راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این پنج جریان اصلی حوزه فین‌تک و پرداخت سال 2017 را به‌خاطر داشته باشید

ظهور تکنولوژی‌های جدید هرلحظه در حال تغییر چشم‌انداز صنعت پرداخت است. سرمایه‌گذاری روی روش‌های پرداخت نوظهور، فرصت رقابتی خوبی را در اختیار استارت‌آپ‌ها فین‌تکی قرار می‌دهد تا بتوانند وارد میدان رقابت با بازیگران مالی بزرگ‌تر این صنعت بشوند.

در ادامه می‌خواهیم شما را با پنج روند برتر فین‌تک و پرداخت سال 2017 آشنا کنیم که چشم‌اندازهای جدیدی را وارد این عرصه می‌کند و اتفاقات و تغییرات خوبی را رقم خواهد زد.

 

1. ادغام فین‌تک (Fintegration): همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها

موضوع دیگر این نیست که آیا بانک‌ها و فین‌تک‌ها باید با هم همکاری و مشارکت داشته باشند یا نه، بلکه سؤال اصلی این است که برای استفاده از نهایت خدمات و قابلیت‌های هر دو بخش، چطور این همکاری باید شکل بگیرد.

ادغام فین‌تکی که درواقع همان ادغام میان بازیگران حوزه فین‌تک با سیستم مالی و بانکی موجود است، به‌شدت در اروپا دنبال می‌شود.

واقعی‌ترین نمونه این همکاری را می‌توان در سه حرف خلاصه کرد: API که یک پروتکل فنی است که باعث ایجاد ارتباط میان سیستم‌های اطلاعاتی مختلف می‌شود. رواقع به کمک این سیستم بانک‌ها می‌توانند سرویس‌های فین‌تک‌ها را به‌راحتی در اختیار مشتریانشان بگذارند.

 

2. پرداخت‌های آنی: پرداخت به سرعت اینترنت

هیئت پرداخت‌های خرد یورو (ERPB) از شورای پرداخت اروپا خواست که تا نوامبر سال 2017، طرحی برای پرداخت‌های آنی، توسعه و عملیاتی کند. به‌کارگیری پرداخت‌های آنی در منطقه SEPA می‌تواند اروپا را به یک منطقه رقابتی‌تر و با رشد بیشتر بدل کند.

 

3. PSD2: تقویت امنیت و شفاف کردن نقش بازیگران صنعت پرداخت

درواقع دستورالعمل اصلاح‌شده PSD2 مسائل مربوط به ارائه‌دهندگان واسط در صنعت پرداخت را نیز پوشش می‌دهد؛ مانند ارائه‌دهندگان اطلاعات حساب مشتری (AISP) که درواقع کارشان این است که به مشتریانی که در بانک‌های مختلف، حساب‌های جداگانه‌ای دارند، امکان مشاهده جزئیات حسابشان را روی یک رابط می‌دهد و همین‌طور ارائه‌دهندگان سرویس اقدام به پرداخت (PISP) که درواقع کارشان آغازکننده پرداخت از حساب کاربر و ارسالش به حساب فروشنده است.

 

4. پرداخت نامرئی یا تجربه مشتری بدون اصطکاک

چرا استفاده از سرویس‌هایی مانند اوبر اینقدر بی‌زحمت و بدون دردسر است؟ یکی از دلایل راحتی این سرویس, علاوه بر کیفیت رانندگی، به این خاطر است که مشتری مجبور نیست در طول مسیر هزینه‌ای پرداخت کند و خبری از کشیدن کارت و باقیمانده پول نیست. اخیرا آمازون جایی تحت عنوان آمازون گو معرفی کرد که در آن خریداران مجبور به انجام هیچ پرداختی نبودند. اگر بخواهیم واضح‌تر تعریف کنیم، خریداران هیچ نوع پرداخت آگاهانه‌ای انجام نمی‌دهند. مشتری به‌راحتی هر چیزی که می‌خواهد را برمی‌دارد و از مغازه بیرون می‌رود. درست مانند اوبر، هیچ خبری از معطلی و کارت اعتباری و دریافت باقی‌مانده پول نیست.

 

5. اقتصاد اشتراکی: فرصتی برای بازیگران صنعت پرداخت

امروزه 68 میلیون نفر در سراسر دنیا مبلغی را صرف دریافت اشتراک آلبوم‌های موسیقی می‌کنند. کل اکوسیستم دریافت اشتراک و همین‌طور مدل‌های Pay as you go، مبتنی بر یک اصل است و آن هم ایجاد تجربه مشتری بهبودیافته است.

در این مورد، انتخاب روش پرداخت بسیار مهم است چراکه درواقع روشی برای پشتیبانی و حمایت از یک مدل کسب‌وکاری طولانی مدت، بدون اصطکاک و پرتکرار است.

در آخر این موضوع را هم یاداور شویم که بنا به گزارش مکنزی، 43 درصد فعالیت استارت‌آپ‌ها در زمینه پرداخت است و توسعه اقتصاد اشتراکی می‌تواند نقش بسیار مهمی در کل این حوزه داشته باشد.

منبع: Slimpay

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.