راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی چین در حال آزمایش ارز دیجیتالی ملی خود است

بر اساس مقاله‌ای که در مجله دانشگاهی Tsinghua Financial Review منتشرشده، بانک مرکزی چین (PBoC) در حال بررسی و آزمایش ارز دیجیتالی ملی خود از طریق انجام تراکنش‌های ساختگی با چند بانک بازرگانی در این کشور است.

ازآنجایی‌که بانک مرکزی بااحتیاط کامل در حال پیشرفت است، هیچ‌گونه برنامه زمانی مشخصی برای استقرار این ارز ارائه نشده و طبق گفته مقامات، برنامه بر این است که آن را در کنار یوان چینی قرار دهند. صدور یک ارز دیجیتالی ملی، اهمیت تاریخی عملی و دور از دسترسی دارد.

طبق گزارش MIT’s Technology Review، مزایای متعددی در انجام این کار وجود دارد؛ چراکه یک ارز دیجیتالی ملی می‌تواند باعث کاهش هزینه تراکنش‌ها و افزایش دسترسی به خدمات مالی برای میلیون‌ها مردم (در چین) که به بانک دسترسی ندارند بشود.

علاوه بر این، این کار می‌تواند کنترل بانک مرکزی بر روی پولِ در حال گردش و تراکنش‌های دیجیتالی را بهبود بخشد که همین امر به کاهش فساد کمک کند، چراکه قابل‌ردیابی است. افزون بر تمام این‌ها، سیاست‌گذاران می‌توانند دید اقتصادی در زمان واقعی داشته باشند که باعث نشان دادن عکس‌العمل، پیش از بروز مشکلات می‌شود.

بانک چین تنها بانک مرکزی نیست که به دنبال توسعه یک ارز دیجیتالی ملی است. از دیگر کشورها می‌توان به بانک انگلیس (Bank of England)، بانک کانادا (Bank of Canada) و بانک هلند (Deutsche Bundesbank) اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد که چین جلوتر از سایرین است.

اکثر بانک‌های مرکزی بر این باورند که ارز دیجیتالی ملی باعث تضعیف سیستم بانک بازرگانی، به دلیل امکانِ داشتن حسابی با بانک مرکزی می‌شود. بااین‌حال، برنامه چین بدین‌صورت است که با اجازه دادن به بانک‌ها برای اجرای کیف پول‌های دیجیتالی برای بانک مرکزی، ارز دیجیتالی را در سیستم بانکی فعلی وارد کند.

استفاده از فناوری زنجیره‌بلوک تا حد مشخص

در مصاحبه‌ای که توسط CryptoCoinNews انجام‌شده، مدیر PBoC آقای Zho Xlaochuan اعلام کرد که ارز دیجیتالی کشور با بیت‌کوین متفاوت است؛ این تفاوت در مفهوم حمله ۵۱ درصدی است که به گفته او، برای ارز دیجیتالی ملی غیرممکن است.

البته موارد مربوط به تکنیک‌های ضد جعل پول، اسرار ملی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، Xiaochuan اعلام کرد که ارزی مثل یوان با حجم تراکنش بالا، به یک زنجیره‌بلوک با توان محاسباتی و منابع ذخیره‌سازی بالا نیاز دارد.

به همین خاطر برنامه بانک مرکزی چین بر این است که از دفتر کل توزیع‌شده، به‌صورت دوره‌ای برای چک کردن اینکه چه کسی صاحب چه چیزی ست، استفاده کند. نایب‌رئیس بانک مرکزی چین، Yao Qjan نوشته که مالکیت ارز دیجیتالی می‌تواند به‌صورت مستقیم توسط بانک صادرکننده تأیید شود، به‌طوری‌که مثل معامله همتا به همتا شناخته شود.

توسعه ارز دیجیتالی چین در ژانویه ۲۰۱۶، بانک مرکزی چین به دنبال ایجاد ارز دیجیتالی مخصوص به خود در اسرع وقت بود. در ماه نوامبر پس از ایجاد یک تیم تحقیقاتی، به دنبال استخدام کارشناسان زنجیره‌بلوک بود.

اجرای ارز دیجیتالی و جایگزین شدن آن با سکه و اسکناس یک چالش بسیار بزرگ است. برای کشورهای کوچک تنها چند ماه زمان لازم است تا پول کاغذی قدیمی را با مدل جدید آن جایگزین کنند، اما این موضوع برای چین حدود ۱۰ سال زمان برد. این بدان معناست که ارز دیجیتالی ملی، در ابتدا، با پول‌های کاغذی به‌صورت هم‌زمان استفاده خواهد شد.

یکی از اساتید دانشکده مدیریت MIT آقای Simon Johnson بر این باور است که ارز دیجیتالی ملی که تحت نظر بانک مرکزی چین باشد درخواست بزرگی ست. او می‌گوید که چین طلایه‌دار آزمایش‌های تراکنشی است. فناوری‌هایی مثل Alipay به مردم کمک می‌کند تا با تلفن‌های همراه خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. او می‌گوید: «نوآوری‌های زیادی در بخش خصوصی با چیزهایی مثل Alipay وجود دارد. چین همچنین بزرگ‌ترین استفاده‌کننده بیت‌کوین است.»

منبع: کوین ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.