راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمیس به دنبال ایجاد تحول در ابزارهای پرداخت موبایلی است

شرکت افزارپرداز رمیس، اخیراً واحدی راه‌اندازی کرده است با نام ITS که توجه زیادی را به خود جلب کرده. به گفته مدیران این شرکت، ایده اصلی تأسیس این واحد به این علت بود که مشتریان رمیس در سال‌های اخیر، برای دریافت برخی خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه پرداخت الکترونیک اعلام نیاز کرده بودند. درنهایت هم پس از دو سال بررسی پیرامون این حوزه، واحدی با عنوان «راهکارهای نوآورانه تراکنش» یا Innovative Transaction Solutions که به‌اختصار ITS نامیده می‌شود، راه‌اندازی گشت. وظیفه اصلی این واحد، طراحی، تعریف و ارائه خدمات و سرویس‌های متنوعی است که درنهایت سبب ایجاد تراکنش‌های مالی می‌شود. از اصلی‌ترین محصولات تولیدشده در این واحد، «زیرساخت تولید تجربه کاربری مشتری» است. این محصول به‌شدت موردنیاز بانک‌ها است، اما مجموعه‌های بیمه‌ای و سایر مجموعه‌های مالی نیز می‌توانند از این سرویس بهره ببرند.

 

باری از دوش متخصصان فناوری اطلاعات بانک‌ها برداشته می‌شود

وحید محمودیان، مدیر کسب‌وکار پرداخت الکترونیک رمیس است. او درباره زیرساخت تولید تجربه کاربری مشتری این‌گونه توضیح می‌دهد: «با نصب و راه‌اندازی زیرساخت تولید تجربه کاربری مشتری، تولید و ارائه خدمات برای مشتریان بسیار آسان می‌شود. از بزرگ‌ترین محاسن این زیرساخت که در اصل تولید یک شرکت هلندی با نمایندگی رمیس است، فراهم شدن امکان تولید و تعریف محصولات جدید بانکی و مالی سمت مشتری، بدون دخالت گروه‌های فنی و فناوری اطلاعات است. به‌طوری‌که لازم نیست برای ارائه محصول جدید، منتظر گروه‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها و مجموعه‌ها برای تهیه و توسعه باشند. با وجود این سامانه، تمرکز گروه فناوری اطلاعات بر توسعه هرچه بیشتر زیرساخت و سایر کارهای تخصصی موردنیاز قرار می‌گیرد. با استفاده از این زیرساخت خود مجموعه‌های غیرفنی هم محصولات خود را بسیار سریع‌تر آماده و عرضه می‌کنند و درنهایت وابستگی به شرکت رمیس نیز وجود نخواهد داشت، چراکه آن‌ها می‌توانند محصول را نگهداری کنند و بر اساس نیاز خود توسعه دهند.»

وحید محمودیان، مدیر کسب‌وکار پرداخت الکترونیک رمیس
وحید محمودیان، مدیر کسب‌وکار پرداخت الکترونیک رمیس

پیش از رمیس، سامانه بام بانک ملی تجربه استفاده از چنین زیرساختی را داشت که در جشنواره دکتر نوربخش نیز به عنوان بهترین محصول بانکی برگزیده شد. همین مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد این محصول بسیار کاربردی، استراتژیک و می‌تواند نیاز مشتریان را برطرف کند و در طولانی‌مدت، هزینه ارائه محصول را برای بانک‌ها و سایر مجموعه‌های مالی کاهش دهد. بانک ملی نیز در حوزه پرداخت الکترونیک با استفاده از این سامانه تغییر بزرگی برای کاربران خود ایجاد کرده و در برخی موارد دیده شده مشتریان سایر بانک‌ها برای استفاده از این سامانه به بانک ملی مهاجرت کرده‌اند. به گفته محمودیان، این محصول می‌تواند در خصوص بانک‌های کوچک که در ابتدای راه هستند و زیرساخت لازم را ندارند، بسیار کارآمد باشد و می‌توانند به‌سرعت وارد بازار بانکداری الکترونیکی شوند. در مورد بیمه‌ها نیز این محصول بسیار کارگشا است. در حوزه بیمه‌ای، خلأ سرویس مطلوب سمت مشتری یا سرویسی که رضایتمندی مشتری را فراهم کند، خیلی محسوس است. مجموعه‌های بیمه‌ای نیز با استفاده از این محصول می‌توانند کیفیت سرویس و سطح رضایتمندی مشتری را افزایش دهند.

از مزایای محصولات بیمه‌ای مبتنی بر این زیرساخت، ابزارهایی است که مشتریان می‌توانند محصولات بیمه‌ای مورد علاقه خود را با معیارهای خود تعریف، شخصی‌سازی و دریافت کنند. در واقع می‌توان گفت این محصول، یک کانال ارائه‌دهنده خدمات همه‌منظوره است که مجموعه‌های مالی می‌توانند با ارائه یک سامانه به‌صورت هم‌زمان و یک‌شکل، سرویس ارائه کنند.

 

کاهش هزینه‌ها با ارائه سرویس‌های مالی روی موبایل

مدیر کسب‌وکار پرداخت الکترونیک رمیس، درباره سایر محصولات واحد ITS، می‌گوید: «محصول استراتژیک دیگری که سمت آن رفتیم، انجام خدمات و ارائه سرویس‌های مالی روی موبایل بود. توانستیم بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت موبایلی را به ایران بیاوریم. این محصول مربوط به شرکت هندی کامویوا است و رمیس نماینده انحصاری این شرکت در حوزه خدمات پرداخت موبایلی در ایران است. البته تنها به نمایندگی فروش اکتفا نکرده‌ایم، چراکه رمیس تلاش دارد هم‌زمان بتواند دانش و فنّاوری‌های مربوط و نیروی متخصص را در کنار ارائه محصولات تراز اول بین‌المللی پرورش دهد و خدمات پشتیبانی، نگهداری و توسعه‌های آتی موردنیاز را توسط رمیس به انجام رساند.»

محمودیان درباره این سرویس موبایلی این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگرچه ما در شروع ارائه سرویس‌های موبایلی هستیم و در حوزه موبایل هم هنوز قوانین مشخصی وجود ندارد، اما این محصول یک محصول بالغ بین‌المللی محسوب می‌شود و به‌شدت به بانک‌ها و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات مالی کمک می‌کند. این امکان وجود دارد که خیلی از پروژه‌های کسب‌وکار در حوزه موبایل را بتوان با این محصولات پیاده‌سازی کرد، چراکه این محصول طوری طراحی‌شده که در یک کشور جدید با قوانین و سیاست‌های مختلف تجاری و حاکمیتی انعطاف‌پذیر، قابل‌اجرا باشد.»

به زبان ساده این محصول هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که مجموعه‌های بانکی می‌توانند از این محصول برای ارائه خدمات خود استفاده کنند. گفته می‌شود این محصول برای سال‌های آتی کشور ما خوب است، چراکه زیرساختی فراهم می‌کند که مجموعه‌های مالی بتوانند به‌وسیله آن به سایر کسب‌وکارها سرویس‌دهی داشته باشند. خود شرکت رمیس نیز در سطح مشتریان سرویس‌دهی ندارد، بلکه زیرساخت فنی ارائه می‌کند و در اختیار بانک‌ها و مجموعه‌های مالی قرار می‌دهد تا ارائه خدمت کنند.

آماده‌سازی فناوری‌های ارتباط با مشتری برای بانک‌ها

واحد ITS رمیس، محصولات دیگری نیز در دست دارد. یکی از آن‌ها، سامانه موبایل بانک است. بانک‌هایی که سامانه موبایل‌بانک ندارند یا بانک‌هایی که به‌روزرسانی نسخه موجود موبایل‌بانک خود نیاز دارند، می‌توانند به‌راحتی از این محصول استفاده کنند و با تغییراتی مختصر، به‌سرعت موبایل‌بانک آماده ارائه به بازار داشته باشند. سرعت آماده‌سازی بالا است و به گفته مدیران مجموعه، تیم ارائه‌کننده محصول، انعطاف و چابکی زیادی دارد. محصول کاربردی دیگر رمیس، مربوط به مدیریت پیام و اعلانات است. بانک‌ها و مجموعه‌های مالی و غیرمالی که قصد دارند اطلاعاتی را برای تعداد زیادی مشتری ارسال کنند، می‌توانند با استفاده از این محصول در مدت کوتاهی منجر به کاهش هزینه بسیار زیادی شوند. رمیس تاکنون چندین تجربه پیاده‌سازی این محصول را در کارنامه خود دارد. پیاده‌سازی و بومی‌سازی این محصول برای یک مجموعه جدید با سرعت بالا انجام می‌شود و محصول نهایی با لوگوی خود مجموعه ارائه‌کننده خدمات در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

جدیدترین محصول دیگری که برای مجموعه‌های مالی بانکی آماده‌شده، سامانه موبایلی برای فروش و شخصی‌سازی کارت‌های هدیه و کارت‌های بانکی است که بر اساس تجربه‌های قبلی شکل‌گرفته است و قصد دارد به مجموعه‌های مالی و بانکی که درصدد ارائه خدمات جذاب به مشتریان خود هستند، کمک کند. بر این اساس مشتری با نرم‌افزار موبایلی، کارت‌بانکی خود را با عکس دلخواه تهیه می‌کند. این سرویس جذاب برای افرادی که قصد هدیه کارت دارند، بسیار مناسب است.

محمودیان درباره اهداف دیگر واحد ITS این شرکت می‌گوید: «از دیگر اهداف این واحد، تعریف سرویس‌های جدید مبتنی بر ایده‌های نوآورانه و جذاب است. در همین راستا نگاهی هم به موضوعات استارت‌آپی داریم و از ایده‌های جذاب پرداختی حمایت می‌کنیم و در جهت پیشبرد و بالغ کردن آن‌ها را همراهی و هدایت می‌کنیم. برای مثال می‌توان به سامانه مدیریت هزینه‌ها و پرداخت شارژ ساختمان اشاره کرد.

اگرچه این ایده پیش‌ازاین وجود داشته، ولی به‌جای اینکه به سمت تولید مجدد آن برویم، چند مجموعه که این سامانه را قبلاً تولید کرده بودند، بررسی کردیم. یکی از این مجموعه‌ها با نام تجاری پلاک ۲۱ فعال بود که بعداً تحت حمایت رمیس قرار گرفت. حوزه فعالیت پلاک 21 مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری است و تمام بخش‌های مربوط به شارژ، حسابداری و پرداخت‌های ساختمان را تحت پوشش قرار می‌دهد و مدیران ساختمان با استفاده از این سامانه به‌راحتی می‌توانند مسائل مالی و پرداخت‌های ساختمان را بررسی و مدیریت کنند.

سرویس دیگری که طراحی‌شده، سامانه قبض‌یار است. این سامانه کار مدیریت و پرداخت اتوماتیک قبوض خدماتی مشتریان را انجام می‌دهد. مشتریان بعد از ثبت‌نام در این سامانه (ثبت‌نام تنها یک بار لازم است) انشعابات مدنظر خود را در این سامانه معرفی می‌کنند. پس‌ازآن تمام قبوض به‌طور منظم پرداخت می‌شود. این سامانه بر اساس تنظیمات مشتری فعال است و اطلاعات لازم را ارائه می‌کند. به عقیده محمودیان امروزه دغدغه اصلی همه، ارائه سرویس جذاب و راضی نگه‌داشتن مشتری است و این کار هم آسان نیست.

چراکه سطح توقع و انتظار مشتریان روزبه‌روز بالاتر می‌رود. به همین دلیل کار مجموعه‌هایی که بر مرزهای فنّاوری حرکت می‌کنند و قصد ارائه خدمات جدید دارند، سخت است و تلاش زیادی می‌طلبد. این شرکت هم تلاش کرده است در حوزه‌هایی وارد شود که خلأ سرویس وجود دارد یا سرویس مطلوب و کاملی ارائه نشده است؛ اما رمیس به شعار خود مبنی بر ارائه بهترین سرویس، پایبند است و سعی دارد قبل از اینکه سرویسی عرضه کند، تمام اشکالات آن را رفع کرده و کامل و بدون مشکل به بازار عرضه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.