راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا M-Commerce مهم است؟

سپهر خادم؛ مدیر بازاریابی مایکت / با ظهور اینترنت در جهان روزبه‌روز کسب‌وکارهای جدیدی در بستر اینترنت شکل گرفتند و یا کسب‌وکارهای سنتی سعی کردند در قالب جدید ادامه حیات دهند. این کسب‌وکارها E-Commerce نامیده می‌شدند. با ظهور تلفن‌های همراه هوشمند و استقبال گسترده افراد از آن‌ها فرصت‌های جدیدی برای کسب‌وکارها ایجاد شد. به کسب‌وکارهایی که در بستر تلفن‌های همراه هوشمند فعالیت می‌کنند M-Commerce می‌گویند.

علاوه بر ویژگی‌های زیاد و جذاب تلفن‌های هوشمند برای کسب‌وکارها، همراهی آن‌ها با سیم‌کارت است. هر تلفن هوشمند به شبکه مخابراتی متصل است که خود فرصت‌های جدیدی خلق می‌کند.

از این رو یکی از جذاب‌ترین فرصت‌ها استفاده از اعتبار سیم‌کارت افراد به‌عنوان کیف پول (Wallet) است. تعدادی از کسب‌وکارهای M-Commerce از این اعتبار به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کنند.

پرداخت اپراتوری یا پرداخت از روی اعتبار سیم‌کارت (DCB) یک روش پرداخت موبایلی است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا خرید خود را انجام دهند و هزینه خرید را با اضافه شدن به صورت‌حساب تلفن‌همراه‌شان و یا کسرشدن از اعتبار سیم‌کارت‌شان پرداخت کنند. در این روش پرداخت علاوه بر مشتریان، سه بازیگر اصلی وجود دارد:

  • فروشندگان و ارائه‌کنندگان خدمات
  • ارائه‌کنندگان پلتفرم‌های پرداخت
  • اپراتورهای شبکه تلفن همراه

این روش پرداخت به نسبت روش‌های پرداخت معمول آنلاین برتری‌های زیادی دارد:

  • همه کسانی که تلفن همراه هوشمند دارند می‌توانند آنلاین خرید کنند. حتی درصورتی‌که فرد دارای حساب بانکی هم نباشد می‌تواند با تلفن همراه هوشمند خود خرید کند.
  • تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت استفاده از سیم‌کارت را دارند می‌توانند از این روش پرداخت استفاده کنند -دستگاه‌هایی مانند رایانه، گوشی‌های موبایل، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند.
  • فرآیند خرید نسبت به دیگر روش‌های پرداخت بسیار راحت‌تر است؛ تنها لازم است شماره تلفن مشتری تأیید شود و نیازی به زیرساخت‌های بانکی نیست.
  • نرخ موفقیت این روش به دلیل راحتی فرآیند و عدم نیاز به اطلاعات زیاد توسط کاربر بالاتر است. به‌طور مثال در روش پرداخت از کارت شتاب مشتری بایستی شماره کارت، رمز دوم، CCV2 و تاریخ انقضا را وارد کند.
  • تجربه کاربری (UX/UI) بسیار بهتری می‌توان برای مشتری رقم زد.
  • با توجه به این که هیچ‌یک از اطلاعات هویتی کاربر در این روش استفاده نمی‌شود، از لحاظ استانداردهای رعایت حریم خصوصی بسیار امن‌تر است.

با وجود مزیت‌های فوق این روش دارای محدودیت‌هایی است که ممکن است تمامی کسب‌وکارها نتوانند استفاده کنند:

  • با توجه به محدود بودن اعتبار سیم‌کارت‌ها امکان انجام تراکنش با رقم‌های بالا وجود ندارد.
  • معمولاً اپراتورها سهمی از هر تراکنش هزینه می‌گیرند که باعث می‌شود در استفاده از این روش، قیمت‌گذاری با دقت بیشتری صورت گیرد.

به‌تازگی در کشور ما نیز کسب‌وکارهایی از این روش پرداخت استفاده کرده‌اند. یکی از موفق‌ترین آن‌ها در استفاده از این روش، بازار اندرویدی «مایکت» است. این شرکت توانسته است با همکاری اپراتورهای بزرگ کشورمان برای خرید برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی از این روش پرداخت استفاده کند. در ۸ ماه گذشته که مایکت این روش را به کار گرفته، بیش از ۳۰ درصد کاربرانی که قبلاً هیچ خریدی نداشته‌اند از این راه توانسته‌اند برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه خود را بخرند؛ به‌اضافه توسعه‌دهنده‌های این برنامه‌ها و بازی‌ها، که یکی از مشاغل نوین دانش‌بنیان کشور است، نیز توانسته‌اند درآمد خود را دو برابر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.