راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خمسه: کمک به رشد استارت‌آپ‌ها، بقای حوزه کسب‌وکار را تضمین می‌کند

رویداد تست جاده‌ای کسب‌وکار امروز در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی، برگزار شد. از نخستین سخنرانان این رویداد، مهندس کریم خسمه رئیس هیئت مدیره شرکت پرداخت نوین آرین بود.

او در این رویداد که مخاطبان آن، فعالان حوزه استارت‌آپ و فناوری بودند، به تجربیات خود در سال‌های پیش اشاره کرد و گفت: «حدود 30 سال قبل در این روزها ما آزمون کنکور خود را داده بودیم و منتظر نتایج بودیم. مشکل اصلی ما در آن زمان، تهیه نمونه سؤال و نمونه تست بود. برای اینکه به برخی نمونه سؤالات دسترسی پیدا کنم، مجبور بودم مسافت زیادی را طی کنم تا به کتابخانه مرکز تحقیقات معلم در اصفهان برسم و به نمونه سؤالات آزمون‌های پیش از انقلاب دسترسی پیدا کنم، چراکه آن‌ها تنها نمونه‌های در دسترس بودند. گرفتن کپی از آن‌ها هم دشوار بود و فرصت مطالعه آن‌ها محدود بود. بنابراین من از آن‌ها رونویسی می‌کردم تا در طول هفته با سایر هم‌کلاسی‌هایم آن‌ها را حل کنیم.»

خمسه: کمک به رشد استارت‌آپ‌ها، بقای حوزه کسب‌وکار را تضمین می‌کند
خمسه: کمک به رشد استارت‌آپ‌ها، بقای حوزه کسب‌وکار را تضمین می‌کند

به گفته خمسه، معضلات کمبود اطلاعات و امکانات در دانشگاه نیز مشهود بود. او توضیح داد: «بعدها نیز که در دانشگاه صنعتی شریف مشغول تحصیل بودم با معضل مطالعه عملی بسیاری از درس‌ها مواجه بودیم. مبانی کامپیوتر را در حالی مطالعه می‌کردیم که دانشگاه یک کامپیوتر بیشتر نداشت. ما تربیت‌شده آن فضا و آن شرایط بودیم. حمایت چندانی از ایده‌های ما وجود نداشت و با مخالفت‌های زیادی نیز روبه‌رو بودیم. بنابراین ابتدا مجبور بودیم نظرات مخالف را موافق کنیم و بعد تازه به دنبال پیاده‌سازی ایده‌هایمان باشیم.»

خمسه در ادامه سخنرانی خود حال حاضر را با گذشته مقایسه کرد و گفت: «درصورتی‌که اکنون اطلاعات، منابع و امکانات بسیار وسیع و گسترده‌ای در اختیار شما قرار دارد. سرعت تغییرات بسیار افزایش پیداکرده و ذهن‌ها آمادگی بیشتری برای پذیرش تغییرات را دارد. چیزی که پنج سال پیش نوآوری محسوب می‌شد، اکنون قدیمی و از مدافتاده تلقی می‌شود. به‌گونه‌ای که تصور اینکه چگونه سال‌ها پیش بدون نوآوری‌ها و فناوری‌هایی که اکنون در اختیار داریم، روزگار را می‌گذراندیم دشوار است.»

مدیرعامل پرداخت نوین آرین درباره تغییرات حوزه کسب‌وکار گفت: «تغییرات وارد حوزه کسب‌وکار هم شده است و این حوزه را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. من تنها چهار پنج سال بعدازاینکه شروع به کار کردم، حدود سال 78، وارد حوزه پرداخت الکترونیک شدم. از بخت من بود که این صنعت، اوایل راه خود را طی می‌کرد و تازه داشت در کشور فراگیر می‌شد. همین مسئله باعث شد شاهد دوره‌های مختلف رشد و گسترش این حوزه باشم. از زمانی که با چند نفر دیگر در اکباتان از صبح تا شب به دنبال بازاریابی دستگاه‌های کارت‌خوان بودیم و گاهی که رقم فروش این دستگاه‌ها در روز به 80 تا می‌رسید، جشن می‌گرفتیم، تا زمانی که در سال 85 رقم فروش به روزی 1700 دستگاه کارت‌خوان رسیدیم. زمانی فکر می‌کردیم اگر تعداد تراکنش‌های هر دستگاه را که در آن سال‌ها روزی پنج‌تا بود، به روزی 10 تا افزایش دهیم، موفقیت بزرگی است تا اکنون که اگر تراکنش‌ها روزی 100 یا 200 تا باشد، توجهی به آن نداریم.»

 

توجه به استارت‌آپ‌ها، تنها راه بقا است

خمسه در ادامه از هدف نوین‌تک برای ادامه راه خود گفت: «در حال حاضر، مدیران نوین‌تک بر این باورند که تنها راه بقا، این است که هوش، تلاش و پشتکار و همچنین خلاقیت به‌صورت توأمان به‌کار گرفته شود. برای گردهم‌آوردن و بالفعل کردن این سه عامل به سازوکار مشخصی نیاز است. در فضای امروزی، حوزه‌ای که این سه را در کنار یکدیگر دارد، حوزه استارت‌آپ‌ها است. به این صورت که استارت‌آپ موفق، کسب‌وکاری است که این سه را در کنار خود دارد. بنابراین ما بر این عقیده هستیم که تنها راه بقا این است که این تیم‌ها را شناسایی کنیم و فضایی ایجاد کنیم که آن‌ها بتوانند رشد کنند و در کنار تلاش آن‌ها، کسب‌وکار ما هم رونق بگیرد و توسعه داشته باشد. بنابراین به فضایی برای شناسایی و تعامل با آن‌ها و انتقال تجربه به آن‌ها نیاز داریم.»

او در سخنرانی خود درباره انتقال تجربه گفت: «انتقال تجربه در فضای کسب‌وکار اهمیت بسیار زیادی در پیشرفت دارد. در حال حاضر، تجربیات موجود از یک نسل به نسل بعد منتقل نمی‌شود. در یک سازوکار خوب، درست این است که شما کار خود را از جایی شروع کنید که ما آن را تمام کرده‌ایم، نه از جایی که ما هم از آنجا شروع کرده‌ایم. اگر فعالان این حوزه بدانند افراد پیش از آن‌ها با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و چه واکنش‌هایی داشته‌اند، باعث می‌شود از اشتباهات و تجربیات آن‌ها درس بگیرند و چندین قدم جلو بروند تا با مشکلات و چالش‌های جدیدتری مواجه شوند.»

 

استارت‌آپ‌ها تجربیات نسل پیش از خود را دریابند

خمسه درباره شیوه کار در نوین‌تک توضیح داد: «یکی از اصولی‌ترین و ضروری‌ترین کارها این است که ما تجربیات خود را به نسل بعد منتقل کنیم. خوشبختانه مدیران و مسئولان در نوین‌تک تجربیات بسیار گران‌بهایی دارند و برای انتقال آن‌ها نیز از آمادگی برخوردارند. همان‌طور که اشاره کردم، یک استارت‌آپ موفق استارت‌آپی است که بتواند هوش و پشتکار و خلاقیت را با یکدیگر ادغام کند. تفاوتی که نوین‌تک می‌خواهد با سایرین دارد در این است که می‌خواهد این ویژگی‌ها را در استارت‌آپ‌ها به فعل برساند و با آموزش و راهنمایی آن‌ها این آمادگی و توانایی را در آن‌ها ایجاد کند. این آموزش همراه با سخت‌گیری، توجه به نکات ریز و کارکشیدن زیاد از استارت‌آپ‌ها است. این مسئله شاید باعث شود فشاری بیشتری روی استارت‌آپ‌ها بیاید اما نتایج بهتری نیز از کار آن‌ها بیرون می‌آید. نوین‌تک تلاش دارد بالاتر از سطح استاندارد موجود فعالیت کند.»

به عقیده او، ضعف در کارگروهی عامل دیگری است که اغلب استارت‌آپ‌های ایرانی به آن دچار هستند. خمسه در انتهای سخنرانی خود دراین‌باره گفت: «متأسفانه بسیاری از استارت‌آپ‌ها در کارگروهی ضعف دارند که این مسئله نیز در نوین‌تک در نظر گرفته‌شده است. مدیران در این سازمان تلاش دارند فرهنگ کارگروهی را در این استارت‌آپ‌ها رونق دهند تا نتیجه‌گیری هرچه بهتری از تلاش آن‌ها داشته باشیم.»

 

رشد جلبکی فناوری‌های حوزه پرداخت برگشت‌ناپذیر است

کریم خمسه در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با راه پرداخت از برآیند خود درباره حوزه فناوری‌های پرداخت گفت: «برای اینکه بخواهیم ارزیابی مشخصی داشته باشیم، هنوز زود است. چراکه فضای استارت‌آپی که داریم و آنچه در حال مواجهه با آن هستیم، جدید است و ما هنوز قواعد و ضوابط آن را نمی‌شناسیم. در حوزه پرداخت ما رشد جلبکی و تصاعدی را تجربه کرده‌ایم. باید موشکافانه‌تر با قضایا روبه‌رو شد. اما به عقیده من تلاش خوبی در این حوزه می‌شود و با سعی و خطا نتیجه مطلوب خود را خواهد گرفت. به‌عنوان‌مثال اولین دستگاه خودپرداز 40 سال پیش در کشور نصب شد، بیست سال در این حوزه رکورد داشتیم، اما بعد عابربانک سپه 26 سال پیش راه‌اندازی شد و اواخر دهه 70 هم اولین دستگاه‌های کارت‌خوان وارد کشور شدند. در انتها هم بازار فناوری‌های پرداخت در دهه 80 منفجر می‌شود و الان زندگی بدون این فناوری‌ها متصور نمی‌شود. این سرعت کمتر نمی‌شود، شاید در حوزه‌های مختلف تقسیم شود و راه‌های متفاوتی را طی کند، اما این راه برگشت‌پذیر نیست.»

او در پاسخ به این پرسش که فعالان حوزه استارت‌آپ و فین‌تک به چه نکاتی بیش از بقیه باید توجه کنند، گفت: «بیشتر باید به نکات عمومی توجه کرد، نه نکات تخصصی. مثلاً اینکه چطور کسب‌وکاری را در وهله اول شکل دهند، چطور رابطه خود را با ذی‌نفعان تنظیم کنند، چطور نقش‌های مختلف را در زندگی خود تعریف کنند و بین همه آن‌ها تعادل به وجود بیاورند، همبستگی یک سازمان را چگونه حفظ کنند و چطور تشخیص دهند کجا باید ریسک کرد و کجا محافظه‌کاری در پیش گرفت. همه این‌ها مواردی است که باید تلاش کنند از نسل قبل از خود آموزش ببینند. اما در حوزه ابزار و روش و تکنولوژی این‌طور نیست. چراکه دانش به‌قدری گسترده شده و پیشرفت داشته است که خود باید به دنبال آن باشند و به‌قدری تقلا کنند تا به تخصص موردنیاز خود دست پیدا کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.