راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه کسب‌وکارهایی بیشترین هزینه را برای تبلیغات دیجیتال می‌کنند؟

کوروش عطائی؛ مدیر محتوای مگنت / تبلیغات برای موفقیت هر کسب‌وکار امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. در مقاله پیش‌رو به این مسئله پرداخته‌ایم که با وجود گستردگی فضاهای تبلیغاتی و انتخاب‌های متعدد پیش روی تبلیغ‌دهندگان، بستر نسبتاً نوپای تبلیغات دیجیتال تا چه میزان می‌تواند مفید باشد و کدام کسب‌وکارها بیشترین هزینه را در این حوزه انجام می‌دهند.

در ابتدا برای اینکه ذهنیتی نسبت به وضعیت امروز تبلیغات دیجیتال در دنیا داشته باشید، به آماری که سایت eMarketer اعلام کرده نگاهی می‌اندازیم. بر اساس این آمار، سال 2016 سالی حیاتی برای تبلیغات دیجیتال بود، زیرا برای اولین بار هزینه تبلیغات دیجیتال از تبلیغات تلویزیونی در آمریکا پیشی گرفت. تا پایان سال 2016 میلادی، 72.09 میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال در آمریکا هزینه شده، درحالی‌که هزینه تبلیغات تلویزیونی 71.29 میلیارد دلار بوده است، یعنی رسانه‌های دیجیتال نماینده 36.8 درصد از رسانه‌ها و تلویزیون نماینده 36.4 درصد از رسانه‌های تبلیغاتی بوده است. باید توجه داشت که تبلیغات دیجیتال تنها محل جدیدی برای خرج کردن همان هزینه‌های قبلی تبلیغات سنتی و آفلاین نیست، بلکه فرصت‌های جدید تبلیغاتی را نیز در سطح محلی و بین‌المللی ایجاد می‌کند.

بر اساس این آمار، رشد سریع تبلیغات دیجیتال در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود از 72.09 میلیارد دلار در سال 2016 به 113.18 میلیارد دلار در سال 2020 خواهد رسید. به‌این‌ترتیب سهم تبلیغات دیجیتال به 46 درصد می‌رسد که گوگل و فیس‌بوک بخش عمده آن را به عهده خواهند داشت.

اما نکته جالب‌توجه کسب‌وکارهایی است که بیشترین سرمایه‌گذاری و هزینه را درزمینه تبلیغات دیجیتال می‌کنند. بر اساس آمار eMarketer در سال 2016، گرایش به تبلیغات آنلاین ویدئویی، شبکه‌های مجازی و بخصوص تبلیغات موبایلی بسیار چشمگیر بوده در میان کسب‌وکارها فروشگاه‌های اینترنتی و خرده‌فروشی‌ها، صنایع مربوط به اتومبیل و وسایل نقلیه و سپس بانک‌ها، شرکت‌های مالی و بیمه‌ها در صدر کسب‌وکارهایی هستند که بیشترین هزینه را بر روی تبلیغات دیجیتال کرده‌اند.

جالب است بدانید که میزان هزینه شرکت‌های مربوط به خدمات مالی در آمریکا در سال 2016 به 8.77 میلیارد دلار رسیده که 5/19 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته است و درمجموع 2/12 درصد از سهم کل تبلیغات دیجیتال را به خود اختصاص داده است. شاید این سؤال به وجود بیاید که چرا شرکت‌های مالی در صدر کسب‌وکارهای اصلی تبلیغات دیجیتال قرار دارند؟ یک جواب ساده می‌تواند این باشد که بیشترین پول در شرکت‌های مالی است؛ اما بسیاری از شرکت‌های خدمات مالی و بانک‌ها از تبلیغات و شبکه‌های دیجیتال برای تشویق و آموزش مشتریانشان به استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند و از این طریق به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری هستند.

بنا بر پیش‌بینی eMarketer این روند افزایش هزینه شرکت‌های مالی بر روی تبلیغات دیجیتال منجر به یک نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) نزدیک به 2/11 درصد در پایان دوره این پیش‌بینی برای این سرمایه‌گذاری خواهد شد که تقریباً برابر با نرخ رشد ترکیبی سالیانه کل هزینه تبلیغات دیجیتال آمریکا است و انتظار می‌رود حدود 12 درصد باشد. نمودار زیر روند رشد هزینه شرکت‌های مالی آمریکا از سال 2014 تاکنون و پیش‌بینی آن تا سال 2020 را نشان می‌دهد.

میزان افزایش و کاهش درصد هزینه بر روی فرمت‌های تبلیغاتی در پاییز سال 2012 و بهار سال 2013 پاییز 2012 بهار 2013
موبایل +58 +69
ویدئوی دیجیتال +49 +56
جست‌وجوی دیجیتال +46 +41
نمایش دیجیتال +39 +41
تلویزیون کابلی +7 +19
تلویزیون ماهواره‌ای +6 +12
روزنامه‌ها -19 -21
مجلات -9 -22

درحالی‌که هزینه تبلیغات در موتورهای جستجو و تبلیغات نمایشی در میان بانک‌ها، بیمه‌ها و کارگزاری‌ها همیشه مقداری ثابت است، در سال‌های اخیر تبلیغات موبایلی رشد زیادی داشته و قطعاً در سال‌های آینده یکی از مهم‌ترین بسترهای تبلیغاتی برای این کسب‌وکارها خواهد بود زیرا بازاریابان مالی رسانه‌های خود را در جایی قرار خواهند داد کاربرانشان بیشترین وقت را در آنجا صرف می‌کنند.

بنا به آمار eMarketer شرکت‌های خدمات مالی آمریکا در سال 2014، 2/2 میلیارد دلار بر روی تبلیغات موبایلی هزینه کرده‌اند که حدود یک‌سوم هزینه تبلیغاتشان است. زمینه‌هایی نظیر ویدئو، شبکه‌های مجازی و تبلیغات محتوایی بسیار موردتوجه بازاریابان مالی قرار دارند. مؤسسات مالی با استفاده از این روش‌ها و تکنیک‌های تبلیغاتی جدید تلاش می‌کنند تا مخاطبان موردنظر خود را هدف قرار دهند و به هدف نهایی خود که رشد اقتصادی است برسند. جدول زیر میزان افزایش و کاهش درصد هزینه‌بر روی فرمت‌های تبلیغاتی در پاییز سال 2012 و بهار سال 2013 را نشان می‌دهد:

بنا به پیش‌بینی‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات خدمات مالی جزو سه کسب‌وکار در صدر تبلیغات دیجیتال باقی خواهند ماند و سرمایه‌گذاری آن‌ها در این زمینه رشد صعودی خواهد داشت. این در حالی است که بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های مالی در ایران، همچنان بیشترین هزینه را بر روی تبلیغات آفلاین، بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی می‌کنند که این به معنای از دست دادن فرصتی برای تبلیغات با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر است.

قطعاً با گسترش دسترسی به اینترنت و رشد تبلیغات دیجیتال در ایران، گرایش و نیاز هر چه بیشتر این کسب‌وکارها را به سمت این نوع تبلیغات شاهد خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.