راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقشی که فناوری تحویل‌دار ویدیویی (Video Teller) در بهبود شعب دارد

گزارش‌های جدید از RBR نشان می‌دهد که بانک‌ها در کشورهای مختلف، به‌عنوان بخشی از فرایند تغییر استراتژیک شعب خود، به سمت استفاده از تراکنش‌های ویدیویی از راه دور روی آوردند.

بانکداری ویدیویی در چین طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از بانک‌ها با نصب پایانه‌های VTM (Video Teller Machine)، امکان انجام تراکنش‌های ویدیویی از راه دور را به مشتریانشان ارائه می‌دهند.

این دستگاه‌ها برای نخستین‌بار در سال 2011 و توسط بانک چینی Guangfa Bank راه‌اندازی شد و در حال حاضر بیش از 30 بانک از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

این دستگاه‌های ویدیویی به شعب کوچک بانکی در مناطق دورافتاده این امکان را می‌دهد تا خدمات و سرویس‌هایشان را بیشتر از قبل توسعه دهند و تراکنش‌هایی که قبلا فقط در محیط سنتی شعبه بانکی قابل انجام بود، حالا به‌راحتی و توسط این دستگاه‌ها از راه دور انجام می‌شود.

در شعب بزرگ‌تر، دستیار ویدیویی این امکان را برای بانک‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند تعداد زیادی از تراکنش‌هایشان را از ویندوز به این دستگاه‌ها منتقل کنند، درست مانند کاری که دستگاه هوشمند Teller Machine بانک چینی Bank of Communication انجام می‌دهد. از مزایایی که این دستگاه برای بانک داشته، کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی کار و همین‌طور افزایش بهره‌وری شعبه بوده است.

اما در اوپا یکی از طرفداران این دستیارهای ویدیویی از راه دور، بانک Kuveyt Turk در ترکیه است که از دستگاه Extreme Teller Machine استفاده می‌کند. از ویژگی‌های این دستگاه‌های XTMs این است که دارای صفحه تماس است به مشتریان این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های استاندارد ATM را از طریق دستیار ویدیویی انجام دهند.

به جاهایی که این دستگاه‌ها در آن‌ قرار دارند، مینی شعب می‌گویند و این فرصت را برای بانک فراهم می‌کند تا در مناطقی که افتتاح شعبه سنتی، کاری پرهزینه است، بتوانند حضور دائمی داشته باشند.

به گفته دنیل داوسون (Daniel Dawson) که این تحقیق را در مرکز RBR انجام داده است:

«شعبه نقش بسیار مهم و حیاتی در روابط بانکی میان مشتریان و بانک‌ها دارد و ثمره این بانکداری ویدیویی برای بانک‌ها این است که به‌راحتی می‌توانند خدمات قبلی خود را به قیمت مناسب‌تر و در برخی موارد سرویس‌های جدیدی ارائه دهند.»

منبع: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.