راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره ویجای شکار شارما، مدیرعامل Paytm بیشتر بدانید

ماهنامه عصر تراکنش / ویجای شکار شارما، مدیرعامل پی‌تی‌ام است. تلفظ paytm کمی سخت است و اشاره‌ای است به Pay Through Mobile . این روزها تلفن همراه در هند به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته و روش‌های پرداخت موبایلی هم حسابی مقبول مردم واقع‌ شده است. شاید به همین علت شارما اخیراً یکی از 100 چهره تأثیرگذار جهان به انتخاب نشریه تایم شده است. متن تایم درباره شارما را Nandan Nilekan نوشته که از هم‌بنیان‌گذاران شرکت اینفوسیس هند است.

شاید در جریان باشید که در نوامبر امسال نخست‌وزیر هند برای مقابله با فساد افسارگسیخته هند، ناگهان ۸۶ درصد اسکناس‌هایی را که در این کشور استفاده می‌شد، از رده خارج کرد. این تصمیم، نقطه عطفی در مسیر فعالیت‌های شارما و «پی‌تی‌ام» بود.

«پی‌تی‌ام» شروع به تبلیغات گسترده کرد که مردم از کیف پول دیجیتال آن‌ها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده کنند. تعداد کاربران «پی‌تی‌ام» در پایان سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۷۷ میلیون نفر رسید ولی در ابتدای همین سال کاربران آن‌ها ۱۲۲ میلیون نفر بودند. «جک ما»ی علی‌بابا نه‌تنها الگوی شارما است بلکه روی «پی‌تی‌ام» هم سرمایه‌گذاری کرده است و احتمالاً در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر «پی‌تی‌ام» خواهیم بود. از دوم خرداد امسال شرکت «پی‌تی‌ام» بانک پرداختی خود را در هند افتتاح کرد.

ویژگی‌هایی که «پی‌تی‌ام» برای خدمت جدیدش در نظر گرفته است، نرخ سود چهاردرصدی، امکان انجام  تراکنش‌های آن‌لاین بدون دریافت کارمزد و عدم نیاز به نگه‌داشتن حداقل مانده‌حساب است. این بانک پرداختی که توسط شرکت‌های علی‌بابا و سافت‌بانک حمایت می‌شود، با سرمایه اولیه ۴۰۰ کرور روپیه راه‌اندازی شد. شارما می‌گوید: «هدف ما این است که قابل‌اعتمادترین و مشتری‌پسندترین بانک در هند شویم و تا سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ میلیون هندی خدمت‌رسانی کنیم.»

شارما از کارآفرین‌های شناخته‌شده هندی است که از 15 سالگی به کالج رفته و پیش از «پی‌تی‌ام» هم کسب‌وکارهای موفقی راه‌اندازی کرده است. او در هند مهندسی خوانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.