راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

Click از ازبکستان هم به جمع ارائه‌دهندگان پرداخت تلگرام اضافه شد

ارائه‌دهنده راهکارهای پرداختی Click از ازبکستان هم به جمع ارائه‌دهندگان پرداخت تلگرام اضافه شد. اواخر اردیبهشت بود که تلگرام بات پرداخت درون برنامه‌ای خودش را معرفی کرد و افرادی که اپلیکیشن خودشان را به‌روزرسانی می‌کردند و نسخه چهارم آن را نصب می‌کردند، می‌توانستند از طریق بات‌های تلگرام پرداخت‌های خودشان را انجام دهند. (+)

اگر می‌خواهید با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بات پرداخت تلگرام و فرایند انجام آن بیشتر آشنا شوید، در ادامه توضیحات جالبی برایتان آماده کرده‌ایم.

 

آشنایی با نحوه کار بات پرداخت تلگرام

بات‌ فروشنده می‌تواند فاکتورهای مخصوص فرمت‌شده‌ای را برای کاربران ارسال کنند. چنین فاکتوری دارای عکس و یک سری توضیحات درباره محصول همراه با دکمه پرداخت است که با زدن روی آن، یک رابط پرداخت ویژه در اپلیکیشن تلگرام باز می‌شود. در این رابط، از کاربر اطلاعاتی مانند آدرس محل سکونت، تلفن همراه و یا آدرس ایمیل درخواست می‌شود. درنهایت کاربر می‌تواند با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود؛ پرداخت محصول موردنظرش را انجام دهد.

همچنین تلگرام در سیستم‌عامل iOS از سرویس اپل‌پی نیز پشتیبانی می‌کند. زمانی که تراکنش پرداخت انجام شد، بات فروشنده رسیدی برای کاربر می‌فرستد که حاوی جزئیات پرداخت و نحوه ارسال محصول است.

 

فرایند پرداخت به چه صورت است

تلگرام برای این قسمت از ماجرا از ارائه‌دهندگان پرداخت مختلفی در سراسر دنیا کمک گرفته است. این ارائه‌دهندگان مدیریت و ذخیره اطلاعات حساس مانند اطلاعات مربوط به کارت اعتباری را در دست دارند که نه تلگرام و نه توسعه‌دهندگان بات‌های تلگرام، هیچ‌کدام دسترسی به این اطلاعات نخواهند داشت. در حال حاضر در بیش از 200 کشور دنیا و از طریق ارائه‌دهندگان پرداخت Stripe، Paymentwall، Yandex.Money، Payme و Click پرداخت‌های مختلف تلگرامی را پوشش می‌دهد.

به‌زودی هم قرار است قابلیت پرداخت تلگرامی از طریق ارائه‌دهنده Flutterwave به کشورهای نیجریه، کنیا، غنا، آفریقای جنوبی و اوگاندا برود.

همچنین جالب است بدانید که تلگرام هیچ‌گونه کارمزدی برای استفاده از API پرداخت درنظر نگرفته است. هرچند توجه داشته باشید که اکثر ارائه‌دهندگان پرداخت، کارمزد مخصوص خودشان را برای انجام فرایند دارند. برای مثال استرایپ در ایالت متحده برای هر تراکنش 2.9 درصد به اضافه 30 سنت دریافت می‌کند.

 

چه محصولاتی می‌توانید در بات خود ارائه دهید

تلگرام هیچ محدودیتی برای نوع محصول و خدمتی که می‌خواهید عرضه کنید تعیین نکرده است. اما شما باید برای انجام خریدوفروش، قوانین ارائه‌دهنده پرداختی را که انتخاب می‌کنید درنظر بگیرید. مثلا شرکت استرایپ صفحه‌ای تهیه کرده و در آن لیست کسب‌وکارهای ممنوعه‌اش را قرار داده است.

 

اگر مشکلی پیش بیاید مسئول کیست؟

درواقع تلگرام فقط و فقط نقش یک پیام‌رسان را میان کاربری که پرداخت انجام می‌دهد، توسعه‌دهنده بات و سیستم منتخب پرداختی ایفا می‌کند. کاربر اطلاعات کارت اعتباری‌اش را مستقیما به سیستم پرداخت ارسال می‌کند. سپس سیستم پاسخ می‌دهد و در ادامه اطلاعات تماسی که کاربر وارد می‌کند به توسعه‌دهنده بات انتقال داده می‌َشود.

از آنجایی که تلگرام هیچ نقشی در فرایند پرداخت ندارد، بنابراین نمی‌تواند به اطلاعات حساس کاربر هم دسترسی داشته باشد. به همین دلیل هم امکان بررسی شکایات یا استرداد پول از طریق تلگرام غیرممکن است. هرگونه مشکلات پرداختی برعهده توسعه‌دهندگان بات، ارائه‌دهندگان پرداخت و بانک‌های مربوطه خواهد بود.

منبع: Telegram

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.