راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قافله‌سالار آی‌سی‌تی کشور چه کسی خواهد شد؟

محمدهادی شالباف / این روزها حرف‌ها و شایعات زیادی در مورد تغییر در کابینه و جابجایی برخی وزرا مطرح می‌شود و یکی از احتمالات قوی، تغییر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که تقریباً ۵۰ درصدان محقق شده اینکه واعظی می‌رود ولی ۵۰ درصد مانده که چه کسی می‌آید قصد دارم در اینجا آن‌هایی را که خیلی آرزو دارند یک اتفاق خیلی خوب بیفتد تا حدودی ناامید کنم.

 

چرا؟

1-    بدیهی است اولویت‌بندی در برنامه‌ها امری منطقی و عقلانی است و بر اساس اهداف و شرایط تعیین می‌شود. در دوره اول دولت آقای روحانی آنچه مشخص بود یا بعدها مشخص شد مجموعه وزارتخانه‌ها در سه سطح از اولویت قرار گرفتند؛ وزارت خارجه و نفت در اولویت اول بودند و سایر وزاتخانه‌های اقتصادی و صنعتی در مرتبه دوم اولویت و سایر وزارتخانه‌ها در رده سوم اهداف برنامه‌های تدبیر و امید قرار گرفتند.

2-    به دلایل متعدد ازجمله نحوه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانگر این واقعیت است که این موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در اولویت اول و دوم نبود و بیشتر سهمش از تدبیر و امیدبخش، امیدش بود زیرا آقای واعظی در این وزارتخانه صرفاً به این خاطر قرار گرفت که قرار بود در هیئت دولت باشد و نه اینکه فرد اصلح آی‌سی‌تی کشور بود.

3-    در این دوره نیز به دلایلی که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود متأسفانه این بخش هنوز در همان اولویت سوم قرار دارد؛ ازجمله اینکه دولت می‌داند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با چالش‌ها و مقاومت‌های ناشی از نگاه تهدیدمحور بخشی از نظام روبروست و فعلاً دولت صلاح نمی‌داند انرژی خود را صرف اصطکاک‌های این بخش کند. شاید دلیل دیگر این باشد که سکانداران مدیریت اقتصاد کشور نقش محوری برای رفع چالش‌های اقتصاد سنتی کشور تنگناهای موجود قائل نیستند و به جای تحول در اقتصاد حتی به قیمت کنار گذاشتن برخی از سرمایه‌گذاری‌های عظیم گذشته ازجمله خودروسازی و برخی صنایع عمده به ترمیم آن‌ها فکر می‌کنند؛ و با چنین تدابیری قطعاً امیدی به نقش محوری فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌توان داشت.

4-    تنها دلیل توجه نسبی دولت به این بخش، فرصت استفاده از توسعهٔ کارکرد رسانه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات است تا جناح طرفداران دولت که کمتر از امکانات رسانه‌ای سنتی برخوردار هستند بتوانند از این امکان در جهت برنامه‌های خود استفاده کنند که باز به هر دلیلی که باشد جای شکرش باقی است.

5-    قرار دادن وزیر قوی در حوزه‌ای که در اولویت نیست، هرچند فی‌نفسه خوب به نظر می‌رسد اما درواقع باعث اختلال در تنظیم اولویت‌ها می‌شود. شاید این اتفاق در دوره اول در وزارت بهداشت افتاد که حضور فرد قوی مانند دکتر هاشمی باعث ارتقاء اولویت وزارت بهداشت در برنامه‌ها و تخصیص منابع شد.

بنابراین متأسفانه علیرغم اشتیاق اصحاب آی‌سی‌تی که این روزها در جنب‌وجوش ایفاء نقش در تعیین یک وزیر مناسب و مقتدر هستند باید گفت خیلی امیدوار نباشند. شاید مانند دوره اول این بار خاصیت این وزارتخانهٔ کم اولویت، سپردن سکان آن به فردی جوان برای کاهش متوسط سنی هیئت دولت باشد.

اما جمله آخر به دولتمردان اینکه دیگر حتی برای اثرگذاری وزیر قدرتمند در این حوزه دیر شده است و تک‌تک وزارتخانه‌ها باید وزیرانی آگاه و مسلط به این فناوری داشته باشند تا حداقل بتوانند حوزه تخصصی خود را متحول و سروسامان بخشند. به امید تدبیری بهتر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.