راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این سه نفر / آینده سیف، واعظی و دیواندری در دولت دوازدهم

ماهنامه عصر تراکنش / این تصویر زمستان پارسال در رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ثبت شد. هرچند که این رویداد دستاورد دولت قبلی است اما در این دولت، مسیر طبیعی رشدش را طی کرد و امروز به یکی از مهم‌ترین رویدادهای حکومتی درزمینهٔ فناوری تبدیل‌شده است. آن‌ها که این رویداد را ساختند رؤیای بزرگی احتمالاً در سر داشتند که بعد از رفتن آن‌ها هم این محصولشان هنوز بار و نتیجه می‌دهد.

البته رویدادهای حکومتی در ایران همیشه دچار این آفت بوده‌اند که در پیچ‌های تاریخی دچار شکست‌های ناگهانی می‌شوند. حتی درباره همین رویداد هم شنیده‌های تأیید نشده می‌گوید که تا ماه‌های آخر حتی برگزاری رویداد قطعی نشده بود. منتها صاحبان فعلی ساختمان پژوهشکده پولی و بانکی میراث‌دار محصولی شده‌اند که بدون کمترین تلاش و انرژی راه خودش را می‌رود. دقیقاً در دوره و زمانه‌ای که فقر دانش درزمینهٔ تکنولوژی بیداد می‌کند این رویداد مانند نوشدارو می‌ماند. هرچند که اگر بخش خصوصی واقعی همت کند و بتواند کاری انجام دهد مطمئناً جلوتر و بهتر از این برنامه دولتی خواهد بود.

عکاس: مانی لطفی‌زاده

بماند که متأسفانه همه‌چیز ما در این سال‌ها دولتی شده است و دولت در همه‌جا نفوذ کرده و کمتر حوزه‌های کسب‌وکاری است که از آسیب دولت و دولتی‌ها در امان مانده باشد. قصه این سه نفر هم در روزهای آینده قصه جالبی خواهد بود. یکی رئیس کلی است که چند باری تا مرز کنار گذاشته شدن رفت اما هر بار فضای رسانه‌ای ایجاد شد که هزینه تغییرات را برای دولت زیاد کرد. حالا و بعد با اینکه رئیس جمهور هم تغییر نمی‌کند، احتمال این‌که مدیریت بانک مرکزی بدون تغییر بماند کم است.

آن‌طرف وزیری را داریم که در سال‌های گذشته سیبل بسیاری از انتقادها بود و خیلی‌ها معتقدند می‌شد بهتر از این کار کند. البته که او انتقادها را قبول ندارد. البته او در دورانی سکان هدایت وزارتخانه‌ای را بر عهده گرفت که حجم تغییرات فناوری در جهان و ایران باورنکردنی شده است.

آن‌طرف‌تر هم کسی ایستاده که برخی می‌گفتند فعلاً در دوران استراحت است که در زمان مناسب برای پست مناسب‌تری پیشنهاد شود. نتیجه انتخابات هرچه که باشد، تغییراتی در راه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.