راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌های برنده در رویداد Money 20/20 امسال را بشناسید

رویداد Money 20/20 که صحبت‌های زیادی از آن کردیم دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا چهارشنبه هفته گذشته ادامه داشت. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، این رویداد بزرگ‌ترین رویداد اروپایی فین‌تک است که حوزه‌های مختلف پرداخت، ارائه‌دهندگان خدمات مالی، بانک‌ها و غیربانکی‌ها، اکوسیستم موبایل، صنعت خرده‌فروشی، بازاریابی و شرکت‌های داده و سرمایه‌گذاری و مشاوره را دور هم جمع کرد تا در سه روز نمایشگاه و کنفرانس در شهر کپنهاگ، نقش کاتالیزوری خودش را در صنعت پرداخت ایفا کند.

Money 20/20 رویدادی است که رالف همرز، مدیر ارشد اجرایی ING Group درباره‌اش گفت: «تغییر و تحولات بسیاری در حال وقوع است و این رویداد، دقیقا جایی است که می‌توان این تغییرات را از نزدیک دید و با آن‌ها در ارتباط بود. تغییر چیزی نیست که شما در کتاب‌ها می‌خوانید، بلکه تغییر همان اتفاقی است درحال حاضر و در اینجا رخ می‌دهد.»

ببینید: کمتر از یک ماه تا برگزاری Money 20/20، بزرگ‌ترین رویداد فین‌تک اروپا باقی‌مانده است

ببینید: در اولین روز رویداد Money 20/20 چه خبر است

ببینید: ارائه استارت‌آپ‌ها، برنامه متفاوت دومین روز رویداد Money 20/20

ببینید: چرا رویداد Money 20/20 در کپنهاگ برگزار می‌شود؟ / برنامه‌های روز سوم

 

استارت‌آپ‌های برنده

برنامه ارائه استارت‌آپ‌ها هم برندگان خودش را انتخاب کرد. این برنامه که در روز دوم رویداد برگزار شده بود، یک فرصت سه دقیقه‌ای را در اختیار 24 تیم شرکت‌کننده قرار می‌داد و در نهایت داوران رویداد، سه برنده برتر را انتخاب کردند.

استارت‌آپ Newbanking مقام اول را به دست آورد و توانست جایزه 40 هزار دلاری را به خود به خانه ببرد. استارت‌آپ Enterprise Bot هم مقام دوم و استارت‌آپ Getpenta هم توانست مقام سوم را به‌دست آورد.

همچنین در این رویداد، شرکت ویزا، اعلام کرده بود که به سه استارت‌آپ برتر برنامه European Everywhere Initiative نفری 25هزار یورو جایزه خواهد داد. همچنین برندگان برنامه شانس این را هم دارند تا با API ویزا و منتورها و افراد فنی برجسته این شرکت کار کنند.

 

سه استارت‌آپ خوش‌شانس European Everywhere Initiative عبارتند از:

Bitemojo از اسرائیل: این استارت‌آپ اپلیکیشن «Visa Bite» که مربوط به راهنمای غذا است را ارائه داده است.
Kompas از انگلستان: این استارت‌آپ با استفاده از یادگیری ماشینی برای شخصی‌سازی محتوا بر اساس ترجیحات و منافع فردی استفاده می‌کند.
Fly Money از اسرائیل: این استارت‌آپ API ارائه می‌دهد که به کمک آن، فردی که از طریق آژانس‌های هوایی بلیت پروازی رزرو می‌کند، بتواند به‌صورت همزمان راهکارهای موجود برای دریافت پول مسافرتی را نیز با یکدیگر مقایسه و درنهایت انتخاب کنند.

یکی از اتفاقاتی که از ابتدای رویداد تا کنون رخ داده است، رونمایی نسخه به‌روزشده پلتفرم پرداخت دیجیتال وسترن یونیون (Western Union) بود. این شرکت در این رویداد از محصول WU GlobalPay خود که مختص دانش‌آموزان و دانشجویان است، رونمایی کرد. این محصول به مؤسسات آموزشی این امکان را می‌دهد تا بتوانند پرداخت و بازپرداختی‌های انجام‌شده توسط دانش‌آموزان بین‌المللی را پیگیری کنند.

 

سه‌روز سخنرانی، پنل و کنفرانس می‌تواند نتیجه‌های جالبی داشته باشد. مطمئنا برخی روندهای مطرح‌شده در این رویداد جزو پررنگ‌ترین موضوعات این سه‌روز بوده‌اند که سخنرانی‌های زیادی تمرکزشان را روی این عناوین قرار داده بودند.

یکی از این روندهای پرتکرار بحث بانکداری باز بود. افراد بسیاری در این رویداد، از جک دورسی شرکت اسکوار گرفته تا کارلوس تورس ویلا، مدیرعامل BBVA همه از اهمیت و پتانسیل‌های پلتفرم‌های باز صحبت کردند.

بانک‌های بزرگی مانند Barclays، بانکداری باز را به چشم فرصتی می‌بینند که می‌توانند به کمک آن به مشتریانشان خدمت‌رسانی بهتری داشته باشند و مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی نیز خلق کنند.

البته در کنار بانکداری باز، نکته بسیار مهمی که خیلی از شرکت‌های فین‌تک و بانک‌های بزرگ روی آن تأکید داشتند این بود که قبل از دسترسی و استفاده از بانکداری باز، باید آموزش به مصرف‌کننده درخصوص داده‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها را مدنظر قرار داد تا بتوان اعتماد آن‌ها را به موضوع بانکداری باز جلب کرد.

شاید از دیگر موضوعات مهم رویداد بتوان به موضوع قانون‌گذاری و اینکه قانون‌گذاری همچنان مانع بزرگی برای تمام بازیگران است اشاره کرد. بحث PSD2 و تصویب و عملیاتی شدن آن، فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند ولی چیزی که باعث نگرانی استارت‌آپ‌ها، بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت شده است، عدم شفافیت درخصوص استانداردهای نهایی قانون‌گذاری است.

بحث را به استارت‌آپ‌ها هم که بکشانیم باید بگوییم که آن‌ها هم از اثرات سوء قانون‌گذاری بی‌نصیب نماندند. درواقع بهتر است بگوییم که قانون‌گذاری، مصیبتی است که گریبان‌گیر کل اکوسیستم خدمات مالی شده است.

اما یکی دیگر از روندهایی که در سه روز رویداد Money 20/20 امسال در شهر کپنهاگ به آن اشاره شد، موضوع تجربه مشتری بود و اینکه بهبود تجربه مشتری همچنان یکی از عوامل اصلی نوآوری به حساب می‌آید.

در همین‌باره، مدیرعامل بانک BBVA در صحبت‌هایش پای میلنیال‌ها را وسط کشید و یادآور شد که بسیاری از افراد این نسل ترجیحشان بر این است که به‌جای رفتن به بانک، به یک دندان‌پزشک مراجعه کنند و این موضوعی است که باید تغییر کند.

مایک رید، از مدیران Bank of America هم در صحبت‌هایش موضوع جالبی را مطرح کرد. او گفت: «بااینکه بانکداری باز به تمام بازیگران این عرصه فرصت ارائه پیشنهادی جدید و هیجان‌انگیز را می‌دهد؛ بااین‌حال، برندگان نهایی کسانی هستند که نیاز مشتریان را اولویت قرار می‌دهند.»

از طرف دیگر، صحبت‌های فیلیپ وله، مدیر ارشد اجرایی شرکت جمالتو درباره وفاداری مشتریان و تغییر این شاخصه نیز جالب بود. به گفته این مدیر اجرایی، 38 درصد مشتریان با کمال میل حاضرند از بانک خودشان خارج شوند درصورتی که ارائه‌دهنده دیگری خدمات بهتری به آن‌ها ارائه دهد. همچنین مشتریانی هم هستند که امنیت برایشان بسیار حیاتی است و درواقع 44 درصد مشتریان اگر مشکلی در این خصوص در بانک خود مشاهده کنند، بانک خود را با بانک دیگری جابجا کنند.

البته فیلیپ وله این معضل را فقط شامل حال بانک‌ها نمی‌دانست و معتقد بود که شرکت‌های فین‌تک هم دیر یا زود با این چالش مواجه خواهند شد و به همین دلیل هم بحث تجربه کاربری را موضوع بسیار مهمی برای این صنعت می‌دانست.

یادگیری ماشینی (Machine learning) موضوع اصلی صحبت‌های جراردو کپیل مدیر بخش مدیریت محصول شرکت گوگل با دیوید برچ مدیر نوآوری شرکت Consult Hyperion بود. به گفته کپیل، به‌کارگیری و استفاده از یادگیری ماشینی بسیار گسترده‌تر خواهد شد و اینکه برای مثال به کمک یادگیری ماشینی می‌توان به کاربر انواع برنامه‌های وفاداری که وجود دارد را پیشنهاد داد.

جالب است بدانید که دیوید برچ نویسنده هم هست و در این رویداد حاضر بود تا آخرین کتاب منتشر‌شده‌اش به نام «Before Babylon, Before Bitcoin» را همراه با امضای یادگاری به علاقه‌مندان اهدا کند.

ویل گی‌بریک مدیر ارشد مالی شرکت استرایپ (Stripe) از تجارت از طریق اینترنت و مسائلی که در این راه وجود دارد گفت و این نوع از تجارت را درواقع داستان و ماجرای بازارها و پلتفرم‌های بین‌المللی است.

گی‌بریک می‌گوید:

«خریدوفروش آنلاین یک سری مسائلی را به‌دنبال دارد. برای مثال زمانی که شما برای محصولی که دارید می‌خواهید وب‌سایتی طراحی کنید، اولین مشکل شما خودبه‌خود به وجود می‌آید. من اسم این معضل را بحران هویت پول در اینترنت گذاشتم؛ بدین معنی که شما چطور و از کجا متوجه می‌شوید که فروشنده‌هایی که قصد خرید محصول شما را دارند، واقعا همان کسانی هستند که می‌گویند؟ از کجا می‌دانید که آن‌ها قصد پول‌شویی در بازار شما را ندارند؟ چه اطلاعاتی از آن‌ها در اختیار دارید؟»

نونو سباستیائو مدیرعامل شرکت Feedzai هم از تغییر روش‌های دزدی و سرقت پول گفت که اگر در گذشته کسی می‌خواست دزدی انجام دهد باید مستقیما به محل مورد نظرش می‌رفت اما امروزه همه کارها را می‌شود از پشت سیستم و کامپیوتر انجام داد. با گفتن این جمله، سباستیائو این موضوع را پیش کشید که «اکنون استراتژیست‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که دیگر همه‌چیز دیجیتالی شده است.»

به گفته مدیرعامل Feedzai ما به ابزارهایی نیاز داریم که به درد اقتصاد در حال رشدمان بخورد، ابزارهایی که به‌قدر کافی منعطف باشند تا با شرایط، متدلوژی و روش‌های جدید پرداخت ما سازگار باشد. اما در کنار همه این‌ها ما به ابزارهایی نیاز داریم که مشتری و نیازهای او را مدنظر قرار دهد تا بتوان تجربه‌های بدون اصطکاکی ارائه داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.