راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر تولید دستگاه VTM در ایران

عادل هژبر؛ مدیر شرکت GRGBanking در ایران / اخیراً شاهد آن هستیم که برخی شرکت‌های فعال در زمینه ارائه تجهیزات و راهکارهای بانکی با ادعای تولید VTM در داخل کشور و با طرح موضوع حمایت از تولیدات داخلی، خواستار حمایت‌های خاص از خود و یا اعمال محدودیت‌هایی برای ماشینهای VTM وارداتی شده‌اند.

فارغ از بررسی و اظهار نظر در خصوص توان تولید VTM در داخل کشور با کیفیت مطلوب و بر اساس استانداردهای روز و مورد نیاز این صنعت، نگارنده درصدد است تا با ارائه یادداشتی در این خصوص به بررسی چند و چون تولید این محصول خاص در ایران بپردازد.

یکم: مطابق تجربه قبلی، برای اولین بار بحث خودپرداز تولید داخل در سال 86 مطرح و در آن زمان بانک‌ها مکلف به خرید حداقل 15% از نیاز خودپرداز خود از تولیدکنندگان داخلی برای سال اول و افزایش خرید خودپرداز داخلی تا 15% برای سال‌های بعد شدند.

تولیدکنندگانی که در آن زمان مجوزهای تولید خود را صرفاً بر روی کاغذ اخذ، لیکن در عمل با ورود خودپرداز به‌صورت قطعات منفصله با تعرفه گمرکی پایین‌تر نسبت به مونتاژ آن در کارخانه تولیدی خود اقدام می‌کردند.

در آن زمان شرکت‌ها جهت اخذ مجوز تولید خودپرداز، ناگزیر از سرمایه‌گذاری سنگین برای کارخانه و سالن تولید شدند، کارخانه‌ای که عملاً در سال‌های بعد متروکه و یا در بهترین حالت کاربری آن به انبار تغییر پیدا کرد که عملاً سرمایه‌گذاری هنگفت انجام‌شده بلااستفاده و بدون بازده ماند.

دوم: دستگاه VTM مجموعه‌ای است متشکل از سخت‌افزار و نرم‌افزار، بنابراین بحث و ملاک ارزیابی تولید داخل و یا وارداتی بودن آن باید از هر دو منظر نرم‌افزار و سخت‌افزار موردبررسی قرار بگیرد.

  1. راهکار نرم‌افزاری VTM به‌تمامی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و با توجه به نیازمندی‌های خاص بانک‌های ایرانی و صرفاً با تکیه‌بر توانمندی متخصصین داخلی طراحی و توسعه می‌یابد.
  2. سخت‌افزار VTM بر اساس نیازمندی پروژه می‌تواند شامل 10 الی 15 ماژول اصلی و فرعی باشد که عمده این اجزاء صرفاً باید از تأمین‌کننده‌های خارجی خریداری و تهیه شود و به‌طور خوش‌بینانه تنها امکان ساخت برخی از اجزاء دستگاه ازجمله کابینت داخلی و یا بدنه کاربری در داخل کشور وجود دارد و اصولاً با ساخت این بخش‌های محدود از سخت‌افزار دستگاه به نظر نمی‌توان VTM را محصولی تولید داخل اطلاق کرد. (در این مقوله به امکان اخذ استاندارهای کیفی و فنی موردنیاز در داخل کشور نیز نمی‌پردازیم.)

سوم: در بحث تولید داخل و لزوم حمایت از تولیدکننده داخلی، قطعاً نیاز به بررسی دقیق‌تردر خصوص هزینه‌های مترتب بر تولید و نهایتاً محاسبه هزینه تمام‌شده محصول در داخل و اینکه آیا تولید داخلی این محصول مقرون‌به‌صرفه است یا خیر ضروری است. این موضوع از چند منظر به شرح زیر قابل تعمق است.

  1. تیراژ: با مروری بر روند فروش این محصول در 3 سال اخیردر بازارهای جهانی و همچنین ایران، در خوش بینانه ترین حالت به نظر می‌رسد بازار بانکی ایران برای 3 سال آینده حداکثر ظرفیت فروش 1000 دستگاه VTM را دارا خواهد بود.
  2. صرفه جوئی ارزی: با توجه به آنچه در خصوص لزوم واردات تمامی ماژولها از تأمین کننده خارجی عنوان گردید، نه تنها شاهد صرفه جوئی ارزی در این خصوص نخواهیم بود بلکه به دلیل خرید قطعات مورد نیاز در تیراژی بسیار کمتر از تولید کنندگان بزرگ و مطرح به‌طور قطع شاهد افزایش هزینه تمام شده خواهیم بود.
  3. ایجاد اشتغال: نظر به ابعاد بازار فروش دستگاه VTM در ایران و مطابق تجارب موجود از تولیدکنندگان بزرگ VTM، این دستگاه را هیچوقت محصولی با تولید انبوه نمی‌توان در نظر گرفت و صرفاً با تعریف پروژه‌ای خاص و به‌طور مقطعی برای مشتری خاص بر روی خطوط تولید قرار می‌گیرد. لذا از این منظر نیز امکان ایجاد اشتغال توسط تولید داخلی این دستگاه منتفی بنظر می‌رسد.
  4. سرمایه‌گذاری: با توجه به پروژه‌ای بودن تولید VTM و سایز بازارفروش در ایران، سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای تولید این دستگاه در داخل کشور در تعداد بسیار محدود و همچنین زمان بازدهی آن فاقد هرگونه توجیه اقتصادی به نظر می‌رسد.

نهایتاً با نگاهی محاسباتی و دقیقتر به موارد اشاره شده در بالا به نظر می‌رسد که اصولاً بحث تولید داخلی VTM با هیچ یک از اهداف مورد نظر در سرمایه‌گذاری و تولید انبوه یک محصول در داخل کشور همخوانی نداشته و قابل توجیه نیست.

با عنایت به موارد فوق و تجارب جهانی موجود در خصوص تولید VTM و نظر به عدم توجیه اقتصادی تولید این محصول خاص در تیراژ کم که عملاً نتیجه‌ای جز اتلاف منابع در پی نخواهد داشت به نظر می‌رسد بهترین گزینه در این خصوص تمرکزشرکتهای دانش‌بنیان فعال در این زمینه بر روی بخش نرم‌افزاری VTM و توسعه سرویس‌های ارزش افزوده بر روی آن است.

قطعاً با چنین رویکردی است که درسایه تعامل و هم افزائی بوجود آمده در استفاده از توان و تجارب بیشمار سازندگان بزرگ جهانی در طراحی وتولید سخت‌افزار VTM منطبق با تکنولوژی روز و یکپارچگی آن با نرم‌افزارهای 100% بومی و تولید شده توسط توان متخصصین داخلی، شاهد محصولی با کیفیت و درخور، جهت ارائه به مشتریان در شبکه بانکی کشور خواهیم بود. در حال حاضر نمونه‌های ارزشمندی از این نوع همکاری در داخل کشور نیزمشاهده می‌شود.

12 دیدگاه
  1. سمیع امامی دانالو می‌گوید

    عرض سلام و احترام
    در ابتدای عرایضم تشکر میکنم از جناب آقای عادل هژبر در ارتباط با تحلیل فنی و کارشناسی حضرتعالی با موضوع تولید دستگاه VTM در ایران ؛ متاسفانه ارزیابی از شرکت هایی با ادعای محوریت دانش بنیان و . . . اشتباه است . با توجه به اینکه سیستم نظارتی منسجم و فنی برای بررسی و تحلیل درست از شرکت دانش بنیان با تولید سخت افزار و نرم افزار ٪۱۰۰ بومی وجود ندارد برخی از شرکت ها در حوزه پرداخت ادعاهای کاذبی در خصوص تولید داخلی سخت افزار و نرم افزار داشته و با اخذ مجوز با محوریت شرکت دانش بنیان و . . . از مراجع ذیربط سعی در کسب امتیازاتی برای مطرح کردن خود در بازار پرداخت و گرفتن امتیازاتی برای بقای فعالیت خود دارند . با تلاش و همت بیشتر و با آرزوی پیشرفت روز افزون برای شبکه بزرگ پرداخت کشور عزیزمان ایران اسلامی . . .
    با تشکر
    سمیع امامی دانالو

  2. كارشناس بانكي می‌گوید

    سلام
    واقعا متاسفم براي همچين ديدگاه كوته بينانه اي كه داريد! همين طرز فكرها سبب فرار هزاران مغز ايراني به خارج از كشور مي شود! بهتر است بجاي سنگ اندازي دستشان را بگيريد تا شايد از نگراني هايتان در خصوص آينده ي شغلي تان هم كمي آسوده شويد!:)

    1. سمیع امامی دانالو می‌گوید

      عرض سلام و احترام
      احتراما؛ در جواب کارشناس بانکی محترم که خودشان را معرفی نکردند به استحضار می رساند ،کارشناس بانکی گرامی اگر خطاب شما به آقای عادل هژبر است که متاسفم از وجود کارشناسی با سطح معلومات و با طرز تفکر شما که چشم به روی حقایق بسته و با این ادبیات سخن می گوید. به نظرم با بررسی سوابق کاری و فعالیت شرکت https://www.grgbanking.com/en که آقای عادل هژبز مدیر آن شرکت هستند و قطع به یقین با در نظر گرفتن همه مسائل و . . . به این نتیجه خواهید رسید که در جایگاهی نیستید که با این ادبیات سخن گفته و از واژه کوته بینانه و . . . استفاده کنید . خیر؛ در صورتی که خطاب به اینجانب (سمیع امامی دانالو) هست که دیدگاه خود رو بعنوان فعال حوزه پرداخت که قریب به یک دهه سابقه کاری در شبکه پرداخت دارم است ،به اطلاع شما کارشناس بانکی می رساند از کدام مغز ایرانی ؟ و فرار هزاران مغز ایرانی صحبت می کنید؟ به نظرم شما ابتدا باید فاز خود رو مشخص کنید . . . مغز ایرانی که تعهد و تعصب ایرانی نداشته باشد و بدنبال راحت طلبی و جاه طلبی باشد همان بهتر که فرار کند . شناخت شما از مغز ایرانی و هزاران مغز با بنده متفاوت است بنده نخبگان و مغزهای متفکر، متعصب و متعهد به شبکه پرداخت ایرانی را می شناسم که با شرایط تحریم و مشکلات موجود و سختی های کار در شبکه پرداخت کشور عزیزمان ایران اسلامی فعالیت می کنند و هر یک از آنها ستونهایی از شبکه پرداخت هستند که در طول این سالها باعث تحولات چشم گیری در شبکه پرداخت شده و باعث افتخار هستند . بنده و دوستانی که از ایشان صحبت کردم چنین مغزهایی هستیم و تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک کشور عزیزمان ایران اسلامی نیستیم . صحبت از سنگ اندازی و . . . کردید به اطلاع می رساند که هر کس از نگاه خود به اطراف می نگرد . بنده و دوستانی که صحبت از ایشان کردم اعتقاد قلبی به این داریم که : تا توانی رفع غم از خاطر غمناک کن در جهان گریاندن آسان است اشکی پاک کن . نه تنها ذات کار ما سنگ اندازی نیست بلکه حمایت از نیروها و شرکت های متعهد و متعصب و توانمند است نه مغزهایی که شما صحبت کردید که تا تقی به توقی می خورد و مشکلاتی در ادامه کار پیش می آید به فرموده حضرتعالی یا سرکارعالی فرار می کنند . در خصوص نگرانی اینجانب از آینده شغلی هم صحبت کردید که به اطلاع می رساند به لطف و عنایت خداوند متعال ، با همت و تلاش خودم و با ایمان و باور به توانایی های خودم در حال حاضر یکی از فعالان شبکه پرداخت بوده،هستم و خواهم بود. و تا عمر ، توانایی و لیاقت حضور در این حوزه را دارم از هیچ کمک و فعالیتی دریغ نخواهم کرد . مجددا با آرزوی پیشرفت روز افزون و چشم گیر در کلیه زمینه بانکی کشور علی الخصوص شبکه بزرگ پرداخت ایران اسلامی عزیزمان با همت و تلاش اینجانب و دوستانی که صحبت از آنها شد . . . .
      با تشکر
      سمیع امامی دانالو

  3. عضو کوچکی از مجموعه بانکداری و پرداخت می‌گوید

    عرض ادب و احترام

    پاسخ های یک سویه در اکثر اوقات برای گوینده ایجاد رضایت خواهد کرد. شایسته است عزیزان راه پرداخت میزگردی را ترتیب دهند که با حضور کارشناسان، موافقان و مخالفان تولید داخل تجهیزات بانکی و همچنین نمایندگانی از شرکت های شاخص وارد کننده و تولید کننده داخلی حضور داشته باشند و همه در موقعیت برابر بتوانند از مواضع خود دفاع کنند. تا مخاطبین مجموعه خوب راه پرداخت، خود برداشت کامل و مناسبی از این میزگرد داشته باشند.

    سپاسگزارم

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      انشالله در آینده نزدیک چنین میزگردی رو ترتیب میدیم.
      ولی پیشنهاد میکنم اگر نکته قابل ذکری دارید در قالب یک یادداشت شما هم برای ما بفرستید تا با نام و عنوان خودتون نظرتون در قالب یک یادداشت منتشر بشه
      02144363736 میتونید با این شماره تماس بگیرید.

  4. کاظمی می‌گوید

    تا آنجایی که من میدانم GRG Banking یک شرکت چینی است. علی القاعده مدیر ایرانی ایشان باید حقوق بگیر از چین باشد. جای خوشحالی است که چینی ها پس از صدور همه چیز به ایران، راجع به سیاستگذاری تولید داخلی ایران هم شروع به ارائه راهکار کرده اند.
    الحمدلله

    1. بهرام مقبول کارشناس تجهیزات بانکی می‌گوید

      اگر به یاد داشته باشید در پیش از انقلاب اسلامی اکثر مخالفان به حکومت خرده میگرفتند که چرا محصولات کشاورزی در داخل کشور تولید نمی شود و مواد غذایی را وارد کشور میکنیم.
      پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ، تولید محصولات کشاورزی در کشور آغاز گردید و نتیجه این کشاورزی غیر اصولی چه شد؟
      کم آبی، خشکسالی ، تخریب فزاینده منابع آبی و خاکی که در آینده ای نه چندان دور پیامدهای فاجعه باری را برای کشور به همراه خواهد داشت.
      متاسفانه در قضیه تولید تجهیزات بانکی (VTM & ATM ) به جز تولید بدنه آن هم با کیفیت پایین قادر به تولید هیچ یک از قطعات و ماژولهای دستگاه نیستیم .لذا با تولید تعدادی کابینت به صورت محدود چه تولید هدفمندی صورت پذیرفته است؟
      یادمان باشد فعالیت بی هدف مانند کندن چاله در کنار ساحل است .

  5. کارشناس سخت افزار و نرم افزارهای بانکی می‌گوید

    عرض سلام و ادب
    با مطالعه دقیق متن نگارنده و دیدگاههای دوستان مواردی به ذهن این حقیر به عنوان یکی از کارشناسان کوچک صنعت بانکی آمد که ذیلا به آن اشاره می نمایم. لازم به ذکر است موارد یاد شده تنها در مورد سخت افزارهای بانکی نگاشته شده و لزوما نظر اینجانب در مورد بقیه صنایع نمی باشد.
    1- استاندارد : کارشناسان صنعت بانکی به درستی می دانند که استاندارد های امنیتی در سخت افزار های بانکی، اهمیت بسیار بالایی دارد که اخذ آنها حتی در شرایط رعایت تمامی موارد بسیار دشوار به نظر می رسد.
    2- تولید ماژول های دستگاه : با توجه به خاص بودن دستگاههای بانکی بسیاری از ریز قطعات اینگونه دستگاهها مستقیما از دیگر کشور ها وارد می گردد و در ایران تنها اسمبل می شود.
    3- هزینه های نهان تولید : در بیشتر مواقع هزینه های نهان تولید (هزینه طراحی، تحقیق و توسعه، هزینه های ماموریت های خارج از کشور و …) در قیمت تمام شده محاسبه نمی گردد و در این مورد خاص هزینه تحمیل شده بر شرکت های دانش بنیان زیاد بوده و لزوما تولید باعث اشتغال و رشد اقتصادیبرای کشور عزیزمان نمی گردد بلکه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
    4- پشتیبانی محصول : با توجه به واردات اکثر ریز قطعات پروژه از خارج کشور و اسکیل کوچک این پروژه خاص در داخل کشور، پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت های اصلی تولید کننده ماژول ها به شرکت های تولید کننده عمده و یا شرکت های تولید کننده خرد قابل قیاس نمی باشد.
    5- اختراع چرخ : تولید کنندگان سخت افزارها و ماژول های بانکی به درستی می دانند در هیچ پروژه ای نباید به دنبال اختراع و یا بهتر است بگوییم مهندسی معکوس ماژول های آماده و از پیش تولید شده بود مگر اینکه اینکه قیمت تمام شده اختلاف چشم گیر داشته باشد و یا تولید یک ماژول از صفر و صرف هزینه های زیاد دانش خاصی را برای متخصصین کشورمان گردآوری نماید.
    در پایان با احترام به تمامی نظرهایی که دلسوزانه و کارشناسانه مطرح شده معتقدم ایده تشکیل میزگرد بسیار می تواند مفید و به افزایش آگاهی مدیران شرکت های دانش بنیان کمک شایانی نماید
    با سپاس

  6. كارشناس بانكي می‌گوید

    باسلام
    درست است جناب امامي نظريات يكسويِ ادم را به تنگ مي آورد،درست مثل متن مديرعامل محترم و كامنت جنابعالي بعد از بنده! زيرا احساس ميكنم پروژه هاي دانش بنيان شركت هايي اين چنين را كه سودشان در وارد كردن دستگاه از چين هست را بسيار تحت تاثير قرار ميدهد. و اين درست نيست كه كشور ما هميشه محتاج كشورهاي ديگر باشد. صنعت بانكي ما به جايگاهي رسيده است كه به خودكفايي سخت افزار هم برسد، همانطور كه در نرم افزار با شركت هاي قويي همچون توسن به خودكفايي رسيده ايم چيزي كه در زمان شروع كار آنها نيز قطعا چنين گمانه زني هايي مبني بر عدم موفقيتشان به گوش مي رسيده ولي اكنون قدرت نمايي اين شركت چشم گير است.
    در هر حال همانطور كه خودپردازها در صنعت بانكداري كناره گذاري مي شوند عمر VTM ها نيز به زودي به سر مي ايد،
    منكر فرار مغزها هم نبايد شد! نمونه هاي بارز زياد داشته ايم، زماني كه در ايران به جوانان اعتمادي نيست مي بايست در كشورهاي پيشرفته به آينده روشن رسيد.
    اميد است به دور از تعصبات به جوانان ميدان دهيم.

  7. ناشناس می‌گوید

    چهره ی نگران و سمت ایشان گویای همه چیز هست…نیازی به این همه آسمون ریسمون رو بهم بافتن نبود…

  8. همکار شبکه بانکی می‌گوید

    واقعا بعضی از کامنت ها انسان رو حیرت زده می کنه که بعضی از انسان ها چطور مباحث رو شخصی می کنن در عین اینکه اصلا درک روشنی از بحث ندارن. برادر ناشناس، اینجانب نه شما رو میشناسم و نه شناخت کاملی از نویسنده متن دارم. ایشان استدلال های در این زمینه دارن که بخش های زیادی از آن منطبق بر واقعیته. شما اگر تحلیلی دارید اینجا ذکر کنید اگر نه سنگین تر هستید نظر ندید. وقتی مطلبی برای عرضه ندارید یا بهتره بگم وقتی علمش رو ندارید بهتره به چهره و سمت دیگران کاری نداشته باشین.
    با سپاس

    1. همکار شبکه بانکی می‌گوید

      سپاس از نقطه نظرات کارشناسی عزیزان، درست است که محصول داخلی ممکن است هزینه بیشتری را تحمیل کند و یا در ابتدای امر کیفیت لازم را نداشته باشد؛ اما با حمایت و پشتیبانی از آن قطعا به پیشرفت صنعت ایرانی کمک خواهیم کرد، تا کی باید چشم به محصول خارجی بدوزیم، انتظار این است که شرکت های وارد کننده بجای اندیشیدن به سودآوری خود ،کمی هم به منافع ملی بیاندیشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.