راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویکرد سپ در خصوص حمایت از استارت‌آپ‌ها

در روزهایی که استارت‌آپ نقل تمام مجالس مدیریتی و غیرمدیریتی شده و حمایت از استارت‌آپ بیشتر به یک ژست تبدیل شده، شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت نیز بیکار ننشسته‌اند و آستین‌ها را بالا زده‌اند تا هرکدام به‌نوبه خودشان کاری بکنند؛ حالا برخی به دنبال آن ژست‌های مدیریتی این موضوع هستند و برخی به دنبال اینکه کاری را پیش ببرند. مدیران دسته اول را به‌وفور می‌توان در سازمان‌های دولتی و یا شرکت‌های خصولتی پیدا کرد و مدیران نوع دوم اغلب در بخش خصوصی هستند.

یکی از شرکت‌های مطرح صنعت پرداخت کشور که در سال‌های اخیر حرکت‌هایی در فضای استارت‌آپی داشته است، شرکت سپ یا همان پرداخت الکترونیک سامان است که در بیست‌وسومین نمایشگاه الکامپ نیز در سالن 38 حضور دارد.

سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل سپ در رابطه با نگاه این شرکت به استارت‌آپ‌ها گفت: «از بدو تأسیس سپ به نوآوری شناخته شده است و همواره یکی از دغدغه‌های مؤسسین و مدیران ارشد شرکت در 14 سال گذشته حرکت بر مدار نوآوری بوده است. اولین درگاه پرداخت اینترنتی، اولین پرداخت مبتنی بر USSD و دیگر اولین‌ها. در این مسیر از حدود 4 سال پیش حس کردیم برای تحقق این خواسته نیاز به ایجاد تغییراتی هستیم و با توجه به گسترش ابعاد مختلف شرکت و افزایش حجم کارهای اجرایی در ساختار سنتی کمتر فرصت فکر کردن به نوآوری داریم ضمن اینکه نوآوری ریسک‌هایی هم به همراه دارد و اگر ریسک‌ها را هم در نظر نمی‌گرفتیم توان اجرایی به آن حدی نبود که به آن خواسته برسیم. برای همین از سال گذشته و در جهت اجرای برنامه‌های استراتژی ۱۴۰۰ شرکت واحد تحقیق و توسعه را ایجاد کردیم که مأموریت آن کمک به توسعه اکوسیستمی است که در آن نقش سپ و شرکای تجاری‌اش برای تسهیل نوآوری و رشد شرکت است که خوشبختانه در یک سال گذشته در این واحد کارهای بسیار مفید و مؤثری اتفاق افتاده است.»

حسینی‌نژاد در ادامه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال سرویس‌های ارزش‌افزوده در لایه‌های مختلف باشیم، تبحر نداریم که همه این موارد را خودمان پیاده‌سازی کنیم و لازم است که از توان منابع بیرونی استفاده کنیم و بهترین منابع بیرونی استارت‌آپ‌ها هستند که باانگیزه و با ثروت کم و بدون اتکا به منابع لایزال سعی می‌کنند بخشی از نیاز بازار را پوشش دهند.»

مدیرعامل سپ با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها نقاط ضعفی هم دارند، گفت: «یکی از آن‌ها این است که با محیط صنعت و مخصوصاً رگولاتوری آشنا نیستند. ما برای اینکه کنار استارت‌آپ‌ها قرار بگیریم یکی از وظایف خودمان دانستیم که آن‌ها را با رگولاتوری آشنا کنیم و حتی حمایتشان کنیم. استارت‌آپ‌هایی که در جهت مأموریت شرکت پرداخت الکترونیک سامان هستند طبیعتاً برای ما در اولویت هستند. موضوع دیگری که ما در حمایت از استارت‌آپ‌ها مدنظر قرار می‌دهیم نحوه کار طرف مقابل است و ما به هیچ‌کدام از استارت‌آپ‌هایی که با آن‌ها کارکرده‌ایم کمک مادی نکردیم چراکه آن‌ها باید بتوانند که روی پای خودشان بایستند ولی باید بتوانند اصول اخلاقی سپ را رعایت کنند تا در پیشبرد امور مشابه هم عمل کنیم و خوشبختانه تابه‌حال در کارهایی که در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم، این اتفاق افتاده.»

هرچند بسیاری از استارت‌آپ‌ها به دنبال فروش بخش عمده از سهام خود هستند، ولی سپ تمایلی به سرمایه‌گذاری سنگین روی استارت‌آپ‌ها ندارد. حسینی‌نژاد تأکید می‌کند: «ما اعتقاد داریم که اگر استارت‌آپ‌ها قوی شوند بازار ما نیز غنی می‌شود. مگر ما به دنبال تعمیق دادن به بازارمان نیستیم؟ چه راهی بهتر از این؟ نحوه عملکرد ما و اینکه ما چقدر در دسترس هستیم و چقدر و کجاها می‌توانیم از استارت‌آپ‌ها حمایت کنیم، خودبه‌خود انحصار ایجاد می‌کند و حتی ما با استارت‌آپ‌های موردحمایتمان قرارداد انحصاری هم نداریم.»

او در پایان تأکید کرد: «البته احتمال دارد در جایی هم به این نتیجه برسیم که برای حفظ منافع شرکت باید یک قرارداد انحصاری بین ما و یک استارت‌آپ وجود داشته باشد ولی نه برای اینکه به دنبال انحصار باشیم. با این شرکت‌ها در فضای واحد تحقیق و توسعه شرکت پیش می‌رویم و در پی افزودن به تعداد شرکت‌های طرف حسابمان نیستیم بلکه اگر با همان تعداد محدود خوب پیش برویم که بتوانند قوی بشوند خیلی بهتر است و می‌تواند برای آینده ما و دیگر کسب‌وکارها نیز مفید واقع شود. چراکه طبیعتاً وقتی بازار بزرگ‌تر شود سهم ما هم بزرگ می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.