راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور استارت‌آپ‌های فین‌تکی در نمایشگاه الکامپ

با برگزاری نمایشگاه الکامپ، استارت‌آپ‌ها فعالیت خود را در این نمایشگاه آغاز کردند. بخش الکامپ‌استارز نمایشگاه به استارت‌آپ‌ها تعلق دارد و آن‌ها در تلاش هستند با حضور در نمایشگاه، بتوانند با عموم مردم در ارتباط باشند. در این میان، استارت‌آپ‌های فین‌تکی نیز در کنار سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک و PSPها، دیده می‌شدند. در این گزارش به برنامه‌های چند نمونه از این استارت‌آپ‌ها می‌پردازیم.

 

تابلوهای کمیک وین‌وین

وین‌وین، هم در الکامپ‌استارز غرفه دارد و هم در یک غرفه مجزا در فضای آزاد نمایشگاه. فضای غرفه، شاد و پررفت‌وآمد است و کارکنان آن، کارکرد این اپلیکیشن را به مردم کنجکاو توضیح می‌دهند. داخل غرفه چندین تابلو نصب شده که حس‌وحال نقاشی‌های کمیک را دارد. به گفته مسئول این غرفه، علاقه‌مندان می‌توانند جلوی این تابلوها بایستند، در کادر آن قرار بگیرند و عکسی که از خود می‌گیرند را با هشتک وین‌وین در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در پایان هرروز، به‌قیدقرعه به یکی از عکس‌های گرفته‌شده جایزه اهدا می‌شود.

برنامه‌های وین‌وین به اینجا ختم نمی‌شود. این اپلیکیشن برای کسانی که در نمایشگاه با این برنامه آشنا شده و می‌خواهند آن را برای اولین بار دانلود و استفاده کنند، بین پنج تا صدهزار تومان بن هدیه در نظر گرفته است. این غرفه همچنین روزانه میزبان یکی از خنداننده‌های برنامه خندوانه است و تلاش دارد با ایجاد برنامه‌های سرگرم‌کننده مخاطبان بیشتری سمت خود جلب کنند.

وین‌وین که یکی از زیرشاخه‌های هولدینگ فناپ است، به کاربران خود بن تخفیف فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی ارائه می‌کند که طرف قرارداد این شرکت هستند.

 

پرداخت کرایه تاکسی در غرفه زرین‌پال

غرفه زرین‌پال در طبقه دوم سالن خلیج‌فارس، به تبعیت از نامش، سراسر زرد است. اولین چیزی که در این غرفه به چشم می‌خورد، یک ماشین زردرنگ نیمچه‌شاسی‌بلند است. علی امیری، از هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال وجود ماشین را راه‌اندازی بخش جدید مربوط به تاکسی‌رانی این برنامه می‌داند که روز دوم نمایشگاه از آن رونمایی می‌شود. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «در این سرویس، مشابه سرویس‌های پرداخت آنلاین هزینه تاکسی که وجود دارد، یک بارکد دوبعدی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند بدون نیاز به وجه نقد؛ هزینه سفر خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند.»

غیر از حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در اوایل دهه 80، این استارت‌آپ فین‌تکی در هیچ نمایشگاه دیگری فعال نبوده است و امسال نیز اولین حضور خود را در الکامپ تجربه می‌کند. به گفته مدیران زرین‌پال، علت حضور آن‌ها این است که به کاربران خود نزدیک‌تر شوند و بتوانند به دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها گوش دهند تا متناسب با نیازهای آنان، سرویس‌های مختلفی تنظیم کنند.

به گفته امیری، 30 درصد از افرادی که به غرفه زرین‌پال مراجعه می‌کنند، از پیش با این استارت‌آپ فین‌تکی آشنا هستند. زرین‌پال همچنین بسیاری از خدمات خود را به الکامپ آورده و تسهیلاتی را فراهم کرده است که بتواند هر خدمتی را که مخاطبان برای انجام آن باید به دفتر مراجعه می‌کردند، مانند ارتقای سطح خرید طلایی، در غرفه الکامپ نیز قابل‌اجرا باشد. به گفته امیری، ازآنجایی‌که اغلب مراجعه‌کنندگان غرفه، عموم مردم هستند، سرویس‌های عمومی زرین‌پال مانند دنگی‌دنگی به آن‌ها معرفی می‌شود. به عقیده امیری، شاید بازدید از نمایشگاه و زرین‌پال بالا باشد، اما این مسئله صرفاً به معنای بازدهی بیشتر برای این استارت‌آپ نیست.

 

پرداختم به دنبال سرمایه‌گذاران

غرفه پرداختم، سامانه پرداخت کرایه تاکسی در قلب غرفه‌های استارت‌آپی الکامپ‌استارز قرار گرفته است، جایی که تعداد بازدیدکنندگان از غرفه‌های استارت‌آپی بسیار بالا است؛ اما شاید آنچه مدیران این استارت‌آپ در پی آن هستند، بازدید بالا نباشد.

میلاد سترک از هم‌بنیان‌گذاران این استارت‌آپ می‌گوید: «حضور در این نمایشگاه، ما را به هدف اصلی خود یعنی جذب سرمایه‌گذار نزدیک نمی‌کند. چراکه ما به سرمایه‌گذاران مالی و بانکی نیاز داریم و آن‌ها هم به این نمایشگاه نمی‌آیند؛ اما نمایشگاه‌های دیگری، سوددهی بیشتری برای ما دارند، چراکه صرفاً مخصوص فین‌تک‌ها هستند.» او درباره جذب مخاطبان عموم خود می‌گوید: «شاید اینجا تعداد افراد بیشتری با این برنامه آشنا شوند، اما تعداد دانلود بالا هدف اصلی ما نیست و سرمایه‌گذار هم به تعداد بالای دانلود توجهی ندارد. چراکه صد کاربر فعال، سودرسانی مالی بیشتری نسبت به صدهزار کاربر غیرفعال دارند.»

بااین‌همه، به گفته او، چیزی حدود 20 درصد از افرادی که به غرفه پرداختم مراجعه می‌کنند، از پیش با کارایی این استارت‌آپ فین‌تکی آشنایی دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند. اپلیکیشن پرداختم تاکنون بیش از هزار دانلود داشته است و دوسوم کاربران آن‌ها هم در بستر تلگرام فعالیت دارند. پرداختم به دنبال ارائه راهکارهای به‌روز و مبتنی بر تکنولوژی است و در تلاش است با آنلاین کردن پرداخت کرایه تاکسی، سیستم حمل‌ونقل شهری را ساده‌تر کند.

 

تعاملات مالی براساس مکان در مانیار

مانیار نیز در الکامپ‌استارز حضور داشت. این استارت‌آپ فین‌تکی که شش ماه پیش زیرنظر هولدینگ فناپ راه‌اندازی شد، روز اول در غرفه فناپ از جدیدترین سرویس خود رونمایی کرد. در این سرویس که تعاملات مالی از طریق مکان انجام می‌شود، امکانی فراهم می‌کند که کاربران از طریق آن بتوانند از طریق مکانی که در آن حضور دارند، همدیگر را پیدا کنند و برهمان اساس تعاملات مالی خود را انجام دهند. نسخه iOS این اپلیکیشن نیز آماده است و در آینده نزدیک از آن رونمایی می‌شود. مانیار سال گذشته تجربه حضور در نمایشگاه را داشت، اما در آن زمان هنوز محصولشان عملیاتی نشده بود ولی امسال با رضایت از پیشرفت خود در این رویداد حضور داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.