راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک بخش از کتاب قدرت بانکداری همراه / اهمیت ویژه تلفن همراه در بانکداری

ماهنامه عصر تراکنش / کتاب قدرت بانکداری همراه، چگونه از انقلاب به وجود آمده در خدمات مالی خرد بهره‌مند شویم به قلم سانکار کریشنان، بانکدار حرفه‌ای و پیشرو در صنعت خدمات مالی نوشته شده است. او در این کتاب به چالش‌ها و فرصت‌هایی می‌پردازد که مرتبط با جهان جدید موبایلی‌شدهٔ ماست. به‌ویژه این‌که کتاب به بررسی بانکداری همراه، پرداخت همراه و نیز تجارت همراه می‌پردازد و استراتژی‌هایی را نشان می‌دهد که به بانک‌ها در ارائه هرچه بهتر خدمات به مشتریان کمک می‌کند. کتاب قدرت بانکداری همراه را مینا والی ترجمه کرده است و به‌زودی توسط شبکه راه پرداخت منتشر می‌شود. قسمت‌هایی از این کتاب را در هر شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر خواهیم کرد.

 

پیشگفتار؛ به قلم مایک سیمونلی

بانکداری همراه برای ما پدیده‌ای قریب‌الوقوع است. ظهور ابزار تلفن همراه و افزایش تعداد کسب‌وکارهای مبتنی بر آن، این وسیله را تبدیل به کانالی مهم برای آینده بانکداری کرده است. از آن‌جایی که ابزارهای همراه، بستر قابل‌توجهی برای نوآوری هستند، می‌توانند به‌سرعت بانکداری خرد را در سراسر جهان متحول کنند.

برآورد پیش‌بینی‌ها این است که تا سال 2017 بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا از بانکداری همراه استفاده کنند؛ اما این عدد ممکن است حتی بیشتر از این باشد. مصرف‌کنندگان از بانک‌هایشان تجربه مشتری شخصی می‌خواهند و تلفن همراه بهتر از هر فناوری دیگری تجربه شخصی مناسب ارائه می‌دهد.

درحالی‌که بسیاری با بهانه نگرانی از مسائل امنیتی از بانکداری همراه استفاده نمی‌کنند، این امر، چیزی جز دستاویزی بی‌پایه و اساس نیست. حقیقت این است که بانکداری همراه به اندازه بانکداری آن‌لاین و شاید بیشتر از آن امن است. حقیقتاً شکایت از امنیت بانکداری همراه ادعای بی‌ارزش کسانی است که از این قافله عقب خواهند ماند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

2017

تا سال 2017 بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا از بانکداری همراه استفاده کنند؛ اما این عدد ممکن است حتی بیشتر از این باشد

[/mks_pullquote]

 

پس چرا رهبران بازار مشوق کانال موبایل نیستند؟ باید این را هم در نظر بگیریم که بانک‌های تأسیس‌شده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اکنون در بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری روی تغییرات مثبت حاصل از بانکداری همراه هستند. آن‌ها قادرند بزرگ‌ترین تفاوت را ایجاد کنند چرا که منابع و سرمایه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری روی نوآوری‌های تلفن همراه را دارند.

بااین‌حال اغلب همین شرکت‌های تأسیس‌شده بی‌میل‌ترین شرکت‌ها برای استقبال از تغییرات محسوب می‌شوند. آن‌ها سهمی از بازار را در دست دارند اما داشتن سهم بازار ضامن موفقیت نیست. موفقیت در آینده از آنِ شرکت‌های چابک و سازگار با تغییرات است؛ شرکت‌هایی که فرصت‌های جدید تلفن همراه را شناسایی می‌کنند و آن‌ها را توسعه می‌دهند.

درک و توسعه کانال تلفن همراه برای بعضی از شرکت‌ها دشوار است چرا که این موضوع فقط یک پدیده فنی نیست؛ بلکه یک پدیده روان‌شناختی و اجتماعی هم محسوب می‌شود. نوآوری تلفن همراه نیاز به درک تغییرات و توانایی استقبال از این تغییرات دارد. بانک‌ها مجبور خواهند بود تخصص عملیاتی خود را تغییر دهند تا بانکداری همراه را نیز پوشش دهد و مجبورند فرآیندها و محصولاتشان را برای مواجهه با نیازهای جدید تنظیم کنند. آن‌ها نیاز به مدل و استراتژی‌ای دارند که تلفن همراه را به‌عنوان اولویت اول قرار دهند، نه به‌عنوان چاره‌ای برای روز مبادا.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

این استارت‌آپ‌ها

برخلاف بانک‌های سنتی، استارت‌آپ‌ها اهمیت تلفن همراه را درک کرده‌اند و از آن برای به دست آوردن سهم بازار استفاده می‌کنند و رقبای غیرسنتی مانند شرکت‌های اینترنتی و ارتباط از راه دور در حال موقعیت‌یابی برای بهره‌برداری از بازار بانکداری همراه هستند.

[/mks_pullquote]

 

این موضوع درباره فناوری نیست، درباره تغییر است. بانک‌ها مجبور خواهند بود ذوالیمینین باشند بتوانند با یک دست کسب‌وکار تراکنشی فعلی‌شان را ادامه دهند درحالی‌که با دست دیگر درحال‌توسعه و ابتکار در نوآوری‌های تلفن همراه هستند. این کار کوچکی نیست همان‌طور که اغلب بانک‌های بزرگ هنوز هم توسط رهبران تراکنشی رهبری می‌شوند. تفاوت میان رهبران تراکنشی و رهبران تحول‌گرا تأثیرگذار است.

رهبران تراکنشی تمایل دارند در سیستم موجود به‌صورت منفعلانه کار کنند و فقط زمانی که مجبور هستند، تغییر می‌کنند، درحالی‌که رهبران تحول‌گرا تمایل به تغییرات ناگهانی در روش انجام کارها دارند. گرچه، به‌وضوح می‌بینیم که استراتژی‌های همراه موفقیت‌آمیز خواهند بود، اما خیلی از بانک‌های بزرگ هنوز هم از وضعیت موجود و تراکنش‌های فعلی راضی‌اند.

برخلاف بانک‌های سنتی، استارت‌آپ‌ها اهمیت تلفن همراه را درک کرده‌اند و از آن برای به دست آوردن سهم بازار استفاده می‌کنند و رقبای غیرسنتی مانند شرکت‌های اینترنتی و ارتباط از راه دور در حال موقعیت‌یابی برای بهره‌برداری از بازار بانکداری همراه هستند. در همین حال بانک‌های سنتی و رهبران بازار در حال تماشای همه آنچه رخ می‌دهد، هستند. دلیل نیاز به این کتاب هم همین است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

چرا درک تلفن همراه سخت است؟

درک و توسعه کانال تلفن همراه برای بعضی از شرکت‌ها دشوار است چرا که این موضوع فقط یک پدیده فنی نیست؛ بلکه یک پدیده روان‌شناختی و اجتماعی هم محسوب می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

دیدگاه سانکار برای هر کسی که در کسب‌وکار بانکی است، خیلی مهم است و به‌موقع مطرح شده است، اما به‌ویژه برای بانک‌های تأسیس‌شده که در حال حاضر صاحب سهم قابل‌توجهی از بازار هستند بسیار ارزشمند است. بانک‌های تأسیس‌شده به تلنگر یک متخصص قابل‌اعتماد در صنعت نیاز دارند و سانکار همان فرد مناسب است. او به‌عنوان کسی که مدتی طولانی در بانکداری مشغول است و نیز به‌عنوان یک مبتکر بانکی، تجربه دنیای واقعی را در مقابل نظریه‌ها و مفاهیم ایجاد می‌کند. او در این داستان به طرز ماهرانه‌ای خلاصه‌ای از فکر و خرد سایر متخصصان پیشتاز را ارائه می‌دهد تا همگی از آن‌ها بهره‌مند شویم.

از منظر یک شهروند متولد هند که بانکداری بین‌المللی را می‌شناسد، سانکار دیدگاه ارزشمندی را درباره یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا و بازار اولیه‌ای که در آن نوآوری معکوس اتفاق می‌افتد، به ارمغان می‌آورد. از همه مهم‌تر این‌که آرزوی سانکار کمک به دیگران از طریق این کتاب است.

در دنیا هیچ صنعتی نیست که موقعیت بهتری نسبت به بانک‌های پیشرو برای کمک به دیگران داشته باشد و کانال بزرگ‌تری از موبایل برای چنین کمکی وجود ندارد. به همین دلیل متخصصان خدمات مالی باید این کتاب را بخوانند و رهبران آن‌ها باید به این کتاب توجه داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.