راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، اخیراً یکی از 100 چهره تأثیرگذار نشریه تایم شده است. مطلب تایم درباره جانت یلن را هم جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد، استاد دانشگاه کلمبیا و استاد راهنمای یلن نوشته است.

یلن اولین زن در تاریخ صدساله بانک مرکزی آمریکاست که عهده‌دار سمت ریاست بانک مرکزی این کشور می‌شود. او از سال ۲۰۱۰ نایب‌رئیس هیئت‌مدیره فدرال رزرو بود؛ منتها این تنها ویژگی او نیست که باعث شده تایم او را در فهرست صد چهره تأثیرگذار جهان قرار دهد. یلن، در یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی بعد از «بن برنانکی» سکان هدایت فدرال رزرو را بر عهده گرفت و آن‌طور که استیگلیتز در یادداشت تایم نوشته، او به‌خوبی از عهده سروسامان دادن اوضاع هم برآمده است. البته این روزها بحرانی به نام «ترامپ» سر راه او قرار دارد که مهم‌ترین چالش این روزهای آمریکا و جهان است.

یلن پروفسور بازنشسته دانشکده بازرگانی هاوس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا است. در آمریکا رئیس فدرال رزرو را رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند و مجلس باید او را تأیید کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در ۹ اکتبر ۲۰۱۳ یلن را برای ریاست فدرال رزرو معرفی کرد. در ۶ ژانویه ۲۰۱۴، یلن با ۵۶ رأی موافق در برابر ۲۶ رأی مخالف رأی اعتماد سنا را کسب کرد. این ضعیف‌ترین رأی اعتمادی بود که سنا به یک رئیس فدرال رزرو داده است. یلن در تدوین سیاست‌های اقتصادی به نرخ بیکاری بیشتر توجه دارد و مقدار بهره برای او کم‌اهمیت‌تر است. او به مکتب اقتصادی کینز اعتقاد دارد و معتقد است که بانک مرکزی نقش عمده در سیکل‌های اقتصادی دارد. یلن موافق تورم است و معتقد است کاهش تورم باعث کند شدن فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.