حتی با وجود نرخ‌های بالاتری که از تسهیلات دریافت می‌کنند به‌سختی امکان رسیدن به سود برای آن‌ها وجود دارد که در صورت کاهش نرخ‌های سود تسهیلات تشدید خواهد شد. لازم به ذکر است که در این محاسبات سایر هزینه‌های شعبه و بخصوص هزینه‌های مربوط به نکول بدهی‌های سررسید شده مشتریان لحاظ نشده است.

با این توضیحات خیلی دور از ذهن نیست بانک‌هایی که هزینه متوسط نگهداری هر شعبه آن‌ها بیش از میانگین باشد یا میزان سپرده‌های کمتری جذب کرده باشند در معرض خطر قرار داشته‌ باشند.

به‌این‌ترتیب در آینده‌ای نزدیک بانک‌ها ناگزیر خواهند بود با بازنگری در مدل کسب‌وکار، فرایندها و ایجاد تحول اساسی در مدل کارکرد شعب، جذب سپرده‌ها و اعطای تسهیلات را به شیوه‌های مناسب‌تر و به کمک سایر مؤسسات تخصصی انجام دهند.

منبع: حکاک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.