راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه ما متولد ایرانیم/ بدو دهقان بدو در جشنواره کافه بازار

چند سال پیش با ورود استارت‌آپ‌های ایرانی، زمزمه‌هایی مبنی بر غربی بودن ماهیت استارت‌آپ‌ها بین برخی پخش‌شده بود. می‌گفتند این کسب ‌وکارها سبک زندگی ایرانی‌ها را تغییر می‌دهند، آن را غربی می‌کنند و می‌خواهند کسب‌وکارهای سنتی و اقتصاد ایرانی را نابود کنند. این زمزمه‌های ضعیف، هنوز هم گاهی به گوش می‌رسند، اما دیگر نه خریداری دارند و نه گوش شنوایی.

بر کسی دیگر پوشیده نیست که تمام هدف استارت‌آپ‌ها و فعالان حوزه فناوری، حمایت از ایران و ایرانی است. کار ساده‌ای نیز ندارند. پیشرفت‌های دنیای فناوری آن‌سوی آب‌ها، فراتر از حد تصور بوده است و رقیبان بین‌المللی سرسختی دارند که هر روز نوآوری­‌های بهتر و باکیفتی به دنیا عرضه می‌کنند. بااین‌حال استارت‌آپ‌ها حساب خود را به کشور پس داده‌اند. آن‌ها باعث رونق و تولید ثروت در کشور شده‌اند، بهترین راهکار برای کاهش نرخ بیکاری هستند، نخبگان را به کشور بازگرداندند و مهم‌تر از همه، تولید ملی را افزایش دادند.

«بدو دهقان بدو» نمونه موفق یک محصول  تولید ایران است. این بازی ساخت استودیو تی‌توتم است. تی‌توتم سال 1395 راه‌اندازی شد و از همان زمان در تلاش بوده با استفاده از قصه‌های ایرانی متناسب با مخاطبان کشور بازی‌های دیجیتال متنوعی طراحی کند. بدو دهقان بدو یکی از این بازی‌ها است که بر پایه زندگی ریزعلی خواجوی یا همان دهقان فداکار طراحی و ساخته‌شده است.

بازی به سبک رانر یا دونده است و دهقان باید سوار بر الاغش، بدود و موانع را پشت سر بگذارد و مشعلش را روشن نگه دارد. رقبای خارجی چنین بازی‌هایی Jetpack joyride، Sonic dash و subway surf است. بااین‌حال این بازی توانسته در مدت‌زمانی که وارد بازار شده، به صفحه اول راه پیدا کند و با  استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و در حال حاضر به امتیاز 4.4 برسد. موسیقی‌اش شاد، ایرانی و روستایی است و گرافیک بازی کاملا ایرانی، تازه و متفاوت از بازی­های دیگر بوده و فضایی مانند شکرستان را در خاطر زنده می­کند.

بدو دهقان بدو نمونه‌ای از همه برنامه‌هایی است که می‌توانند توجه مخاطبان ایرانی را به خود جلب کنند و تولید ملی را افزایش دهند. آن‌ها در پی تولید ثروت در داخل کشور هستند و به حمایت مردم نیاز دارند. به همین علت است که کافه بازار، دومین جشنواره خود را در حمایت از تولیدات ایرانی در صنعت موبایل با عنوان #متولدایران برگزار کرده است. کافه بازار در این جشنواره که از 25 مردادماه امسال شروع شده و تا سی‌ویکم ادامه دارد، قرار است صفحه اول خود را صرفاً به برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی اختصاص دهد.

به گفته مدیران این برنامه، برگزاری این جشنواره در سال گذشته باعث شد تا استفاده و دانلود برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی 15 درصد افزایش داشته باشد. امسال 21 هزار توسعه‌دهنده ایرانی نیز در این جشنواره همراه کافه بازار هستند. برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی، کارت ملی دریافت می‌کنند و نام و نام توسعه‌دهنده و جنسیت خود را در آن می‌نویسند تا اعلام کنند کجا تولید شده‌اند و به اعلام آن افتخار می‌کنند. این کار باعث می‌شود هر مراجعه‌کننده‌ای به این برنامه، به‌راحتی ببیند تعداد اپلیکیشن‌های ایرانی بیشتر از این حرف‌ها است.

جشنواره کافه بازار بهانه‌ای است برای اینکه به مردم یادآوری شود ایرانی‌ها به‌خوبی سایر کشورها فعالیت دارند، برای حضور بیشتر ایران در عرصه فناوری تلاش می‌کنند و مفهوم تازه‌ای به «تولید ملی» می‌دهند. بی‌شک سنگ‌اندازی‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند، مخالفان استارت‌آپ‌ها به قوت خود باقی می‌مانند و تلاش فعالان حوزه استارت‌آپ‌ها برای بهبود قانون نیز خستگی‌ناپذیر است. اما آنچه اهمیت دارد، تولید باکیفیت ایرانی است که منجر به پیشرفت این کشور می‌شود.

بازی بدو دهقان بدو را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.