راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشابه وضعیت صنعت پرداخت کشور به بیماری هلندی

ماهنامه عصر تراکنش / سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان یا همان «سپ» تیرماه گفتگویی با «راه پرداخت» انجام داد که بازتاب زیادی داشت. او در گفتگویش با راه پرداخت گفته بود که صنعت پرداخت کشور دچار بیماری هلندی شده است و همین جمله خیلی‌ها را حساس کرد.

بازی‌های رقابتی بین بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای پرداختی و از طرف دیگر چابک نبودن قانون در طول سال‌های گذشته و برخی از دیگر دلایل باعث شد دریافت کارمزد برای سرویس‌های بانکداری و پرداخت، با فضای ناسالمی مواجه شود که در آن هرکسی ساز خود را می‌زند که نتیجه‌اش هم چیزی نیست جز آشفتگی بازار و رقابت‌هایی که اخلاق کسب‌وکار را زیرپا گذاشته‌اند و پدیده‌های عجیبی تحت عنوان «کارمزدخواهی» رقم زده است.

حسینی‌نژاد می‌گوید: «متأسفانه در این مورد شکل بدی در کشور اتفاق افتاده و این نقطه‌ای بود که شاپرک می‌توانست محکم‌تر عمل کند. البته شاپرک هم دغدغه‌های خاص خودش را دارد ولی اولین باری که این حرف شنیده شد و به شرکت شاپرک منتقل شد از آنان خواسته شد که با این موضوع به شکل قهری برخورد کنند و معتقدم که اگر در آن نقطه به شکل قهری برخورد می‌شد این وضعیت ادامه پیدا نمی‌کرد. ولی چون آن اتفاق نیفتاد و شرکت شاپرک نجابت نشان داد این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که امروز به یک معضل در صنعت پرداخت تبدیل شده است. شاپرک معتقد بود که اگر آن‌ها بخواهند کسی را جریمه کنند، مبتنی بر کدام‌یک از قوانین و ادلهٔ حقوقی این کار را انجام دهند و البته حرف غلطی هم نمی‌زد ولی نتیجه‌اش می‌شود نقطه‌ای که الآن هستیم و همه بخش‌های بازار درگیر ترکش‌های این پدیده شده است.»

حسینی‌نژاد برای رفع چالش کارمزد می‌گوید که به شکل تدریجی و در یک فرایند طولانی باید این وضعیت را تغییر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.